Samen op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving.

Aan tafel met Albert Heijn.

Welkom. Met plezier en gepaste trots kijk ik in dit duurzaamheidsverslag met je terug op de stappen die wij in 2022 gezet hebben om onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ te realiseren.

Al van jongs af aan heb ik een passie voor eten en drinken en voor alles wat daarmee te maken heeft. Ons voedsel, eten en drinken, speelt een essentiële rol in onze samenleving is mijn overtuiging. Het heeft invloed op je eigen gezondheid en welzijn, speelt een rol in de verbinding met familie, vrienden en elkaar en heeft impact op de wereld om ons heen. En daar spelen wij als Albert Heijn een rol in, iedere dag, want elke avond vullen wij meer dan 6 miljoen borden in Nederland en Vlaanderen. Ons voedsel is van waarde en het is ontzettend belangrijk dat we ons dat realiseren. In de volle breedte. Waarde van het product, waardering voor de makers, waarde voor de mens zelf als voeding en voor de maatschappij als geheel.

2022 is een mooi jaar geweest voor Albert Heijn en met onze missie als kompas hebben we ons weer volop ingezet. Het was een jaar dat uitdagingen kende, zoals we allemaal hebben ervaren maar waar ik ook positief op terugkijk. Enerzijds kregen we weer meer vrijheden met het loslaten van de coronamaatregelen, anderzijds kregen we als maatschappij met impactvolle gebeurtenissen te maken zoals toenemende geopolitieke spanning, oorlog in Oekraïne, schaarste van energie en grondstoffen, en hoge inflatie. Juist in deze tijd hebben we laten zien dat we er altijd voor onze klanten zijn. Met betaalbare producten en inspiratie om samen te genieten van gezond, gevarieerd én lekker eten en drinken. Alle 125.000 Albert Heijn collega's, ondernemers, boeren en telers én al onze andere partners hebben zich hiervoor ingezet en daarvoor wil ik hen graag bedanken. 

Een nieuw tijdperk.

Verandering lijkt steeds meer een constante in ons leven te zijn, mensen verwachten andere dingen en ontwikkelen nieuwe gewoonten. We gaan een nieuw tijdperk in met nieuwe kansen én uitdagingen. Als Albert Heijn zien wij het als onze rol om ook een bijdrage te leveren aan de uitdagingen in de maatschappij. We bewegen mee en vernieuwen voortdurend om onze klanten en collega’s te helpen bij hun wensen en vragen die zij hebben. We willen ervoor zorgen dat we die vertrouwde en inspirerende partner aan de eettafel blijven en dat wij tegelijkertijd onze bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.

Groeien doen we duurzaam.

We hebben het afgelopen jaar weer hele mooie stappen gezet waarbij altijd ons uitgangspunt is dat de duurzame weg dé route naar de toekomst is, bij alles wat we doen. Zo hebben we onze ambitie om CO2-uitstoot in de toeleveringsketen terug te dringen, aangescherpt van 15 naar 45% in 2030. Door samen te werken met alle partners en leveranciers is deze ambitie stap voor stap haalbaar. De CO2-reductie binnen Beter voor Natuur & Boer is hier een goed voorbeeld van. Meer dan 1.100 Nederlandse boeren en telers nemen hieraan deel, vaak al generaties lang. De basis van deze unieke samenwerking is een gezonde prijs voor boer en teler, in elk seizoen en daarnaast investeren we in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit. Een concrete aanpak om met elkaar de aarde beter achter te laten. Een ander voorbeeld is onze bijdrage aan het versnellen van de eiwittransitie, van dierlijk eiwit naar vaker plantaardig. Een meer plantaardig dieet is naast beter voor de planeet ook gezonder voor onszelf. We nemen bij Albert Heijn klanten mee in deze transitie door ze iedere dag te inspireren met recepten en nieuwe, lekkere producten. Wij hebben bijvoorbeeld in 2022 het vega(n) en plantaardige assortiment verder uitgebreid naar ruim 1.000 vega- en plantaardige producten zoals de plantaardige veldbonenburger, paddenstoelen shoarma en vegan desserts.

Besparing voor de klant en beter voor het klimaat.

Om de dagelijkse boodschappen voordelig te houden, breidden we het assortiment Prijsfavorieten - altijd voordelige eigenmerkproducten van topkwaliteit – uit met 200 producten naar 1.700. Prijsfavorieten maken het nog makkelijker voordelig uit te zijn voor de dagelijkse boodschappen, voor iedere maaltijd van de dag en voor het hele huishouden. We zien dat we onze klanten hier in toenemende mate mee helpen en in het eerste kwartaal van 2023 hebben we de keuze nog verder uitgebreid naar 2.000. Ook rolden we twee initiatieven landelijk uit waarbij betaalbaarheid en duurzaamheid samenkomen: dynamisch afprijzen en AH Overblijvers. Initiatieven met als doel voedselverspilling tegen te gaan en tegelijkertijd klanten de mogelijkheid te geven extra voordelig inkopen te doen. Sinds de introductie van AH Overblijvers in september werden al zo’n 350.000 pakketten verkocht. In 2023 blijft voordelig boodschappen doen bij Albert Heijn uiteraard prioriteit.

Steeds gemakkelijker.

Omdat tijd steeds schaarser wordt helpen we klanten ook om gemakkelijk een gezondere keuze te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld ons assortiment verspakketten verrijkt met nieuwe smaken zoals verschillende Traybakes, Groentestoof en Aziatische gerechten als de Indiase Dahl. Maaltijden met minimaal 150 gram groente per persoon. Dat we klanten helpen met een gezondere leefstijl zagen we eveneens terug in de mijn Leefstijlcoach app waar afgelopen jaar meer dan 350.000 challenges zijn gestart op het vlak van voeding, beweging en slaap. En de ‘Gezond koken onder de 2 euro recepten’ op Allerhande.nl zorgen ervoor dat een gezondere leefstijl binnen het bereik komt van iedereen. Ook blijven we bij Albert de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet in onze producten verminderen en de hoeveelheid vezels verhogen. De stappen die we hierin zetten, blijven niet onopgemerkt: de Albert Heijn Gerookte Zalm met 25% minder zout is eerste geworden bij de prijs van de vakjury bij de Gezonde Innovatie Awards.

Aan tafel met Albert Heijn.

Ik geloof heel sterk in de kracht van onze missie waarmee we op weg zijn. Wij rapporteren al 5 jaar transparant over onze activiteiten, resultaten en dilemma’s. Daarmee boeken we vooruitgang. We delen daarom ook in dit verslag over 2022 onze ambitie, maken feitelijk inzichtelijk welke voortgang we boeken maar ook waar we nog vragen hebben en stappen kunnen zetten. 

Met onze missie als kompas zijn we op reis. Koersvast wat mij betreft. Ik realiseer me dat die reis nooit snel genoeg gaat en dat het een reis is die nooit af is omdat het altijd beter kan en zich onderweg steeds nieuwe kansen voordoen. We willen vanuit onze kracht en als marktleider optimistisch stappen zetten in de goede richting, elke dag weer. Met elke stap boeken we voortgang, juist ook vanwege onze schaal.

Het is een beweging waarin we ook met een open blik naar buiten kijken, willen samenwerken en leren van anderen. Vanuit een lonkend perspectief. Ik wil jou en anderen daarom uitnodigen om mee te gaan in deze beweging. Samen aan tafel op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. In grote en kleine stappen én vol overtuiging dat ieder bord telt. Ook vanavond weer. 


Marit van Egmond,
CEO Albert Heijn

Alle hoogtepunten van 2022 in één oogopslag.

Steeds gemakkelijker.

Omdat tijd steeds schaarser wordt helpen we klanten ook om gemakkelijk een gezondere keuze te maken. Zo hebben we bijvoorbeeld ons assortiment verspakketten verrijkt met nieuwe smaken zoals verschillende Traybakes, Groentestoof en Aziatische gerechten als de Indiase Dahl. Maaltijden met minimaal 150 gram groente per persoon. Dat we klanten helpen met een gezondere leefstijl zagen we eveneens terug in de mijn Leefstijlcoach app waar afgelopen jaar meer dan 350.000 challenges zijn gestart op het vlak van voeding, beweging en slaap. En de ‘Gezond koken onder de 2 euro recepten’ op Allerhande.nl zorgen ervoor dat een gezondere leefstijl binnen het bereik komt van iedereen. Ook blijven we bij Albert de hoeveelheid suiker, zout en verzadigd vet in onze producten verminderen en de hoeveelheid vezels verhogen. De stappen die we hierin zetten, blijven niet onopgemerkt: de Albert Heijn Gerookte Zalm met 25% minder zout is eerste geworden bij de prijs van de vakjury bij de Gezonde Innovatie Awards.

Aan tafel met Albert Heijn.

Ik geloof heel sterk in de kracht van onze missie waarmee we op weg zijn. Wij rapporteren al 5 jaar transparant over onze activiteiten, resultaten en dilemma’s. Daarmee boeken we vooruitgang. We delen daarom ook in dit verslag over 2022 onze ambitie, maken feitelijk inzichtelijk welke voortgang we boeken maar ook waar we nog vragen hebben en stappen kunnen zetten. 

Met onze missie als kompas zijn we op reis. Koersvast wat mij betreft. Ik realiseer me dat die reis nooit snel genoeg gaat en dat het een reis is die nooit af is omdat het altijd beter kan en zich onderweg steeds nieuwe kansen voordoen. We willen vanuit onze kracht en als marktleider optimistisch stappen zetten in de goede richting, elke dag weer. Met elke stap boeken we voortgang, juist ook vanwege onze schaal.

Het is een beweging waarin we ook met een open blik naar buiten kijken, willen samenwerken en leren van anderen. Vanuit een lonkend perspectief. Ik wil jou en anderen daarom uitnodigen om mee te gaan in deze beweging. Samen aan tafel op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. In grote en kleine stappen én vol overtuiging dat ieder bord telt. Ook vanavond weer. 


Marit van Egmond,
CEO Albert Heijn

Besparing voor de klant en beter voor het klimaat.

Om de dagelijkse boodschappen voordelig te houden, breidden we het assortiment Prijsfavorieten - altijd voordelige eigenmerkproducten van topkwaliteit – uit met 200 producten naar 1.700. Prijsfavorieten maken het nog makkelijker voordelig uit te zijn voor de dagelijkse boodschappen, voor iedere maaltijd van de dag en voor het hele huishouden. We zien dat we onze klanten hier in toenemende mate mee helpen en in het eerste kwartaal van 2023 hebben we de keuze nog verder uitgebreid naar 2.000. Ook rolden we twee initiatieven landelijk uit waarbij betaalbaarheid en duurzaamheid samenkomen: dynamisch afprijzen en AH Overblijvers. Initiatieven met als doel voedselverspilling tegen te gaan en tegelijkertijd klanten de mogelijkheid te geven extra voordelig inkopen te doen. Sinds de introductie van AH Overblijvers in september werden al zo’n 350.000 pakketten verkocht. In 2023 blijft voordelig boodschappen doen bij Albert Heijn uiteraard prioriteit.

Groeien doen we duurzaam.

We hebben het afgelopen jaar weer hele mooie stappen gezet waarbij altijd ons uitgangspunt is dat de duurzame weg dé route naar de toekomst is, bij alles wat we doen. Zo hebben we onze ambitie om CO2-uitstoot in de toeleveringsketen terug te dringen, aangescherpt van 15 naar 45% in 2030. Door samen te werken met alle partners en leveranciers is deze ambitie stap voor stap haalbaar. De CO2-reductie binnen Beter voor Natuur & Boer is hier een goed voorbeeld van. Meer dan 1.100 Nederlandse boeren en telers nemen hieraan deel, vaak al generaties lang. De basis van deze unieke samenwerking is een gezonde prijs voor boer en teler, in elk seizoen en daarnaast investeren we in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit. Een concrete aanpak om met elkaar de aarde beter achter te laten. Een ander voorbeeld is onze bijdrage aan het versnellen van de eiwittransitie, van dierlijk eiwit naar vaker plantaardig. Een meer plantaardig dieet is naast beter voor de planeet ook gezonder voor onszelf. We nemen bij Albert Heijn klanten mee in deze transitie door ze iedere dag te inspireren met recepten en nieuwe, lekkere producten. Wij hebben bijvoorbeeld in 2022 het vega(n) en plantaardige assortiment verder uitgebreid naar ruim 1.000 vega- en plantaardige producten zoals de plantaardige veldbonenburger, paddenstoelen shoarma en vegan desserts.

Alle hoogtepunten van 2022 in één oogopslag.

Al van jongs af aan heb ik een passie voor eten en drinken en voor alles wat daarmee te maken heeft. Ons voedsel, eten en drinken, speelt een essentiële rol in onze samenleving is mijn overtuiging. Het heeft invloed op je eigen gezondheid en welzijn, speelt een rol in de verbinding met familie, vrienden en elkaar en heeft impact op de wereld om ons heen. En daar spelen wij als Albert Heijn een rol in, iedere dag, want elke avond vullen wij meer dan 6 miljoen borden in Nederland en Vlaanderen. Ons voedsel is van waarde en het is ontzettend belangrijk dat we ons dat realiseren. In de volle breedte. Waarde van het product, waardering voor de makers, waarde voor de mens zelf als voeding en voor de maatschappij als geheel.

2022 is een mooi jaar geweest voor Albert Heijn en met onze missie als kompas hebben we ons weer volop ingezet. Het was een jaar dat uitdagingen kende, zoals we allemaal hebben ervaren maar waar ik ook positief op terugkijk. Enerzijds kregen we weer meer vrijheden met het loslaten van de coronamaatregelen, anderzijds kregen we als maatschappij met impactvolle gebeurtenissen te maken zoals toenemende geopolitieke spanning, oorlog in Oekraïne, schaarste van energie en grondstoffen, en hoge inflatie. Juist in deze tijd hebben we laten zien dat we er altijd voor onze klanten zijn. Met betaalbare producten en inspiratie om samen te genieten van gezond, gevarieerd én lekker eten en drinken. Alle 125.000 Albert Heijn collega's, ondernemers, boeren en telers én al onze andere partners hebben zich hiervoor ingezet en daarvoor wil ik hen graag bedanken. 

Aan tafel met Albert Heijn.

Samen op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving.

Een nieuw tijdperk.

Verandering lijkt steeds meer een constante in ons leven te zijn, mensen verwachten andere dingen en ontwikkelen nieuwe gewoonten. We gaan een nieuw tijdperk in met nieuwe kansen én uitdagingen. Als Albert Heijn zien wij het als onze rol om ook een bijdrage te leveren aan de uitdagingen in de maatschappij. We bewegen mee en vernieuwen voortdurend om onze klanten en collega’s te helpen bij hun wensen en vragen die zij hebben. We willen ervoor zorgen dat we die vertrouwde en inspirerende partner aan de eettafel blijven en dat wij tegelijkertijd onze bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.

Welkom. Met plezier en gepaste trots kijk ik in dit duurzaamheidsverslag met je terug op de stappen die wij in 2022 gezet hebben om onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ te realiseren.