Beter eten is de wereld beter achterlaten.
Minder verpakkingsmateriaal.
Sinds 2018 bespaarden we al 13 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of andere soorten materiaal te gebruiken. In 2022 bespaarden we in totaal 4,1 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal, waarvan 1,8 miljoen kilogram aan verpakkingen voorzien van statiegeld. In 2023 willen we nog meer plastic besparen, bijvoorbeeld door de introductie van plasticvrije wipes (schoonmaak-, baby- en gezichtsdoekjes). Hiermee reduceren we meer dan 938 ton plastic. Daarmee zijn we zeker op de goede weg, maar we moeten hard blijven werken om onze doelstellingen voor 2025 te halen.
Verpakkingsvrij winkelen.
Sinds 2022 kunnen onze klanten in 3 Albert Heijn XL-winkels boodschappen doen zonder verpakkingen. Verpakkingen die de klant zélf meeneemt zijn namelijk het meest duurzaam. Er is ruime keuze uit 67 droge kruideniersproducten voor alle maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) zoals ontbijtgranen, zaden, noten, snacks en basisproducten zoals rijst en pasta. Met slimme dispensers kunnen we bij Albert Heijn de houdbaarheidsdatum en productkwaliteit goed in de gaten houden. Veel van onze klanten vinden het een goed idee en zijn blij met dit duurzamer alternatief. Maar het is wel even wennen. We werken aan verbetering van het systeem en de communicatie zodat het voor iedereen makkelijker wordt verpakkingsvrij boodschappen te doen. In 2023 gaan we dit concept verder optimaliseren en in meer winkels uitproberen.
Groente en fruit zonder plastic zakjes.
Sinds mei 2022 kunnen onze klanten geen plastic zakjes meer gebruiken voor groente en fruit. Hierdoor worden er per jaar 130 miljoen plastic zakjes bespaard, wat neerkomt op een besparing van 243.000 kilogram plastic. Klanten kunnen gebruik maken van duurzame verszakjes die wasbaar zijn en tientallen keren meegaan. Door geen plastic zakjes meer aan te bieden stimuleren we ook de klant om gebruik te maken van de herbruikbare zakjes. Zo zetten we ons samen in voor gedragsverandering. We zijn blij dat andere retailers hebben toegezegd ons voorbeeld te volgen.
Van bak naar zak.
We besparen plastic door plastic bakjes te veranderen in zakjes. Zo verkopen we sinds 2022 kipproducten zoals AH Scharrel kipdrumsticks in een zak in plaats van een bak. Hiermee besparen we 128.000 kilogram aan plastic. In 2022 gold dit ook voor onze AH Bami groente 450g, AH Macaroni spaghetti 450g en AH Nasi bami groente kleinverpakking. Door het omzetten van deze producten van bak naar zak, bespaarden we 147.000 kilogram plastic.
Van bak naar zak.
We besparen plastic door plastic bakjes te veranderen in zakjes. Zo verkopen we sinds 2022 kipproducten zoals AH Scharrel kipdrumsticks in een zak in plaats van een bak. Hiermee besparen we 128.000 kilogram aan plastic. In 2022 gold dit ook voor onze AH Bami groente 450g, AH Macaroni spaghetti 450g en AH Nasi bami groente kleinverpakking. Door het omzetten van deze producten van bak naar zak, bespaarden we 147.000 kilogram plastic.
Groente en fruit zonder plastic zakjes.
Sinds mei 2022 kunnen onze klanten geen plastic zakjes meer gebruiken voor groente en fruit. Hierdoor worden er per jaar 130 miljoen plastic zakjes bespaard, wat neerkomt op een besparing van 243.000 kilogram plastic. Klanten kunnen gebruik maken van duurzame verszakjes die wasbaar zijn en tientallen keren meegaan. Door geen plastic zakjes meer aan te bieden stimuleren we ook de klant om gebruik te maken van de herbruikbare zakjes. Zo zetten we ons samen in voor gedragsverandering. We zijn blij dat andere retailers hebben toegezegd ons voorbeeld te volgen.
Minder verpakkings-materiaal.
Beter eten is de wereld beter achterlaten.
Verpakkingsvrij winkelen.
Sinds 2022 kunnen onze klanten in 3 Albert Heijn XL-winkels boodschappen doen zonder verpakkingen. Verpakkingen die de klant zélf meeneemt zijn namelijk het meest duurzaam. Er is ruime keuze uit 67 droge kruideniersproducten voor alle maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) zoals ontbijtgranen, zaden, noten, snacks en basisproducten zoals rijst en pasta. Met slimme dispensers kunnen we bij Albert Heijn de houdbaarheidsdatum en productkwaliteit goed in de gaten houden. Veel van onze klanten vinden het een goed idee en zijn blij met dit duurzamer alternatief. Maar het is wel even wennen. We werken aan verbetering van het systeem en de communicatie zodat het voor iedereen makkelijker wordt verpakkingsvrij boodschappen te doen. In 2023 gaan we dit concept verder optimaliseren en in meer winkels uitproberen.
Sinds 2018 bespaarden we al 13 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of andere soorten materiaal te gebruiken. In 2022 bespaarden we in totaal 4,1 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal, waarvan 1,8 miljoen kilogram aan verpakkingen voorzien van statiegeld. In 2023 willen we nog meer plastic besparen, bijvoorbeeld door de introductie van plasticvrije wipes (schoonmaak-, baby- en gezichtsdoekjes). Hiermee reduceren we meer dan 938 ton plastic. Daarmee zijn we zeker op de goede weg, maar we moeten hard blijven werken om onze doelstellingen voor 2025 te halen.