Voedselverspilling tegengaan.
Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel weggegooid in de verschillende fases van de voedselketen. En dat is zonde. Daarom ondernemen we bij Albert Heijn tal van initiatieven om voedselverspilling te verminderen.
In 2030 willen we onze voedselverspilling met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2016. In absoluut gewicht verspilden we in 2023 iets meer dan 55 miljoen kilogram. Op basis van het aandeel voedselverspilling per kg verkocht voedsel, realiseerden we dit jaar een reductie van 13% ten opzichte van 2016.
Terug naar Circulair
In de mini-documentaire "Cybersessies AI” van RTLZ uit 2023 wordt de rol van kunstmatige intelligentie bij het voorkomen van voedselverspilling belicht. Vier collega’s van Albert Heijn en onze strategische partner Vezet laten zien hoe AI-algoritmen worden gebruikt om voedselverspilling te voorkomen.
Brood van Gisteren.
Bakkersproducten die aan het einde van de dag overblijven bieden we aan als AH Overblijver Brood van Gisteren. Brood dat op de dag van levering niet is verkocht, bieden we de volgende dag tot 11.00 uur aan voor een voordelige prijs. Het brood is nog steeds vers en lekker. In 2023 hebben we 1,3 miljoen kilogram minder brood verspild ten opzichte van 2022 door dit initiatief.
Het Groente & Fruit-zakje.
Soms is de groente of het fruit in onze winkels al iets rijper of vertoont het kleine oneffenheden. Met het AH Overblijvers Groente & Fruit-zakje, die je in tegenstelling tot de de andere Overblijvers pakketten niet kunt reserveren in de app, hebben we 1,57 miljoen zakjes verkocht. Voor slechts €1 krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een oneffenheid heeft, maar nog steeds van prima kwaliteit is.
Voedselverspilling voorkomen in de keten.
De beste manier om voedselverspilling tegen te gaan, is te zorgen dat overbodig voedsel überhaupt niet wordt geproduceerd. Daarom proberen we voedselverspilling zo vroeg mogelijk in de keten al aan te pakken.
Fases van de voedselketen.
Donaties aan de Voedselbank.
In 2023 hebben we 1,3 miljoen kilogram voedselverspilling voorkomen door nog goede producten te doneren aan voedselbanken. Omdat we tegenwoordig beter kunnen voorspellen wat we nodig hebben in onze schappen, en acties hebben voor producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan, neemt de hoeveelheid voedsel af die we naar de voedselbanken kunnen sturen. Desondanks zijn we nog steeds de grootste donateur van Voedselbanken Nederland, mede dankzij inzamelingsacties.
Oud brood en sinaasappelschillen als veevoer.
Ook voor producten die niet meer te verkopen of te doneren zijn, zoeken we nog een betere bestemming dan de prullenbak. Van de in totaal 55 miljoen kilogram voedsel die we verspilden, konden we in 2023 bijvoorbeeld 10 miljoen kilogram oud brood en ruim 2,3 miljoen kilogram sinaasappelschillen verwerken tot veevoer. En wat overblijft werd vergist tot biogas, dat weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.
Dynamisch afprijzen.
Sinds 2022 heeft de 35%-sticker ook een digitale variant: elektronische schapkaarten tonen dynamische kortingen voor verse producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten, met kortingen tot 70%. De precieze korting wordt berekend door een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme. In 2023 hebben we het algoritme nog slimmer gemaakt. Hierdoor hebben we 250.000 kilogram minder voedsel verspild in 2023.
AH Overblijvers.
Met AH Overblijvers verkopen we producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan of uit ons (winkel)assortiment gaan, met een flinke korting. Klanten kunnen kiezen uit verschillende soorten pakketten: Verrassing, Vegetarisch en Bakkerij. Voor de feestdagen waren er speciale Feestdagen Overblijverspakketten. In 2023 hebben we meer dan 1 miljoen AH Overblijverspakketten verkocht. Daarmee hebben we in 2023 800.000 kilogram voedsel minder verspild ten opzichte van dit initiatief in 2022.
Extra lang lekker-brood.
Een langere houdbaarheid van onze producten helpt om verspilling te voorkomen. In onze bakkerij innoveren we daarom met Extra Lang Lekker-brood. In 2022 introduceerden we onder andere Extra Lang Lekkere Tijgerbroden. Deze bleken zeer succesvol om verspilling tegen te gaan, zowel in de winkel als bij onze klanten thuis. In 2023 hebben we het Extra Lang Lekker-assortiment daarom uitgebreid, zowel binnen het grootbrood als bij het dagvers kleinbrood.
Voedselverspilling tegengaan.
Wereldwijd wordt ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel weggegooid in de verschillende fases van de voedselketen. En dat is zonde. Daarom ondernemen we bij Albert Heijn tal van initiatieven om voedselverspilling te verminderen.
In 2030 willen we onze voedselverspilling met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2016. In absoluut gewicht verspilden we in 2023 iets meer dan 55 miljoen kilogram. Op basis van het aandeel voedselverspilling per kg verkocht voedsel, realiseerden we dit jaar een reductie van 13% ten opzichte van 2016.
Terug naar Circulair
Donaties aan de Voedselbank.
In 2023 hebben we 1,3 miljoen kilogram voedselverspilling voorkomen door nog goede producten te doneren aan voedselbanken. Omdat we tegenwoordig beter kunnen voorspellen wat we nodig hebben in onze schappen, en acties hebben voor producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan, neemt de hoeveelheid voedsel af die we naar de voedselbanken kunnen sturen. Desondanks zijn we nog steeds de grootste donateur van Voedselbanken Nederland, mede dankzij inzamelingsacties.
Dynamisch afprijzen.
Sinds 2022 heeft de 35%-sticker ook een digitale variant: elektronische schapkaarten tonen dynamische kortingen voor verse producten die tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten, met kortingen tot 70%. De precieze korting wordt berekend door een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme. In 2023 hebben we het algoritme nog slimmer gemaakt. Hierdoor hebben we 250.000 kilogram minder voedsel verspild in 2023.
Het Groente & Fruit-zakje.
Soms is de groente of het fruit in onze winkels al iets rijper of vertoont het kleine oneffenheden. Met het AH Overblijvers Groente & Fruit-zakje, die je in tegenstelling tot de de andere Overblijvers pakketten niet kunt reserveren in de app, hebben we 1,57 miljoen zakjes verkocht. Voor slechts €1 krijgen klanten een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een oneffenheid heeft, maar nog steeds van prima kwaliteit is.
Brood van Gisteren.
Bakkersproducten die aan het einde van de dag overblijven bieden we aan als AH Overblijver Brood van Gisteren. Brood dat op de dag van levering niet is verkocht, bieden we de volgende dag tot 11.00 uur aan voor een voordelige prijs. Het brood is nog steeds vers en lekker. In 2023 hebben we 1,3 miljoen kilogram minder brood verspild ten opzichte van 2022 door dit initiatief.
In de mini-documentaire "Cybersessies AI” van RTLZ uit 2023 wordt de rol van kunstmatige intelligentie bij het voorkomen van voedselverspilling belicht. Vier collega’s van Albert Heijn en onze strategische partner Vezet laten zien hoe AI-algoritmen worden gebruikt om voedselverspilling te voorkomen.
Voedselverspilling voorkomen in de keten.
De beste manier om voedselverspilling tegen te gaan, is te zorgen dat overbodig voedsel überhaupt niet wordt geproduceerd. Daarom proberen we voedselverspilling zo vroeg mogelijk in de keten al aan te pakken.
Fases van de voedselketen.
Oud brood en sinaasappelschillen als veevoer.
Ook voor producten die niet meer te verkopen of te doneren zijn, zoeken we nog een betere bestemming dan de prullenbak. Van de in totaal 55 miljoen kilogram voedsel die we verspilden, konden we in 2023 bijvoorbeeld 10 miljoen kilogram oud brood en ruim 2,3 miljoen kilogram sinaasappelschillen verwerken tot veevoer. En wat overblijft werd vergist tot biogas, dat weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.
AH Overblijvers.
Met AH Overblijvers verkopen we producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan of uit ons (winkel)assortiment gaan, met een flinke korting. Klanten kunnen kiezen uit verschillende soorten pakketten: Verrassing, Vegetarisch en Bakkerij. Voor de feestdagen waren er speciale Feestdagen Overblijverspakketten. In 2023 hebben we meer dan 1 miljoen AH Overblijverspakketten verkocht. Daarmee hebben we in 2023 800.000 kilogram voedsel minder verspild ten opzichte van dit initiatief in 2022.
Extra lang lekker-brood.
Een langere houdbaarheid van onze producten helpt om verspilling te voorkomen. In onze bakkerij innoveren we daarom met Extra Lang Lekker-brood. In 2022 introduceerden we onder andere Extra Lang Lekkere Tijgerbroden. Deze bleken zeer succesvol om verspilling tegen te gaan, zowel in de winkel als bij onze klanten thuis. In 2023 hebben we het Extra Lang Lekker-assortiment daarom uitgebreid, zowel binnen het grootbrood als bij het dagvers kleinbrood.