Beter eten is beter leven.

Nutri-Score op onze producten.

In januari 2022 is Albert Heijn gestart met het zichtbaar maken van het onafhankelijke voedselkeuze logo Nutri-Score op ons eigenmerk om te leren of dit onze klant helpt bij het maken van gezondere keuzes. Meer dan 6.000 eigenmerkproducten hebben nu een Nutri-Score, waarbij ruim 45% van onze eigenmerkproducten assortiment een A of B Nutri-Score heeft. Met Nutri-Score kunnen consumenten in één oogopslag zien welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde keuze is. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep wat de minst gezonde keuze is.

Elk product krijgt een score (A-E) op basis van een speciale berekeningswijze. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout zorgen voor minpunten. Het logo vergelijkt de producten in dezelfde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met bijvoorbeeld kaas. Als een vruchtensap een C scoort, is dat een gezondere keuze dan een vruchtensap met een E-score. Wij zijn al langere tijd voorstander van de invoering van Nutri-Score en pleiten voor een landelijke invoering. We zijn er - door het doen van pilots - van overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken. Zo zien we dat klanten Nutri-Score vooral gebruiken voor de productgroep koek, chips, kaas, pizza’s, broodbeleg en ontbijtgranen. Dit zijn overwegend schappen waar de Schijf van Vijf geen grote rol speelt. Nutri-Score vult daarom mooi aan, als hulp voor de klant om een bewustere keuze te maken bij het schap. Op dit moment wordt door een internationale wetenschappelijke commissie gewerkt aan een vernieuwde rekenmethode voor Nutri-Score. Daarmee zal deze nog beter aansluiten op de Schijf van Vijf.

Albert Heijn biedt de meeste keuze in producten met een A- of B-score ten opzichte van andere supermarkten. Dat komt doordat we al jaren structureel onze eigenmerkproducten steeds gezonder maken: we voegen extra vezels toe en gebruiken steeds minder suiker, zout en verzadigde vetten. Ook online kan de klant met Nutri-Score makkelijk en snel producten vergelijken. Met de NutriCheck-app kunnen klanten zien hoe de boodschappen scoren. NutriCheck geeft de klant gerichter - gezonder of minder gezond? - en biedt hulp bij het maken van gezondere keuzes door gezondere alternatieven te bieden. Zo wordt de klant steeds bewuster.

Nutri-Score op onze producten.

Beter eten is beter leven.

Elk product krijgt een score (A-E) op basis van een speciale berekeningswijze. Er zijn pluspunten voor eiwitten, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten. Energiegehalte (kcal), suikers, verzadigd vet en zout zorgen voor minpunten. Het logo vergelijkt de producten in dezelfde productgroep met elkaar, bijvoorbeeld yoghurt met andere soorten yoghurt en niet met bijvoorbeeld kaas. Als een vruchtensap een C scoort, is dat een gezondere keuze dan een vruchtensap met een E-score. Wij zijn al langere tijd voorstander van de invoering van Nutri-Score en pleiten voor een landelijke invoering. We zijn er - door het doen van pilots - van overtuigd dat dit voedselkeuzelogo onze klanten helpt een gezondere keuze te maken. Zo zien we dat klanten Nutri-Score vooral gebruiken voor de productgroep koek, chips, kaas, pizza’s, broodbeleg en ontbijtgranen. Dit zijn overwegend schappen waar de Schijf van Vijf geen grote rol speelt. Nutri-Score vult daarom mooi aan, als hulp voor de klant om een bewustere keuze te maken bij het schap. Op dit moment wordt door een internationale wetenschappelijke commissie gewerkt aan een vernieuwde rekenmethode voor Nutri-Score. Daarmee zal deze nog beter aansluiten op de Schijf van Vijf.

Albert Heijn biedt de meeste keuze in producten met een A- of B-score ten opzichte van andere supermarkten. Dat komt doordat we al jaren structureel onze eigenmerkproducten steeds gezonder maken: we voegen extra vezels toe en gebruiken steeds minder suiker, zout en verzadigde vetten. Ook online kan de klant met Nutri-Score makkelijk en snel producten vergelijken. Met de NutriCheck-app kunnen klanten zien hoe de boodschappen scoren. NutriCheck geeft de klant gerichter - gezonder of minder gezond? - en biedt hulp bij het maken van gezondere keuzes door gezondere alternatieven te bieden. Zo wordt de klant steeds bewuster.

In januari 2022 is Albert Heijn gestart met het zichtbaar maken van het onafhankelijke voedselkeuze logo Nutri-Score op ons eigenmerk om te leren of dit onze klant helpt bij het maken van gezondere keuzes. Meer dan 6.000 eigenmerkproducten hebben nu een Nutri-Score, waarbij ruim 45% van onze eigenmerkproducten assortiment een A of B Nutri-Score heeft. Met Nutri-Score kunnen consumenten in één oogopslag zien welke producten binnen een productgroep een gezondere samenstelling hebben. Het voedselkeuzelogo vertaalt de voedingswaarde van producten in een duidelijke letter- en kleurcode. A is donkergroen en staat op producten die binnen een productgroep de meest gezonde keuze is. Score E is rood en staat op producten uit dezelfde productgroep wat de minst gezonde keuze is.