Sociaal.

Maatschappelijke betrokkenheid.

Albert Heijn staat midden in de maatschappij. We vinden het daarom belangrijk om wat extra’s te doen voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dit doen we in samenwerking met onze maatschappelijke partners. 

Samenwerking met maatschappelijke partners.

Donaties aan maatschappelijke organisaties in 2024

Waarde gedoneerde producten aan Voedselbanken Nederland

€ 4.782.373

Donatie Voedselbanken Nederland

€ 238.908

Donatie Rode Kruis

€ 153.231

Donatie Resto VanHarte

€ 121.409

Totaal

5.295.921

We willen er ook zijn voor mensen die minder te besteden hebben en mensen die gevoelens van eenzaamheid ervaren. In samenwerking met onze maatschappelijke partners kunnen we juist deze doelgroepen beter bereiken. In 2024 werkten we hiervoor samen met: Voedselbanken Nederland, Resto VanHarte en het Rode Kruis.

Albert Heijn organiseerde het hele jaar door initiatieven om een bijdrage te leveren aan deze drie maatschappelijke partners. Zowel collega’s als klanten konden bijdragen, bijvoorbeeld door producten te doneren, Air Miles te schenken of statiegeldflessen in te leveren. Tijdens de kerstperiode deed Albert Heijn bovendien een extra donatie van €50.000, die gelijk verdeeld werd over de partners.

Doneren aan Voedselbanken Nederland.

Inzamelingsacties met klanten en collega's.
In 2024 organiseerden we samen met klanten en collega’s meerdere inzamelingsacties voor Voedselbanken Nederland, waaronder de landelijke winkelactie ‘Op een lege maag kun je niet leren’. Tijdens deze actie konden klanten met korting producten kopen en direct doneren voor een goed ontbijt of avondmaaltijd voor kinderen in armoede. Ook collega’s op het hoofdkantoor deden mee door producten te kopen en te doneren. In 2024 doneerden onze klanten en collega's hiermee in totaal 595.000 producten. Naast de opbrengst zorgde de actie ook voor meer bewustwording, want voedselarmoede brengt vaak schaamte en sociale barrières met zich mee.

Voedselnoodhulp voor het Rode Kruis.

Het Rode Kruis verleent voedselnoodhulp in Nederland aan mensen die het niet meer redden. Samen doneren we boodschappenkaarten om hen te kunnen voorzien in de eerste basislevensbehoefte.

Polle Janssens
Algemeen directeur 
Resto VanHarte

‘Samen eten is meer dan alleen een maaltijd: het is een sociaal moment. Helaas zijn in Nederland veel mensen ongewenst alleen, daarom komen we samen met Albert Heijn in actie tegen eenzaamheid. We zijn er trots op dat we een nieuw Resto VanHarte buurtrestaurant hebben geopend in Zaandam waar buurtgenoten wekelijks kunnen aanschuiven.'

Ontmoetingsdiners met Resto VanHarte tegen eenzaamheid.

Samen eten in de restaurants.

We brachten tijdens de Week tegen Eenzaamheid meer dan 2.500 mensen op 39 locaties samen aan tafel in de Resto VanHarte restaurants. Van de boodschappen die Albert Heijn doneerde, werd een vers driegangendiner gekookt. 

Opening nieuw restaurant.

We openden een nieuw Resto VanHarte buurtrestaurant in Zaandam. Albert Heijn, de gemeente Zaanstad en Resto VanHarte creëerden hier samen een warme, sociale ontmoetingsplek. Ook zette Albert Heijn opnieuw 5 kleine tijdelijke Resto-restaurants op in Albert Heijn winkels. Hier konden klanten genieten van eten en drinken en tegelijkertijd kennismaken met elkaar en met Resto VanHarte. Het doel hiervan was de drempel naar het buurtrestaurant van Resto VanHarte te verlagen. 

Doneren via een verspakket.
Met de verkoop van ons speciale tomatensoep-verspakket doneerden we extra geld aan Resto VanHarte. Voor elk verkocht tomatensoep-verspakket doneerde Albert Heijn €0,50. In totaal is hiermee €30.925 gedoneerd.

Veel mensen ervaren een gevoel van eenzaamheid. Daarom werken we samen met Resto VanHarte, een organisatie van buurtrestaurants waar mensen betaalbaar kunnen eten en sociale contacten opbouwen, want elke maaltijd biedt een kans om eenzaamheid te doorbreken.

Maatschappelijke betrokkenheid.

Voedselnoodhulp voor het Rode Kruis.

Het Rode Kruis verleent voedselnoodhulp in Nederland aan mensen die het niet meer redden. Samen doneren we boodschappenkaarten om hen te kunnen voorzien in de eerste basislevensbehoefte.

Polle Janssens
Algemeen directeur 
Resto VanHarte

‘Samen eten is meer dan alleen een maaltijd: het is een sociaal moment. Helaas zijn in Nederland veel mensen ongewenst alleen, daarom komen we samen met Albert Heijn in actie tegen eenzaamheid. We zijn er trots op dat we een nieuw Resto VanHarte buurtrestaurant hebben geopend in Zaandam waar buurtgenoten wekelijks kunnen aanschuiven.'

Ontmoetingsdiners met Resto VanHarte tegen eenzaamheid.

Samen eten in de restaurants.

We brachten tijdens de Week tegen Eenzaamheid meer dan 2.500 mensen op 39 locaties samen aan tafel in de Resto VanHarte restaurants. Van de boodschappen die Albert Heijn doneerde, werd een vers driegangendiner gekookt. 

Opening nieuw restaurant.

We openden een nieuw Resto VanHarte buurtrestaurant in Zaandam. Albert Heijn, de gemeente Zaanstad en Resto VanHarte creëerden hier samen een warme, sociale ontmoetingsplek. Ook zette Albert Heijn opnieuw 5 kleine tijdelijke Resto-restaurants op in Albert Heijn winkels. Hier konden klanten genieten van eten en drinken en tegelijkertijd kennismaken met elkaar en met Resto VanHarte. Het doel hiervan was de drempel naar het buurtrestaurant van Resto VanHarte te verlagen. 

Doneren via een verspakket.
Met de verkoop van ons speciale tomatensoep-verspakket doneerden we extra geld aan Resto VanHarte. Voor elk verkocht tomatensoep-verspakket doneerde Albert Heijn €0,50. In totaal is hiermee €30.925 gedoneerd.

Veel mensen ervaren een gevoel van eenzaamheid. Daarom werken we samen met Resto VanHarte, een organisatie van buurtrestaurants waar mensen betaalbaar kunnen eten en sociale contacten opbouwen, want elke maaltijd biedt een kans om eenzaamheid te doorbreken.

Doneren aan Voedselbanken Nederland.

Inzamelingsacties met klanten en collega's.
In 2024 organiseerden we samen met klanten en collega’s meerdere inzamelingsacties voor Voedselbanken Nederland, waaronder de landelijke winkelactie ‘Op een lege maag kun je niet leren’. Tijdens deze actie konden klanten met korting producten kopen en direct doneren voor een goed ontbijt of avondmaaltijd voor kinderen in armoede. Ook collega’s op het hoofdkantoor deden mee door producten te kopen en te doneren. In 2024 doneerden onze klanten en collega's hiermee in totaal 595.000 producten. Naast de opbrengst zorgde de actie ook voor meer bewustwording, want voedselarmoede brengt vaak schaamte en sociale barrières met zich mee.

Samenwerking met maatschappelijke partners.

Donaties aan maatschappelijke organisaties in 2024

Waarde gedoneerde producten aan Voedselbanken Nederland

€ 4.782.373

Donatie Voedselbanken Nederland

€ 238.908

Donatie Rode Kruis

€ 153.231

Donatie Resto vanHarte

€ 121.409

Totaal

5.295.921

We willen er ook zijn voor mensen die minder te besteden hebben en mensen die gevoelens van eenzaamheid ervaren. In samenwerking met onze maatschappelijke partners kunnen we juist deze doelgroepen beter bereiken. In 2024 werkten we hiervoor samen met: Voedselbanken Nederland, Resto VanHarte en het Rode Kruis.

Albert Heijn organiseerde het hele jaar door initiatieven om een bijdrage te leveren aan deze drie maatschappelijke partners. Zowel collega’s als klanten konden bijdragen, bijvoorbeeld door producten te doneren, Air Miles te schenken of statiegeldflessen in te leveren. Tijdens de kerstperiode deed Albert Heijn bovendien een extra donatie van €50.000, die gelijk verdeeld werd over de partners.

Albert Heijn staat midden in de maatschappij. We vinden het daarom belangrijk om wat extra’s te doen voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dit doen we in samenwerking met onze maatschappelijke partners. 

Sociaal.