Aandacht voor peulvruchten.
In 2025 blijft Albert Heijn volop inzetten op plantaardig eten. Door klanten te inspireren, bewust te maken en te ondersteunen bij de overstap naar een meer plantaardig eetpatroon, dragen we bij aan de eiwittransitie. Begin 2025 lanceren we daarom een nieuwe campagne waarmee we peulvruchten willen populariseren. Naast dat het een gezonde plantaardige eiwitbron is, kan je er ook heel lekker en makkelijke gerechten mee maken. Hiermee willen we klanten inspireren om vaker voor peulvruchten te kiezen. Alle bonen en peulvruchten worden toegevoegd aan het AH Terra assortiment en zijn vanaf nu in één schap te vinden. Met vijf nieuwe verspakketten, zakken met bonen in saus en nieuwe, gekruide peulvruchten maakt Albert Heijn het daarnaast nog makkelijker om plantaardig te koken.

Uitbreiding assortiment. 
We breiden het AH Terra assortiment in 2025 verder uit naar 350 producten. Naast de peulvruchten, zullen ook de ongebrande en ongezouten noten onder AH Terra gaan vallen. Verder is er een hoop vernieuwing. Dit zijn onder andere vleesvervangers zonder vleesequivalent zoals crispy tofu, groentesteaks en peulvruchten bites. Ook het plantaardige zuivelschap wordt uitgebreid met plantaardige proteïne zuivel en speelt daarmee in op de proteïne trend. Binnen spreads krijgen we plantaardige alternatieven voor surimi en zeevruchten spreads en het stoommaaltijden assortiment wordt uitgebreid met een AH Terra Tex Mex bowl.

Vooruitblik 2025. 

Inspireren om meer 
plantaardig te eten.

Betaalbaarheid.
Betaalbaarheid speelt een belangrijke rol in de eiwittransitie. Met 78 AH Terra-producten als Prijsfavoriet en 10% korting voor Mijn Albert Heijn Premium-leden en zakelijke klanten op het hele Terra-assortiment, maken we plantaardige alternatieven aantrekkelijker en toegankelijker. 

AH Terra.
AH Terra is onze eigen merklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. Dit assortiment draagt bij aan het inspireren van klanten om makkelijk en vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief. In 2024 groeide AH Terra van 200 naar 250 producten. Hiermee heeft Albert Heijn het grootste aanbod plantaardige producten van Nederland.

Resultaten.

In 2024 was ons doel dat 47% van de verkochte eiwitten plantaardig zou zijn. We zijn uitgekomen op 44,2%. Hoewel het assortiment is gegroeid en we veel doen om de eiwittransitie te stimuleren, groeit de verkoop van plantaardige eiwitten minder snel dan verwacht. Dit komt voornamelijk door twee uitdagingen:

Het aanpassen van eetpatronen. 
Hoewel de voordelen van plantaardig eten duidelijk zijn, zijn veel klanten nog niet gewend aan het idee van vaker plantaardig eten. Klanten houden zich vaak vast aan hun vertrouwde keuzes. Er moet daarom een gedragsverandering plaatsvinden. Albert Heijn zet hierop in met campagnes, productinnovaties en prijsstrategieën. Hierdoor worden plantaardige alternatieven aantrekkelijker, zichtbaarder, betaalbaarder en toegankelijker.

De populariteit van dierlijke proteïne.
Producten met veel proteïne, blijven populair en worden steeds vaker geconsumeerd. Veel van deze producten bestaan uit dierlijke eiwitten. Denk hierbij aan magere kwark, kipfilet en proteïne zuivel. 

Onze ambitie.

In 2030 willen we dat 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is.

De voordelen van plantaardig.
Meer plantaardig eten heeft veel voordelen. Het zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen, het verbruikt minder land en water, en het helpt biodiversiteit te beschermen. Voor de productie van plantaardige eiwitten is minder land nodig. Daarnaast heeft de teelt van plantaardige eiwitten zoals bonen een positief effect op de bodem en wordt er veel stikstof en CO₂ vastgelegd. En een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten.

Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof en in de eiwittransitie ligt de focus op de verschuiving van dierlijke eiwitbronnen naar duurzamere plantaardige alternatieven. Met een groeiend assortiment, vernieuwende campagnes en samenwerkingen met partners werken we aan een toekomst waarin plantaardige eiwitten een groter onderdeel zijn van ons dagelijkse eetpatroon.

Isabel Boerdam
Oprichter Green Food Lab
en Week Zonder Vlees

‘Het is ongelofelijk inspirerend om te zien hoeveel supermarkten zich verbinden aan de doelstelling van 60% plantaardige eiwitten in 2030. Om dat mogelijk te maken moeten klanten verleid worden om uit hun comfortzone te stappen: proeven is geloven! De eiwittransitie is uitdagend, maar zoals het gaat met alle transities: voor we het weten zitten we in de versnelling de goede kant op.'

Duurzaam.

Eiwittransitie.

De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu te veel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.

Aandacht voor peulvruchten.
In 2025 blijft Albert Heijn volop inzetten op plantaardig eten. Door klanten te inspireren, bewust te maken en te ondersteunen bij de overstap naar een meer plantaardig eetpatroon, dragen we bij aan de eiwittransitie. Begin 2025 lanceren we daarom een nieuwe campagne waarmee we peulvruchten willen populariseren. Naast dat het een gezonde plantaardige eiwitbron is, kan je er ook heel lekker en makkelijke gerechten mee maken. Hiermee willen we klanten inspireren om vaker voor peulvruchten te kiezen. Alle bonen en peulvruchten worden toegevoegd aan het AH Terra assortiment en zijn vanaf nu in één schap te vinden. Met vijf nieuwe verspakketten, zakken met bonen in saus en nieuwe, gekruide peulvruchten maakt Albert Heijn het daarnaast nog makkelijker om plantaardig te koken.

Uitbreiding assortiment. 
We breiden het AH Terra assortiment in 2025 verder uit naar 350 producten. Naast de peulvruchten, zullen ook de ongebrande en ongezouten noten onder AH Terra gaan vallen. Verder is er een hoop vernieuwing. Dit zijn onder andere vleesvervangers zonder vleesequivalent zoals crispy tofu, groentesteaks en peulvruchten bites. Ook het plantaardige zuivelschap wordt uitgebreid met plantaardige proteïne zuivel en speelt daarmee in op de proteïne trend. Binnen spreads krijgen we plantaardige alternatieven voor surimi en zeevruchten spreads en het stoommaaltijden assortiment wordt uitgebreid met een AH Terra Tex Mex bowl.

Vooruitblik 2025. 

Betaalbaarheid.
Betaalbaarheid speelt een belangrijke rol in de eiwittransitie. Met 78 AH Terra-producten als Prijsfavoriet en 10% korting voor Mijn Albert Heijn Premium-leden en zakelijke klanten op het hele Terra-assortiment, maken we plantaardige alternatieven aantrekkelijker en toegankelijker. 

AH Terra.
AH Terra is onze eigen merklijn met plantaardige alternatieven voor dierlijke producten voor verschillende maaltijdmomenten. Dit assortiment draagt bij aan het inspireren van klanten om makkelijk en vaker te kiezen voor een plantaardig alternatief. In 2024 groeide AH Terra van 200 naar 250 producten. Hiermee heeft Albert Heijn het grootste aanbod plantaardige producten van Nederland.

Inspireren om meer 
plantaardig te eten.

Resultaten.

In 2024 was ons doel dat 47% van de verkochte eiwitten plantaardig zou zijn. We zijn uitgekomen op 44,2%. Hoewel het assortiment is gegroeid en we veel doen om de eiwittransitie te stimuleren, groeit de verkoop van plantaardige eiwitten minder snel dan verwacht. Dit komt voornamelijk door twee uitdagingen:

Duurzaam.

Eiwittransitie.

Eiwitten zijn een belangrijke voedingsstof en in de eiwittransitie ligt de focus op de verschuiving van dierlijke eiwitbronnen naar duurzamere plantaardige alternatieven. Met een groeiend assortiment, vernieuwende campagnes en samenwerkingen met partners werken we aan een toekomst waarin plantaardige eiwitten een groter onderdeel zijn van ons dagelijkse eetpatroon.

De voordelen van plantaardig.
Meer plantaardig eten heeft veel voordelen. Het zorgt voor minder uitstoot van broeikasgassen, het verbruikt minder land en water, en het helpt biodiversiteit te beschermen. Voor de productie van plantaardige eiwitten is minder land nodig. Daarnaast heeft de teelt van plantaardige eiwitten zoals bonen een positief effect op de bodem en wordt er veel stikstof en CO₂ vastgelegd. En een eetpatroon met minder vlees en meer volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en noten verlaagt het risico op hart- en vaatziekten.

Onze ambitie.

In 2030 willen we dat 60% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is.

De wereldbevolking groeit, en daarmee ook de vraag naar voedsel. Om iedereen te blijven voeden zonder het milieu te veel te belasten, is de beweging naar een meer plantaardig voedingspatroon belangrijk. Dit noemen we de eiwittransitie.

Isabel Boerdam
Oprichter Green Food Lab
en Week Zonder Vlees

‘Het is ongelofelijk inspirerend om te zien hoeveel supermarkten zich verbinden aan de doelstelling van 60% plantaardige eiwitten in 2030. Om dat mogelijk te maken moeten klanten verleid worden om uit hun comfortzone te stappen: proeven is geloven! De eiwittransitie is uitdagend, maar zoals het gaat met alle transities: voor we het weten zitten we in de versnelling de goede kant op.'

De populariteit van dierlijke proteïne.
Producten met veel proteïne, blijven populair en worden steeds vaker geconsumeerd. Veel van deze producten bestaan uit dierlijke eiwitten. Denk hierbij aan magere kwark, kipfilet en proteïne zuivel. 

Het aanpassen van eetpatronen. 
Hoewel de voordelen van plantaardig eten duidelijk zijn, zijn veel klanten nog niet gewend aan het idee van vaker plantaardig eten. Klanten houden zich vaak vast aan hun vertrouwde keuzes. Er moet daarom een gedragsverandering plaatsvinden. Albert Heijn zet hierop in met campagnes, productinnovaties en prijsstrategieën. Hierdoor worden plantaardige alternatieven aantrekkelijker, zichtbaarder, betaalbaarder en toegankelijker.