
Duurzaam.
Eiwittransitie.
De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu te veel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.

Circulair verbouwen.

Beter verpakken.

Minder voedselverspilling.
Circulair.

Van (plastic) verpakkingen tot ingezamelde batterijen van klanten. En van etenswaren die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen tot gebruikt meubilair in onze winkels.

Partnerschap met het Wereld Natuur Fonds.
In 2022 sloot Albert Heijn een partnerschap af met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL). In 2024 werkten we samen aan een aanpak met doelstellingen die zich richten op zeven belangrijke thema’s in de voedselsector: klimaat, voedselverspilling, verpakkingen, ontbossing en landconversie, landbouw, vis, en eetpatronen. Vanaf 2025 zullen wij jaarlijks rapporteren over de voortgang.

Bart Geenen
Chief Conservation
Officer bij WWF-NL
‘Wij zijn blij dat Albert Heijn de eerste supermarkt is die zich aan deze ambitieuze doelen heeft verbonden. Wij werken samen aan een voedselketen die bijdraagt aan het tegengaan van ontbossing, het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, ‘Nature Positive’ landbouw en gezond voedsel voor iedereen.'
Maar echte verandering maken we samen. Daarom helpen we klanten bewuste keuzes te maken met duurzamere producten en slimme oplossingen. Zo bouwen we, stap voor stap, aan een toekomst waarin beter eten niet alleen goed is voor ons, maar ook voor de wereld om ons heen.
Duurzaamheid is geen keuze, maar een verantwoordelijkheid. Bij Albert Heijn zetten we elke dag stappen om onze impact op de wereld te verkleinen. Samen met onze partners en leveranciers werken we aan duurzamere productiemethoden, verminderen we voedselverspilling en maken we verpakkingen steeds slimmer en milieuvriendelijker.
Highlights.

Scope 1 en 2.
Scope 3.


Klimaat.
De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om bij te dragen aan een betere wereld. Daarom nemen we voortdurend grote en kleine stappen om onze uitstoot te verminderen, zowel binnen onze eigen organisatie als samen met onze leveranciers. In 2024 hebben we extra stappen gezet in de overgang naar duurzamere energiebronnen en werkten we samen met meerdere leveranciers om uitstootbronnen aan te pakken.
Duurzamere ketens en producten.
Onze producten halen we van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig. In dit hoofdstuk lees je hoe we ketens voor verse producten, zoals aardappelen, groente en fruit, in binnen- en buitenland verduurzamen. Ook lees je meer over hoe we ons assortiment verder verbeteren, met een groeiend aanbod van gecertificeerde en biologische producten.





Verder naar Duurzamere ketens en producten.
Terug naar Overzicht.


Beter verpakken.

Circulair verbouwen.

Minder voedselverspilling.
Van (plastic) verpakkingen tot ingezamelde batterijen van klanten. En van etenswaren die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen tot gebruikt meubilair in onze winkels.
Circulair.

De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu te veel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.
Eiwittransitie.




Duurzaamheid is geen keuze, maar een verantwoordelijkheid. Bij Albert Heijn zetten we elke dag stappen om onze impact op de wereld te verkleinen. Samen met onze partners en leveranciers werken we aan duurzamere productiemethoden, verminderen we voedselverspilling en maken we verpakkingen steeds slimmer en milieuvriendelijker.
Maar echte verandering maken we samen. Daarom helpen we klanten bewuste keuzes te maken met duurzamere producten en slimme oplossingen. Zo bouwen we, stap voor stap, aan een toekomst waarin beter eten niet alleen goed is voor ons, maar ook voor de wereld om ons heen.
Highlights.
sinds 2018.
Partnerschap met het Wereld Natuur Fonds.
In 2022 sloot Albert Heijn een partnerschap af met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL). In 2024 werkten we samen aan een aanpak met doelstellingen die zich richten op zeven belangrijke thema’s in de voedselsector: klimaat, voedselverspilling, verpakkingen, ontbossing en landconversie, landbouw, vis, en eetpatronen. Vanaf 2025 zullen wij jaarlijks rapporteren over de voortgang.

Bart Geenen
Chief Conservation
Officer bij WWF-NL
‘Wij zijn blij dat Albert Heijn de eerste supermarkt is die zich aan deze ambitieuze doelen heeft verbonden. Wij werken samen aan een voedselketen die bijdraagt aan het tegengaan van ontbossing, het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, ‘Nature Positive’ landbouw en gezond voedsel voor iedereen.'
Duurzamere ketens en producten.
Onze producten halen we van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig. In dit hoofdstuk lees je hoe we ketens voor verse producten, zoals aardappelen, groente en fruit, in binnen- en buitenland verduurzamen. Ook lees je meer over hoe we ons assortiment verder verbeteren, met een groeiend aanbod van gecertificeerde en biologische producten.

De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om bij te dragen aan een betere wereld. Daarom nemen we voortdurend grote en kleine stappen om onze uitstoot te verminderen, zowel binnen onze eigen organisatie als samen met onze leveranciers. In 2024 hebben we extra stappen gezet in de overgang naar duurzamere energiebronnen en werkten we samen met meerdere leveranciers om uitstootbronnen aan te pakken.
Klimaat.


Scope 1 en 2.
Scope 3.

Verder naar Duurzamere ketens en producten.