Albert Heijn logo

Missie.

We willen een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Met ons missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ als kompas, nemen we het voortouw en pakken we onze verantwoordelijkheid.

Dat gaat niet vanzelf. Daarom nemen we mensen stap voor stap mee in de beweging naar beter eten. Op een leuke en lekkere manier. Onderweg, bij de winkel in de buurt, thuis of in de hand met de AH-app. Albert Heijn is er als vertrouwde en inspirerende partner overal en op elk moment. Met initiatieven waarvan iedereen enthousiast wordt en waarmee we samen verder komen. Voor onszelf, voor elkaar en voor de aarde.

Missiepijlers.

Gezond.

Een gezondere leefstijl begint bij goed eten en drinken. Alleen met de juiste voedingsstoffen voelen we ons de hele dag sterk, gezond en vol energie. En die energie kunnen we weer gebruiken om voldoende te bewegen en fit te blijven.

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk dat elke klant vandaag nog kan beginnen met een gezondere leefstijl, of daar gemakkelijk mee kan doorgaan. Daarom maken we gezondere voedingskeuzes extra aantrekkelijk door het aanbieden van een breed aanbod, veel voordeel en inspiratie.

We helpen klanten en collega’s op weg naar een gezondere leefstijl in brede zin door ook aandacht te besteden aan andere elementen zoals voldoende rust en beweging.

Sociaal.

Bij Albert Heijn benutten we de sociale verbindende kracht van voeding. Samen lekker eten voedt de mooiste gesprekken en momenten in het leven. Het verbindt werelden. Het verbindt smaken, stijlen, tradities én – vooral – mensen. Of het nu gezinsleden zijn, vrienden, collega’s of onbekenden.

Sámen kunnen we de wereld een stukje socialer maken. Daarom proberen we samen met onze maatschappelijke partners en onze klanten bij te dragen aan belangrijke maatschappelijke thema’s. Ook onze collega’s leveren een verbindende bijdrage in de buurt. Albert Heijn staat midden in de maatschappij. Als werkgever staat het belang van verbinding voorop en we werken in onze organisatie samen met 125.000 collega’s in diverse en bevlogen teams. We zorgen daarom voor een inspirerende en vertrouwde werkomgeving en stimuleren ontwikkeling.

Duurzaam.

Het is onze verantwoordelijkheid dat de stappen die wij zetten zo duurzaam mogelijk zijn. Met een positieve instelling en door onze kennis en kunde in te zetten, willen we samen met onze partners en leveranciers bijdragen aan een duurzamere wereld. Voor nu én voor toekomstige generaties.

Om ons voedselsysteem te verduurzamen, zet Albert Heijn zich in om voedsel op slimme manieren te produceren, eetpatronen

te doorbreken, duurzamer te verpakken en voedselverspilling tegen te gaan. En we bieden klanten producten en oplossingen aan waarmee zij óók het verschil kunnen maken.

Duurzame sprong voorwaarts.

Samen impact maken.

Alleen samen kunnen we onze missie waarmaken. Met alle collega’s en ondernemers, onze boeren en telers, leveranciers, andere bedrijven en overheden. Én uiteraard met onze klanten. Door samen te werken en naar elkaar te luisteren, kunnen we onze missie versnellen en meer impact maken. 

We staan midden in de samenleving en vinden het vanzelfsprekend dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze impact. Door in gesprek te gaan met belanghebbenden, in contact te zijn met onze collega’s en te onderzoeken wat van belang is voor de continuïteit van ons bedrijf, besluiten we op welke onderwerpen we onze inspanningen richten.

B Corp-certificering.

In 2023 kondigden we aan dat we voor een B Corp-certificering gaan. Dit is een internationale certificering voor winstgedreven bedrijven die een positieve impact willen hebben op mens en milieu. Deze bedrijven hebben duurzaamheid een blijvende plek gegeven in hun DNA en weten op meerdere manieren waarde te creëren. Om B Corp te worden, moet je voldoen aan strenge sociale en ecologische prestatienormen. Dit wordt onder andere beoordeeld aan de hand van de ‘B Impact Assessment’, een uitgebreide evaluatie van je bedrijfspraktijken en -prestaties. Daarbij wordt een bedrijf beoordeeld op vijf verschillende aspecten: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De uitkomsten gebruiken wij ook zelf om kansen voor verbetering te identificeren en in gang te zetten. Wij hopen in 2024 aan te mogen kondigen dat Albert Heijn Nederland B Corp gecertificeerd is!       

Laura Jungmann
Verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Albert Heijn.

‘Met het B Corp-raamwerk krijgen we inzicht in waar we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren. Met deze inzichten kunnen wij samen met iedereen in de voedselketen zorgen dat we met onze inspanningen een positieve bijdrage leveren om de wereld beter achter te laten voor toekomstige generaties.’ 

Hoe technologie bijdraagt aan het realiseren van onze missie.

Technologie is een belangrijk onderdeel van Albert Heijn. We zetten het in om (online) boodschappen doen makkelijker te maken, klanten te voorzien van gepersonaliseerd advies en dagelijkse problemen van klanten op te lossen. Om de mogelijkheden van data en digitale middelen zo veel mogelijk te kunnen benutten, investeert Albert Heijn sterk in technologie.

Zo heeft Albert Heijn bijvoorbeeld sinds 2023 een eigen AI startup: Gen AI Labs. Binnen Gen AI Labs streeft een team van jonge talenten ernaar om de toepassing van Generative AI snel en experimenteel te verkennen. Hierdoor kan Albert Heijn in hoog tempo ideeën uitwerken en testen. Bij succes kunnen klanten de tools zelf ook testen, via het bètahoekje op de AH-app.

Gerhard van der Bijl
Directeur Tech bij Albert Heijn.

“Als Food&Tech-bedrijf is het essentieel om mee te kunnen bewegen met de technologie, die zich razendsnel ontwikkelt. Wij omarmen innovatief denken en ontwikkelen vanuit onze teams bouwblokken voor het gebruik van Generative AI in ons bedrijf. Food en Tech komt helemaal samen bij het verminderen van voedselverspilling door middel van slimme algoritmes. Voor wat er dan nog overblijft, hebben we de AH Overblijvers-app ontwikkeld.”

Wet- en regelgeving. 

Zowel vanuit Europa als vanuit Nederland hebben wij te maken met toegenomen (aankomende) wet- en regelgeving. In veel gevallen helpen deze wetten en regels om vaart te maken met transparantie en verduurzaming binnen de ketens waarin wij opereren en de producten die wij verkopen.

Ook al is nog niet alles bekend over de verschillende wetten en regels, één ding is duidelijk: onze klanten én de overheid verwachten een hoog niveau van transparantie en een positieve impact van elke schakel in de keten. Wij delen deze verwachting en we kijken met veel vertrouwen uit naar de implementatie van de verschillende wet- en regelgevingen.

Wet- en regelgeving. 

Zowel vanuit Europa als vanuit Nederland hebben wij te maken met toegenomen (aankomende) wet- en regelgeving. In veel gevallen helpen deze wetten en regels om vaart te maken met transparantie en verduurzaming binnen de ketens waarin wij opereren en de producten die wij verkopen.

Ook al is nog niet alles bekend over de verschillende wetten en regels, één ding is duidelijk: onze klanten én de overheid verwachten een hoog niveau van transparantie en een positieve impact van elke schakel in de keten. Wij delen deze verwachting en we kijken met veel vertrouwen uit naar de implementatie van de verschillende wet- en regelgevingen.

Gerhard van der Bijl
Directeur Tech bij Albert Heijn.

“Als Food&Tech-bedrijf is het essentieel om mee te kunnen bewegen met de technologie, die zich razendsnel ontwikkelt. Wij omarmen innovatief denken en ontwikkelen vanuit onze teams bouwblokken voor het gebruik van Generative AI in ons bedrijf. Food en Tech komt helemaal samen bij het verminderen van voedselverspilling door middel van slimme algoritmes. Voor wat er dan nog overblijft, hebben we de AH Overblijvers-app ontwikkeld.”

Hoe technologie bijdraagt aan het realiseren van onze missie.

Technologie is een belangrijk onderdeel van Albert Heijn. We zetten het in om (online) boodschappen doen makkelijker te maken, klanten te voorzien van gepersonaliseerd advies en dagelijkse problemen van klanten op te lossen. Om de mogelijkheden van data en digitale middelen zo veel mogelijk te kunnen benutten, investeert Albert Heijn sterk in technologie.

Zo heeft Albert Heijn bijvoorbeeld sinds 2023 een eigen AI startup: Gen AI Labs. Binnen Gen AI Labs streeft een team van jonge talenten ernaar om de toepassing van Generative AI snel en experimenteel te verkennen. Hierdoor kan Albert Heijn in hoog tempo ideeën uitwerken en testen. Bij succes kunnen klanten de tools zelf ook testen, via het bètahoekje op de AH-app.

B Corp-certificering.

In 2023 kondigden we aan dat we voor een B Corp-certificering gaan. Dit is een internationale certificering voor winstgedreven bedrijven die een positieve impact willen hebben op mens en milieu. Deze bedrijven hebben duurzaamheid een blijvende plek gegeven in hun DNA en weten op meerdere manieren waarde te creëren. Om B Corp te worden, moet je voldoen aan strenge sociale en ecologische prestatienormen. Dit wordt onder andere beoordeeld aan de hand van de ‘B Impact Assessment’, een uitgebreide evaluatie van je bedrijfspraktijken en -prestaties. Daarbij wordt een bedrijf beoordeeld op vijf verschillende aspecten: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De uitkomsten gebruiken wij ook zelf om kansen voor verbetering te identificeren en in gang te zetten. Wij hopen in 2024 aan te mogen kondigen dat Albert Heijn Nederland B Corp gecertificeerd is!       

Laura Jungmann
Verantwoordelijk voor duurzaamheid bij Albert Heijn.

‘Met het B Corp-raamwerk krijgen we inzicht in waar we onze sociale en ecologische prestaties nog verder kunnen verbeteren. Met deze inzichten kunnen wij samen met iedereen in de voedselketen zorgen dat we met onze inspanningen een positieve bijdrage leveren om de wereld beter achter te laten voor toekomstige generaties.’ 

Samen impact maken.

Alleen samen kunnen we onze missie waarmaken. Met alle collega’s en ondernemers, onze boeren en telers, leveranciers, andere bedrijven en overheden. Én uiteraard met onze klanten. Door samen te werken en naar elkaar te luisteren, kunnen we onze missie versnellen en meer impact maken. 

We staan midden in de samenleving en vinden het vanzelfsprekend dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze impact. Door in gesprek te gaan met belanghebbenden, in contact te zijn met onze collega’s en te onderzoeken wat van belang is voor de continuïteit van ons bedrijf, besluiten we op welke onderwerpen we onze inspanningen richten.

Duurzame sprong voorwaarts.

Duurzaam.

Het is onze verantwoordelijkheid dat de stappen die wij zetten zo duurzaam mogelijk zijn. Met een positieve instelling en door onze kennis en kunde in te zetten, willen we samen met onze partners en leveranciers bijdragen aan een duurzamere wereld. Voor nu én voor toekomstige generaties.

Om ons voedselsysteem te verduurzamen, zet Albert Heijn zich in om voedsel op slimme manieren te produceren, eetpatronen

te doorbreken, duurzamer te verpakken en voedselverspilling tegen te gaan. En we bieden klanten producten en oplossingen aan waarmee zij óók het verschil kunnen maken.

Sociaal.

Bij Albert Heijn benutten we de sociale verbindende kracht van voeding. Samen lekker eten voedt de mooiste gesprekken en momenten in het leven. Het verbindt werelden. Het verbindt smaken, stijlen, tradities én – vooral – mensen. Of het nu gezinsleden zijn, vrienden, collega’s of onbekenden.

Sámen kunnen we de wereld een stukje socialer maken. Daarom proberen we samen met onze maatschappelijke partners en onze klanten bij te dragen aan belangrijke maatschappelijke thema’s. Ook onze collega’s leveren een verbindende bijdrage in de buurt. Albert Heijn staat midden in de maatschappij. Als werkgever staat het belang van verbinding voorop en we werken in onze organisatie samen met 125.000 collega’s in diverse en bevlogen teams. We zorgen daarom voor een inspirerende en vertrouwde werkomgeving en stimuleren ontwikkeling.

Gezond.

Een gezondere leefstijl begint bij goed eten en drinken. Alleen met de juiste voedingsstoffen voelen we ons de hele dag sterk, gezond en vol energie. En die energie kunnen we weer gebruiken om voldoende te bewegen en fit te blijven.

Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk dat elke klant vandaag nog kan beginnen met een gezondere leefstijl, of daar gemakkelijk mee kan doorgaan. Daarom maken we gezondere voedingskeuzes extra aantrekkelijk door het aanbieden van een breed aanbod, veel voordeel en inspiratie.

We helpen klanten en collega’s op weg naar een gezondere leefstijl in brede zin door ook aandacht te besteden aan andere elementen zoals voldoende rust en beweging.

Missiepijlers.

Dat gaat niet vanzelf. Daarom nemen we mensen stap voor stap mee in de beweging naar beter eten. Op een leuke en lekkere manier. Onderweg, bij de winkel in de buurt, thuis of in de hand met de AH-app. Albert Heijn is er als vertrouwde en inspirerende partner overal en op elk moment. Met initiatieven waarvan iedereen enthousiast wordt en waarmee we samen verder komen. Voor onszelf, voor elkaar en voor de aarde.

We willen een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Met ons missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ als kompas, nemen we het voortouw en pakken we onze verantwoordelijkheid.

Missie.

Albert Heijn logo