Uitbreiding vegetarisch assortiment. 

Duurzaam.

Ook vaker voor een vegetarische optie kiezen kan bijdragen aan de eiwittransitie. Daarom wordt vegetarisch avondeten steeds gemakkelijker voor klanten van Albert Heijn.

Zo bieden we klanten de keuze uit 16 volledig vegetarische verspakketten, waarvan er 6 nieuw zijn geïntroduceerd in 2023. Daarnaast liggen er sinds 2023 nieuwe vleesvervangers in het schap. Door productverbeteringen heeft 80% van de vleesvervangers van ons eigen merk nu bovendien een Nutri-Score A of B. Door de receptuur te verbeteren, hebben we een aantal vleesvervangers nóg lekkerder gemaakt.

Eiwittransitie.

Met een wereldbevolking die blijft toenemen, blijft ook de vraag naar voedsel toenemen. Om het groeiend aantal mensen op de wereld goed te kunnen blijven voeden en de uitstoot te beperken, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. 

Dit moet wel op een juiste, gezonde manier gebeuren. Met de eiwittransitie ondersteunen we de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Een meer plantaardig voedingspatroon heeft een lagere uitstoot dan een voedingspatroon met dierlijke producten. 

Swap vlees met een vega-alternatief. 

Bij Albert Heijn gebruiken we nieuwe technieken niet alleen voor onze eigen bedrijfsvoering, maar ook om klanten te helpen.

Zo heeft AH Tech Labs in 2023 Vega Swap ontwikkeld: een tool waarmee een klant op ah.nl/allerhande ingrediënten uit een recept kan omwisselen voor vegetarische alternatieven. Je kunt hier niet alleen het hele recept (alle ingrediënten) in één keer omwisselen voor een vegetarisch alternatief, maar ook handmatig per ingrediënt. Hierdoor kunnen wij meer vegetarische recepten aanbieden aan onze klanten.

Inspiratie tijdens de Week zonder Vlees & Zuivel.
Albert Heijn deed in maart 2023 mee aan de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel. Met de campagne ‘Geef je bord een vega draai’ moedigden we klanten aan om vegetarische producten te proberen. Zo stond de Bonusfolder vol met vegetarische en plantaardige producten (en stond er geen vlees in) en boden we klanten een probeerkorting. Online stond het vegetarische en plantaardige assortiment van Prijsfavorieten centraal. Tijdens de campagne lag de focus in de Allerhande, met het thema ‘Gek op Groente’, op lekker vegetarisch koken. Daarnaast ontvingen klanten een speciale gids over plantaardig eten bij de Allerhande, met 24 pagina’s aan plantaardige inspiratie.

Plantaardig.

Een plantaardig voedingspatroon is een voedingspatroon waarbij je vooral plantaardige producten eet, zoals fruit, groente, noten, peulvruchten en zaden. Ook plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel passen in een plantaardig eetpatroon. 

Vegetarisch.

Een vegetarisch voedingspatroon is een voedingspatroon waarbij je geen vlees, vis, gevogelte of schaaldieren eet.

Eiwittransitie.

Met de ‘eiwittransitie’ bedoelen we het opschuiven naar een eetpatroon waarbij we meer eiwitten halen uit plantaardige producten dan uit dierlijke producten. Uit onderzoek blijkt dat het opschuiven naar een eetpatroon met 60% plantaardige eiwitten de milieu impact van onze voedselconsumptie met 25% verlaagt.

Onze doelstellingen en resultaten. 

Om mensen te helpen om (gedeeltelijk) over te stappen naar plantaardige producten, werken we aan een uitgebreid én lekker assortiment. Ook bieden we volop inspiratie voor plantaardige gerechten. 

Albert Heijn heeft als doel dat 50% van de verkochte eiwitten in 2025 plantaardig is. Voor 2030 is het doel 60%. We zijn hierin ambitieuzer dan het Klimaatakkoord van Parijs en de Nederlandse overheid, die 50% plantaardige eiwitten in 2030 als doel stellen. Met behulp van jaarlijkse streefdoelen werken we zo concreet mogelijk aan de voortgang. Zo willen we onze uiteindelijke ambities voor 2025 en 2030 bereiken. In 2023 was 44,1% van de verkochte eiwitten plantaardig. Dit is een stijging ten opzichte van 2022 (42.6%). Het doel voor 2024 is 47%.

De ambitie voor 2025 is uitdagend, maar zeker niet onmogelijk. Als klanten ervoor kiezen om één keer extra per week een plantaardig product te consumeren in plaats van een dierlijk product, draagt dat al 3.3%-punt bij aan onze doelstelling

Eiwittransitie

Verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong.

In 2025 willen we dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is, in 2030 is dat doel 60%. 

‘Ons huidige voedselsysteem heeft grote impact op onze gezondheid, leefomgeving en het klimaat. Wij nemen onze verantwoordelijkheid om de benodigde verandering in gang te zetten, zodat ons voedselsysteem duurzamer wordt. Door voorop te lopen in de eiwittransitie en ons assortiment met plantaardige eiwitten uit te breiden, bieden we onze klanten de mogelijkheid om bewuste en duurzamere keuzes te maken. Met de introductie van eigenmerklijn AH Terra wordt plantaardig eten en drinken nog makkelijker. De producten zijn lekker, betaalbaar en van topkwaliteit. Als iedereen al één dag per week plantaardig eet, kan er een enorme stap worden gemaakt in de eiwittransitie.’

Carlijn Olthof
Verantwoordelijk voor onder meer merchandising vegetarisch bij Albert Heijn.

AH Terra.

We willen het makkelijk maken om te kiezen voor plantaardig als de basis van al je maaltijdmomenten. Met name voor het ontbijt- en lunchmoment hebben we nog grote stappen te zetten.

In 2023 waren zuivel (22%) en kaas (17%) de meest verkochte dierlijke eiwitten in onze winkels. En ook vleeswaren en salades voor op brood (7%) zorgen voor een aanzienlijk deel van de totale hoeveelheid verkochte dierlijke eiwitten. Om het klanten makkelijker te maken, introduceerden we in 2023 onder andere AH Terra: een nieuwe eigenmerklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. AH Terra had in 2023 zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 volledig nieuw waren in ons assortiment. En we blijven dat aantal uitbreiden. Albert Heijn heeft momenteel het grootste en meest gevarieerde plantaardige eigenmerkaanbod in de supermarktwereld. En ook met ons totale plantaardige assortiment lopen we voorop.

In de AH Terra-lijn ligt de focus op de categorieën broodbeleg, vleesvervangers en houdbare zuivel. Denk hierbij aan broodbeleg zoals hummus, groentespreads, plantaardige kaas en vleeswaren, alle plantaardige vleesvervangers en ook producten zoals plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en plantaardige garnalen. Zo is er echt voor ieder maaltijdmoment iets te kiezen.

Daarnaast maakt Albert Heijn het plantaardige assortiment betaalbaar. Van de AH Terra-producten zijn namelijk 65 producten een Prijsfavoriet. Ook krijg je als Mijn Albert Heijn Premium-lid 10% korting op het gehele plantaardige AH Terra-assortiment. Naast onze plantaardige alternatieven willen we onze klanten ook stimuleren om meer groente, peulvruchten en noten te eten. Zo hebben we een uitgebreid assortiment peulvruchten en noten en volop keuze in groentegemak, zoals plantaardige verspakketten en pureersoepen.

Verdeling dierlijke eiwitten over productgroepen (verkopen) in 2023.

Inspireren en activeren. 

We willen onze klanten laten zien dat plantaardige eiwitten en vegetarische gerechten lekker en betaalbaar zijn. De grootste uitdaging zit hem daarbij in het bereiken van een gedragsverandering bij onze klanten.

In 2023 hebben we klanten daarom op verschillende manieren motivatie geboden voor een vegetarisch of plantaardig dieet. Zo proberen we ze bewust te maken van de positieve impact die ze kunnen hebben en bieden we inspiratie voor plantaardige en vegetarische recepten, onder andere in de Allerhande. In 2023 voegden we bijvoorbeeld 306 vegetarische en 201 plantaardige recepten toe aan allerhande.nl. Daarnaast is Inspiratie voor plantaardige en vegetarische recepten altijd makkelijk te vinden in de AH-app of op ah.nl

Vooruitkijken naar 2024. 

Om onze plantaardige doelstellingen voor 2025 en 2030 te halen, moeten we in 2024 weer stappen zetten binnen onze eigen eiwittransitie. Ook in het komende jaar vergroten en verbeteren we ons plantaardige en vegetarische assortiment.

Ons streven voor 2024 is dat 47% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is. Dit zou een groei van bijna 3% ten opzichte van 2023 zijn. Om die stevige ambitie waar te maken, voegen we in 2024 onder andere nieuwe segmenten toe aan het AH Terra-assortiment, zoals koken & snacken, pizza’s, kant-en-klaarmaaltijden en meer plantaardige zuivelproducten. Daarnaast voegen we ook nieuwe plantaardige verspakketten toe. Alle overige verspakketten zijn vanaf 2024 ook vegetarisch te maken en hebben een vega-tip op de verpakking. We verbeteren bovendien de smaak en voedingswaarde van plantaardige producten en we focussen ons op betaalbaarheid. Zodat klanten de plantaardige keuze blijven maken.

Uitbreiding vegetarisch assortiment. 

Duurzaam.

Ook vaker voor een vegetarische optie kiezen kan bijdragen aan de eiwittransitie. Daarom wordt vegetarisch avondeten steeds gemakkelijker voor klanten van Albert Heijn.

Zo bieden we klanten de keuze uit 16 volledig vegetarische verspakketten, waarvan er 6 nieuw zijn geïntroduceerd in 2023. Daarnaast liggen er sinds 2023 nieuwe vleesvervangers in het schap. Door productverbeteringen heeft 80% van de vleesvervangers van ons eigen merk nu bovendien een Nutri-Score A of B. Door de receptuur te verbeteren, hebben we een aantal vleesvervangers nóg lekkerder gemaakt.

Eiwittransitie.

Met een wereldbevolking die blijft toenemen, blijft ook de vraag naar voedsel toenemen. Om het groeiend aantal mensen op de wereld goed te kunnen blijven voeden en de uitstoot te beperken, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. 

Dit moet wel op een juiste, gezonde manier gebeuren. Met de eiwittransitie ondersteunen we de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Een meer plantaardig voedingspatroon heeft een lagere uitstoot dan een voedingspatroon met dierlijke producten. 

Swap vlees met een vega-alternatief. 

Bij Albert Heijn gebruiken we nieuwe technieken niet alleen voor onze eigen bedrijfsvoering, maar ook om klanten te helpen.

Zo heeft AH Tech Labs in 2023 Vega Swap ontwikkeld: een tool waarmee een klant op ah.nl/allerhande ingrediënten uit een recept kan omwisselen voor vegetarische alternatieven. Je kunt hier niet alleen het hele recept (alle ingrediënten) in één keer omwisselen voor een vegetarisch alternatief, maar ook handmatig per ingrediënt. Hierdoor kunnen wij meer vegetarische recepten aanbieden aan onze klanten.

Inspiratie tijdens de Week zonder Vlees & Zuivel.
Albert Heijn deed in maart 2023 mee aan de Nationale Week zonder Vlees & Zuivel. Met de campagne ‘Geef je bord een vega draai’ moedigden we klanten aan om vegetarische producten te proberen. Zo stond de Bonusfolder vol met vegetarische en plantaardige producten (en stond er geen vlees in) en boden we klanten een probeerkorting. Online stond het vegetarische en plantaardige assortiment van Prijsfavorieten centraal. Tijdens de campagne lag de focus in de Allerhande, met het thema ‘Gek op Groente’, op lekker vegetarisch koken. Daarnaast ontvingen klanten een speciale gids over plantaardig eten bij de Allerhande, met 24 pagina’s aan plantaardige inspiratie.

Plantaardig.

Een plantaardig voedingspatroon is een voedingspatroon waarbij je vooral plantaardige producten eet, zoals fruit, groente, noten, peulvruchten en zaden. Ook plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel passen in een plantaardig eetpatroon. 

Vegetarisch.

Een vegetarisch voedingspatroon is een voedingspatroon waarbij je geen vlees, vis, gevogelte of schaaldieren eet.

Eiwittransitie.

Met de ‘eiwittransitie’ bedoelen we het opschuiven naar een eetpatroon waarbij we meer eiwitten halen uit plantaardige producten dan uit dierlijke producten. Uit onderzoek blijkt dat het opschuiven naar een eetpatroon met 60% plantaardige eiwitten de milieu impact van onze voedselconsumptie met 25% verlaagt.

Onze doelstellingen en resultaten. 

Om mensen te helpen om (gedeeltelijk) over te stappen naar plantaardige producten, werken we aan een uitgebreid én lekker assortiment. Ook bieden we volop inspiratie voor plantaardige gerechten. 

Albert Heijn heeft als doel dat 50% van de verkochte eiwitten in 2025 plantaardig is. Voor 2030 is het doel 60%. We zijn hierin ambitieuzer dan het Klimaatakkoord van Parijs en de Nederlandse overheid, die 50% plantaardige eiwitten in 2030 als doel stellen. Met behulp van jaarlijkse streefdoelen werken we zo concreet mogelijk aan de voortgang. Zo willen we onze uiteindelijke ambities voor 2025 en 2030 bereiken. In 2023 was 44,1% van de verkochte eiwitten plantaardig. Dit is een stijging ten opzichte van 2022 (42.6%). Het doel voor 2024 is 47%.

De ambitie voor 2025 is uitdagend, maar zeker niet onmogelijk. Als klanten ervoor kiezen om één keer extra per week een plantaardig product te consumeren in plaats van een dierlijk product, draagt dat al 3.3%-punt bij aan onze doelstelling

Eiwittransitie

Verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong.

In 2025 willen we dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is, in 2030 is dat doel 60%. 

‘Ons huidige voedselsysteem heeft grote impact op onze gezondheid, leefomgeving en het klimaat. Wij nemen onze verantwoordelijkheid om de benodigde verandering in gang te zetten, zodat ons voedselsysteem duurzamer wordt. Door voorop te lopen in de eiwittransitie en ons assortiment met plantaardige eiwitten uit te breiden, bieden we onze klanten de mogelijkheid om bewuste en duurzamere keuzes te maken. Met de introductie van eigenmerklijn AH Terra wordt plantaardig eten en drinken nog makkelijker. De producten zijn lekker, betaalbaar en van topkwaliteit. Als iedereen al één dag per week plantaardig eet, kan er een enorme stap worden gemaakt in de eiwittransitie.’

Carlijn Olthof
Verantwoordelijk voor onder meer merchandising vegetarisch bij Albert Heijn.

AH Terra.

We willen het makkelijk maken om te kiezen voor plantaardig als de basis van al je maaltijdmomenten. Met name voor het ontbijt- en lunchmoment hebben we nog grote stappen te zetten.

In 2023 waren zuivel (22%) en kaas (17%) de meest verkochte dierlijke eiwitten in onze winkels. En ook vleeswaren en salades voor op brood (7%) zorgen voor een aanzienlijk deel van de totale hoeveelheid verkochte dierlijke eiwitten. Om het klanten makkelijker te maken, introduceerden we in 2023 onder andere AH Terra: een nieuwe eigenmerklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. AH Terra had in 2023 zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 volledig nieuw waren in ons assortiment. En we blijven dat aantal uitbreiden. Albert Heijn heeft momenteel het grootste en meest gevarieerde plantaardige eigenmerkaanbod in de supermarktwereld. En ook met ons totale plantaardige assortiment lopen we voorop.

In de AH Terra-lijn ligt de focus op de categorieën broodbeleg, vleesvervangers en houdbare zuivel. Denk hierbij aan broodbeleg zoals hummus, groentespreads, plantaardige kaas en vleeswaren, alle plantaardige vleesvervangers en ook producten zoals plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en plantaardige garnalen. Zo is er echt voor ieder maaltijdmoment iets te kiezen.

Daarnaast maakt Albert Heijn het plantaardige assortiment betaalbaar. Van de AH Terra-producten zijn namelijk 65 producten een Prijsfavoriet. Ook krijg je als Mijn Albert Heijn Premium-lid 10% korting op het gehele plantaardige AH Terra-assortiment. Naast onze plantaardige alternatieven willen we onze klanten ook stimuleren om meer groente, peulvruchten en noten te eten. Zo hebben we een uitgebreid assortiment peulvruchten en noten en volop keuze in groentegemak, zoals plantaardige verspakketten en pureersoepen.

Verdeling dierlijke eiwitten over productgroepen (verkopen) in 2023.

Inspireren en activeren. 

We willen onze klanten laten zien dat plantaardige eiwitten en vegetarische gerechten lekker en betaalbaar zijn. De grootste uitdaging zit hem daarbij in het bereiken van een gedragsverandering bij onze klanten.

In 2023 hebben we klanten daarom op verschillende manieren motivatie geboden voor een vegetarisch of plantaardig dieet. Zo proberen we ze bewust te maken van de positieve impact die ze kunnen hebben en bieden we inspiratie voor plantaardige en vegetarische recepten, onder andere in de Allerhande. In 2023 voegden we bijvoorbeeld 306 vegetarische en 201 plantaardige recepten toe aan allerhande.nl. Daarnaast is Inspiratie voor plantaardige en vegetarische recepten altijd makkelijk te vinden in de AH-app of op ah.nl

Vooruitkijken naar 2024. 

Om onze plantaardige doelstellingen voor 2025 en 2030 te halen, moeten we in 2024 weer stappen zetten binnen onze eigen eiwittransitie. Ook in het komende jaar vergroten en verbeteren we ons plantaardige en vegetarische assortiment.

Ons streven voor 2024 is dat 47% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is. Dit zou een groei van bijna 3% ten opzichte van 2023 zijn. Om die stevige ambitie waar te maken, voegen we in 2024 onder andere nieuwe segmenten toe aan het AH Terra-assortiment, zoals koken & snacken, pizza’s, kant-en-klaarmaaltijden en plantaardige zuivel. Daarnaast voegen we ook nieuwe plantaardige verspakketten toe. Alle overige verspakketten zijn vanaf 2024 ook vegetarisch te maken en hebben een vega-tip op de verpakking. We verbeteren bovendien de smaak en voedingswaarde van plantaardige producten en we focussen ons op betaalbaarheid. Zodat klanten de plantaardige keuze blijven maken.