Gezond.

Gezondere producten en inspiratie.

Albert Heijn zoekt voortdurend naar nieuwe producten en manieren om klanten te helpen bij het maken van gezondere keuzes. Van het verbeteren van de voedingswaarden van bestaande producten tot het uitbreiden van ons assortiment met nieuwe, gezonde producten.

De wereld van Albert Heijn werd in 2023 weer een stukje gezonder. Zowel bij het kopen als het koken helpen we onze klanten om makkelijk en snel een gezonde maaltijd op tafel te zetten met veel smaak. Ook voegen we steeds minder suiker, zout, en verzadigd vet en meer vezels aan toe aan onze producten.

Healthy Living Sales

Ieder jaar berekenen we de Healthy Living Sales (HLS).

 

Dit is het percentage van onze totale verkoop van eigenmerkproducten dat bestaat uit producten met een Nutri-Score A of B. In 2023 lag deze op 55,7%. Vanaf 2024 zal de HLS gebaseerd worden op de vernieuwde rekenmethode zoals deze in Nederland geldt (NS2.0).

Verbeterde producten.

We verbeteren onze producten in lijn met ons eigen beleid ten aanzien van gezondheid maar we kijken ook naar de Schijf van Vijf, de tredes die zijn vastgelegd in Nationale

Aanpak Product Verbetering en naar mogelijke verbeteringen die passen binnen de Nutri-Score criteria. En dit alles terwijl de lekkere smaak behouden blijft.

Makkelijk, gevarieerd meer groente eten.

Gezond en gevarieerd eten hoeft niet moeilijk te zijn. Zowel bij het kopen als het koken helpen we onze klanten om makkelijk en snel een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Met veel groenten én veel smaak. We hebben 150 verschillende verspakketten, waarvan 55 nieuwe varianten in 2023, waarmee we de meeste keuze aan verspakketten bieden van alle supermarkten. Dit leidde er mede toe dat we in 2023 in totaal 22,5 miljoen verspakketten verkochten.

Doordat elk soep-verspakket meer dan 100 gram groente per persoon bevat en vrijwel elk maaltijdverspakket 150 gram per persoon, helpen verspakketten met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente-inname van 250 gram. Verspakketten zijn ook nog eens voordelig want iedere week zijn er minimaal 2 verspakketten in de Bonus. Daarnaast is het kopen van een pakket vrijwel altijd goedkoper dan het los kopen van alle ingrediënten.

Gezondere keuzes mogelijk maken.

Bij Albert Heijn laten we klanten genieten van de producten die ze gewend zijn, maar we kijken continue naar hoe we onze recepturen kunnen verbeteren door suiker, zout en verzadigd vet te verlagen en meer vezels en groenten toe te voegen. En we houden de prijs van onze gezonde producten zo laag mogelijk.

Zo zorgen de er in 2023 op verschillende manieren voor dat onze klanten sneller de keuze kunnen maken voor volkorenbrood, waar meer vezels in zitten dan in andere broden. Dit deden we door het aantal volkorenbroden in het schap uit te breiden en door de prijs van volkoren voortaan gelijk aan die van de witte variant te houden.

Minder suiker, zout en verzadigde vetten in 2023.

(ten opzichte van 2022)

115 miljoen

minder suikerklontjes.

Ruim 62.000 kg

minder zout.

%

Ruim 275.000 kg

minder verzadigd vet.

Gezonde Prijsfavorieten en Bonusaanbiedingen.

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk de prijs van gezonde producten, zoals groente en fruit, zo laag mogelijk te houden. Deze producten passen in de Schijf van Vijf.

In 2023 steeg het aantal gezonde Prijsfavorieten met 92 producten, waarbij onze AH Appelmoes 0% suiker toegevoegd zelfs is uitgeroepen tot Beste Product van het Jaar 2023-2024. Hieronder vallen ook de meest populaire groente- en fruitsoorten én de volkorenproducten. Daarnaast maken we (seizoens)groente en -fruit nog voordeliger door extra wekelijkse Bonusaanbiedingen op producten die rechtstreeks van het land komen.

Inspiratie voor gezonde keuzes.

We willen het klanten niet alleen makkelijker maken om in de winkel gezondere producten te kopen. We willen ze ook inspireren om van gezonde producten lekkere maaltijden te maken.

We hebben dit in 2023 onder meer gedaan met gezonde maaltijdinspiratie in de Allerhande, met de Gezonde

draai in de AH-app en met onze Beter Eten-nieuwsbrieven.

Stoppen met tabaksverkoop.

Bij Albert Heijn zetten we ons in voor een rookvrije generatie. Steeds meer plekken worden rookvrij en sigaretten worden op steeds minder plekken verkocht.

 

Zo verkopen we sinds 1 januari 2024 geen tabak en aanverwante producten

meer in alle eigen winkels in Nederland. Ook stimuleren we franchisenemers om voor 1 juli 2024, de voorgenomen ingangsdatum van het tabaksverkoop verbod in supermarkten, te stoppen met de verkoop van tabak. De online verkoop van tabak is op 1 juli 2023 al gestopt.

Gezond.

Gezondere producten en inspiratie.

Albert Heijn zoekt voortdurend naar nieuwe producten en manieren om klanten te helpen bij het maken van gezondere keuzes. Van het verbeteren van de voedingswaarden van bestaande producten tot het uitbreiden van ons assortiment met nieuwe, gezonde producten.

De wereld van Albert Heijn werd in 2023 weer een stukje gezonder. Zowel bij het kopen als het koken helpen we onze klanten om makkelijk en snel een gezonde maaltijd op tafel te zetten met veel smaak. Ook voegen we steeds minder suiker, zout, en verzadigd vet en meer vezels aan toe aan onze producten.

Healthy Living Sales

Ieder jaar berekenen we de Healthy Living Sales (HLS).

 

Dit is het percentage van onze totale verkoop van eigenmerkproducten dat bestaat uit producten met een Nutri-Score A of B. In 2023 lag deze op 55,7%. Vanaf 2024 zal de HLS gebaseerd worden op de vernieuwde rekenmethode zoals deze in Nederland geldt (NS2.0).

Verbeterde producten.

We verbeteren onze producten in lijn met ons eigen beleid ten aanzien van gezondheid maar we kijken ook naar de Schijf van Vijf, de tredes die zijn vastgelegd in Nationale Aanpak Product Verbetering en naar mogelijke verbeteringen die passen binnen de Nutri-Score criteria. En dit alles terwijl de lekkere smaak behouden blijft.

Makkelijk, gevarieerd meer groente eten.

Gezond en gevarieerd eten hoeft niet moeilijk te zijn. Zowel bij het kopen als het koken helpen we onze klanten om makkelijk en snel een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Met veel groenten én veel smaak. We hebben 150 verschillende verspakketten, waarvan 55 nieuwe varianten in 2023, waarmee we de meeste keuze aan verspakketten bieden van alle supermarkten. Dit leidde er mede toe dat we in 2023 in totaal 22,5 miljoen verspakketten verkochten.

Doordat elk soep-verspakket meer dan 100 gram groente per persoon bevat en vrijwel elk maaltijdverspakket 150 gram per persoon, helpen verspakketten met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente-inname van 250 gram. Verspakketten zijn ook nog eens voordelig want iedere week zijn er minimaal 2 verspakketten in de Bonus. Daarnaast is het kopen van een pakket vrijwel altijd goedkoper dan het los kopen van alle ingrediënten.

Gezondere keuzes mogelijk maken.

Bij Albert Heijn laten we klanten genieten van de producten die ze gewend zijn, maar we kijken continue naar hoe we onze recepturen kunnen verbeteren door suiker, zout en verzadigd vet te verlagen en meer vezels en groenten toe te voegen. En we houden de prijs van onze gezonde producten zo laag mogelijk.

Zo zorgen de er in 2023 op verschillende manieren voor dat onze klanten sneller de keuze kunnen maken voor volkorenbrood, waar meer vezels in zitten dan in andere broden. Dit deden we door het aantal volkorenbroden in het schap uit te breiden en door de prijs van volkoren voortaan gelijk aan die van de witte variant te houden.

115 miljoen

minder suikerklontjes.

Ruim 62.000 kg

minder zout.

Ruim 275.000 kg

minder verzadigd vet.

%

Minder suiker, zout en verzadigde vetten in 2023.

(ten opzichte van 2022)

Gezonde Prijsfavorieten en Bonusaanbiedingen.

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk de prijs van gezonde producten, zoals groente en fruit, zo laag mogelijk te houden. Deze producten passen in de Schijf van Vijf.

In 2023 steeg het aantal gezonde Prijsfavorieten met 92 producten, waarbij onze AH Appelmoes 0% suiker toegevoegd zelfs is uitgeroepen tot Beste Product van het Jaar 2023-2024. Hieronder vallen ook de meest populaire groente- en fruitsoorten én de volkorenproducten. Daarnaast maken we (seizoens)groente en -fruit nog voordeliger door extra wekelijkse Bonusaanbiedingen op producten die rechtstreeks van het land komen.

Inspiratie voor gezonde keuzes.

We willen het klanten niet alleen makkelijker maken om in de winkel gezondere producten te kopen. We willen ze ook inspireren om van gezonde producten lekkere maaltijden te maken.

We hebben dit in 2023 onder meer gedaan met gezonde maaltijdinspiratie in de Allerhande, met de Gezonde

draai in de AH-app en met onze Beter Eten-nieuwsbrieven.

Stoppen met tabaksverkoop.

Bij Albert Heijn zetten we ons in voor een rookvrije generatie. Steeds meer plekken worden rookvrij en sigaretten worden op steeds minder plekken verkocht.

 

Zo verkopen we sinds 1 januari 2024 geen tabak en aanverwante producten

meer in alle eigen winkels in Nederland. Ook stimuleren we franchisenemers om voor 1 juli 2024, de voorgenomen ingangsdatum van het tabaksverkoop verbod in supermarkten, te stoppen met de verkoop van tabak. De online verkoop van tabak is op 1 juli 2023 al gestopt.