Boodschappenhulp met Voedselbanken Nederland.

In 2023 doneerde Albert Heijn voor 4,2 miljoen euro aan voedsel en andere producten aan de voedselbanken. Ook hielden we dit jaar verschillende landelijke en lokale inzamelingsacties.

Zo organiseerden we dit jaar twee keer de landelijke actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’, speciaal gericht op kinderen die onder de armoedegrens leven. Dagelijks gaan 40.000 kinderen in ons land zonder ontbijt naar school. Met deze actie kunnen we samen met onze klanten weer zoveel mogelijk kinderen met een goed ontbijt naar school laten gaan. We gaven 10% korting op 18 geselecteerde producten. Daarnaast was het dit jaar voor het eerst mogelijk om statiegeld in te zamelen voor Voedselbanken Nederland. 

Sociaal.

Maatschappelijke betrokkenheid.

We willen wat extra’s doen. Voor de mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, en voor onze samenleving als geheel. Met het Voor Elkaar-platform hebben we het hele jaar speciale acties ingezet voor een socialer Nederland. 

Dit deze we samen met onze vier maatschappelijke partners: het Rode Kruis, Stichting Het Vergeten Kind, Voedselbanken Nederland en Resto VanHarte. Naast het Voor Elkaar-Platform ondernemen we nog meer maatschappelijke initiatieven.

‘Met Albert Heijn hebben wij als Voedselbanken al een langdurige en zeer gewaardeerde samenwerking. Albert Heijn draagt daarmee substantieel en effectief bij aan onze missie om voedselarmoede te bestrijden en voedselverspilling tegen te gaan. Daar bovenop komt deze actie die onze samenwerking nog dichter bij de mensen thuis brengt en waardoor onze klanten mooie producten krijgen.’

Henk Staghouwer

Voorzitter van Voedselbanken Nederland.

‘Albert Heijn zet zich in voor een gezonder, socialer en duurzamer Nederland. In samenwerking met Resto VanHarte maken we diners mogelijk voor mensen die zich eenzaam voelen. Samen eten zorgt namelijk voor meer aandacht voor het eten én voor elkaar. Albert Heijn nodigt klanten heel graag uit om gezellig aan te schuiven. Door hen uit te nodigen voor een diner bij Resto VanHarte brengen we hen in contact met buurtgenoten, zodat ze hun sociale netwerk kunnen uitbreiden en samen kunnen genieten.’ 

Johan van der Zanden

Directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn.

Eenzaamheid tegen gaan met diners bij Resto VanHarte

Resto VanHarte gaat eenzaamheid tegen door mensen samen te laten komen en eten op hun locaties. En daar willen we graag bij helpen. Tijdens de landelijke Week tegen Eenzaamheid deelden Albert Heijn-winkels dinerbonnen uit aan mensen in de buurt. Deze winkels zijn allemaal gevestigd in de buurt van een Resto VanHarte buurtrestaurant. Met zo’n dinerbon konden ontvangers een keer gratis komen eten bij Resto VanHarte. Hiermee stimuleerden we mensen om samen te eten.

In de Week tegen Eenzaamheid sponsorde Albert Heijn diners in de buurtrestaurants van Resto VanHarte. Albert Heijn doneerde de boodschappen voor de diners op de Resto VanHarte-locaties. In totaal werden en 49 ontmoetingsdiners georganiseerd. Daarnaast opende Albert Heijn ook mini-Resto's in Nootdorp, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Leiden, waar klanten onder het genot van lekker eten en drinken kennis konden maken met elkaar en Resto VanHarte. 

Voedselnoodhulp voor het Rode Kruis.

Albert Heijn draagt onder meer bij aan de voedselnoodhulp van het Rode Kruis door korting te verstrekken op boodschappenkaarten die het Rode Kruis uitgeeft. Dit zijn tegoedkaarten waarmee mensen zelf kunnen kopen wat ze nodig hebben. 

Ook zamelt Albert Heijn donaties voor het Rode Kruis in via het Voor Elkaar-platform en tijdens de decembermaand ook met statiegeld. Daarnaast steunen we het Rode Kruis met noodhulp bij crises. Denk bijvoorbeeld aan slachtoffers door de oorlog in Oekraine, de aardbevingen in Turkije in februari 2023 en in Marokko in september 2023.

Acties voor Stichting Het Vergeten Kind. 

Tienduizenden kinderen in Nederland groeien op onder moeilijke omstandigheden, omdat er thuis problemen zijn. Stichting Het Vergeten Kind komt op voor deze kinderen o.a. door hen positieve ervaringen en echte aandacht te geven, zodat ze zich gezien en gesteund voelen en ze weer zelfvertrouwen krijgen.

Albert Heijn verzorgde het eten en drinken bij de eerste 500 uitjes van de stichting. Ook vroegen we klanten tijdens de uitjes-spaaracties van Albert Heijn, om een donatie te doen voor een uitje van Het Vergeten Kind. Ook waren we met de Allerhande Kookschool aanwezig op het door Het Vergeten Kind georganiseerde Heppie Festival, waar de aan Allerhande verbonden koks Hugo Kennis en Londen Loy kinderen inspireerden hun pannenkoeken te versieren.

Samen genieten van beter eten.

Albert Heijn gelooft dat samen lekker eten de mooiste momenten in het leven voedt. Daarom stimuleren we klanten om samen te eten en samen te koken. Samen met onze familie, onze vrienden of samen met onbekenden.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de iftars die Albert Heijn in 2023 organiseerde. De iftar is de maaltijd waarmee moslims tijdens de Ramadan direct na zonsondergang het vasten doorbreken. Het is een maaltijd met een grote betekenis voor deelnemers van de Ramadan. En wat is er nou leuker dan deze maaltijd gezellig samen te nuttigen. Daarom organiseerde Albert Heijn in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Zaandam een iftar voor klanten, buurtbewoners en collega's.

Kerst is ook een moment om samen te komen. Maar niet voor iedereen is een heerlijk en gezellig kerstdiner een vanzelfsprekendheid. Daarom hebben we rond de kerstdagen van 2023 samen met onze maatschappelijke partners een actie opgezet: Bordje voor elkaar. We stimuleren klanten met deze campagne om een extra portie van hun lievelingsgerecht te maken en dit weg te geven aan iemand die extra aandacht verdient.

Het totaal aantal gedoneerde bordjes door klanten en Albert Heijn was daarmee 60.935, met een totale donatiewaarde van € 304.675.

Bloemenactie tegen borstkanker.

Een op de zeven vrouwen in Nederland krijgt borstkanker. Pink Ribbon financiert onderzoeken en projecten rondom de behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker.

In 2023, tijdens de borstkankermaand in oktober, verkocht Albert Heijn weer speciale Pink Ribbon-bloemenboeketten. Per verkocht Pink Ribbon-boeket doneerden we € 2,50. Zo haalden we samen met onze klanten € 379.000 op.

Samen genieten van beter eten.

Albert Heijn gelooft dat samen lekker eten de mooiste momenten in het leven voedt. Daarom stimuleren we klanten om samen te eten en samen te koken. Samen met onze familie, onze vrienden of samen met onbekenden.

Een goed voorbeeld hiervan zijn de iftars die Albert Heijn in 2023 organiseerde. De iftar is de maaltijd waarmee moslims tijdens de Ramadan direct na zonsondergang het vasten doorbreken. Het is een maaltijd met een grote betekenis voor deelnemers van de Ramadan. En wat is er nou leuker dan deze maaltijd gezellig samen te nuttigen. Daarom organiseerde Albert Heijn in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Zaandam een iftar voor klanten, buurtbewoners en collega's.

Kerst is ook een moment om samen te komen. Maar niet voor iedereen is een heerlijk en gezellig kerstdiner een vanzelfsprekendheid. Daarom hebben we rond de kerstdagen van 2023 samen met onze maatschappelijke partners een actie opgezet: Bordje voor elkaar. We stimuleren klanten met deze campagne om een extra portie van hun lievelingsgerecht te maken en dit weg te geven aan iemand die extra aandacht verdient.

Het totaal aantal gedoneerde bordjes door klanten en Albert Heijn was daarmee 60.935, met een totale donatiewaarde van € 304.675.

Sociaal.

Maatschappelijke betrokkenheid.

We willen wat extra’s doen. Voor de mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken, en voor onze samenleving als geheel. Met het Voor Elkaar-platform hebben we het hele jaar speciale acties ingezet voor een socialer Nederland. 

Dit deze we samen met onze vier maatschappelijke partners: het Rode Kruis, Stichting Het Vergeten Kind, Voedselbanken Nederland en Resto VanHarte. Naast het Voor Elkaar-Platform ondernemen we nog meer maatschappelijke initiatieven.

Boodschappenhulp met Voedselbanken Nederland.

In 2023 doneerde Albert Heijn voor 4,2 miljoen euro aan voedsel en andere producten aan de voedselbanken. Ook hielden we dit jaar verschillende landelijke en lokale inzamelingsacties.

Zo organiseerden we dit jaar twee keer de landelijke actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’, speciaal gericht op kinderen die onder de armoedegrens leven. Dagelijks gaan 40.000 kinderen in ons land zonder ontbijt naar school. Met deze actie kunnen we samen met onze klanten weer zoveel mogelijk kinderen met een goed ontbijt naar school laten gaan. We gaven 10% korting op 18 geselecteerde producten. Daarnaast was het dit jaar voor het eerst mogelijk om statiegeld in te zamelen voor Voedselbanken Nederland. 

‘Met Albert Heijn hebben wij als Voedselbanken al een langdurige en zeer gewaardeerde samenwerking. Albert Heijn draagt daarmee substantieel en effectief bij aan onze missie om voedselarmoede te bestrijden en voedselverspilling tegen te gaan. Daar bovenop komt deze actie die onze samenwerking nog dichter bij de mensen thuis brengt en waardoor onze klanten mooie producten krijgen.’

Henk Staghouwer

Voorzitter van Voedselbanken Nederland.

‘Albert Heijn zet zich in voor een gezonder, socialer en duurzamer Nederland. In samenwerking met Resto VanHarte maken we diners mogelijk voor mensen die zich eenzaam voelen. Samen eten zorgt namelijk voor meer aandacht voor het eten én voor elkaar. Albert Heijn nodigt klanten heel graag uit om gezellig aan te schuiven. Door hen uit te nodigen voor een diner bij Resto VanHarte brengen we hen in contact met buurtgenoten, zodat ze hun sociale netwerk kunnen uitbreiden en samen kunnen genieten.’ 

Johan van der Zanden

Directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn.

Eenzaamheid tegen gaan met diners bij Resto VanHarte

Resto VanHarte gaat eenzaamheid tegen door mensen samen te laten komen en eten op hun locaties. En daar willen we graag bij helpen. Tijdens de landelijke Week tegen Eenzaamheid deelden Albert Heijn-winkels dinerbonnen uit aan mensen in de buurt. Deze winkels zijn allemaal gevestigd in de buurt van een Resto VanHarte buurtrestaurant. Met zo’n dinerbon konden ontvangers een keer gratis komen eten bij Resto VanHarte. Hiermee stimuleerden we mensen om samen te eten.

In de Week tegen Eenzaamheid sponsorde Albert Heijn diners in de buurtrestaurants van Resto VanHarte. Albert Heijn doneerde de boodschappen voor de diners op de Resto VanHarte-locaties. In totaal werden en 49 ontmoetingsdiners georganiseerd. Daarnaast opende Albert Heijn ook mini-Resto's in Nootdorp, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Leiden, waar klanten onder het genot van lekker eten en drinken kennis konden maken met elkaar en Resto VanHarte. 

Voedselnoodhulp voor het Rode Kruis.

Albert Heijn draagt onder meer bij aan de voedselnoodhulp van het Rode Kruis door korting te verstrekken op boodschappenkaarten die het Rode Kruis uitgeeft. Dit zijn tegoedkaarten waarmee mensen zelf kunnen kopen wat ze nodig hebben. 

Ook zamelt Albert Heijn donaties voor het Rode Kruis in via het Voor Elkaar-platform en tijdens de decembermaand ook met statiegeld. Daarnaast steunen we het Rode Kruis met noodhulp bij crises. Denk bijvoorbeeld aan slachtoffers door de oorlog in Oekraine, de aardbevingen in Turkije in februari 2023 en in Marokko in september 2023.

Acties voor Stichting Het Vergeten Kind. 

Tienduizenden kinderen in Nederland groeien op onder moeilijke omstandigheden, omdat er thuis problemen zijn. Stichting Het Vergeten Kind komt op voor deze kinderen o.a. door hen positieve ervaringen en echte aandacht te geven, zodat ze zicht gezien en gesteund voelen en ze weer zelfvertrouwen krijgen.

Albert Heijn verzorgde het eten en drinken bij de eerste 500 uitjes van de stichting. Ook vroegen we klanten tijdens de uitjes-spaaracties van Albert Heijn, om een donatie te doen voor een uitje van Het Vergeten Kind. Ook waren we met de Allerhande Kookschool aanwezig op het door Het Vergeten Kind georganiseerde Heppie Festival, waar de aan Allerhande verbonden koks Hugo Kennis en Londen Loy kinderen inspireerden hun pannenkoeken te versieren.

Bloemenactie tegen borstkanker.

Een op de zeven vrouwen in Nederland krijgt borstkanker. Pink Ribbon financiert onderzoeken en projecten rondom de behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker.

In 2023, tijdens de borstkankermaand in oktober, verkocht Albert Heijn weer speciale Pink Ribbon-bloemenboeketten. Per verkocht Pink Ribbon-boeket doneerden we € 2,50. Zo haalden we samen met onze klanten € 379.000 op.