
Verder naar Gezond.
Terug naar Overzicht.



Tessa van Soest
Directeur B Lab Benelux
‘Albert Heijn Nederland heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met het behalen van de B Corp certificering. B Lab streeft naar economische systeemverandering, waarin bedrijven waarde creëren voor ál hun belanghebbenden. We verwelkomen Albert Heijn Nederland van harte in de B Corp community en kijken, omdat B Corp Certificering draait om voortdurende verbetering, uit naar de volgende stappen in hun duurzaamheidsreis.'
een mijlpaal
B Corp Certificering van Albert Heijn Nederland:
Albert Heijn Nederland is sinds 2024 B Corp gecertificeerd. Deze mijlpaal onderstreept onze missie: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ De certificering is niet alleen een erkenning, maar ook een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg.
De B Corp Certificering wordt wereldwijd toegekend door B Lab, de non-profitorganisatie die bedrijven beoordeelt op hun sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Bedrijven worden beoordeeld op vijf impactgebieden: bestuur, werkgeverschap, gemeenschap, milieu en klanten. Om in aanmerking te komen voor de certificering moet een bedrijf minimaal 80 van de 200 punten behalen in het B Impact Assessment. Albert Heijn Nederland behaalde 97,9 punten.
Waarom de B Corp Certificering belangrijk is voor Albert Heijn Nederland.
Het B Corp certificeringsproces heeft ons niet alleen inzicht gegeven in onze impact, maar helpt ons ook om gerichter te sturen en te verbeteren. Daarnaast laat het ook zien hoe belangrijk samenwerking met ketenpartners en maatschappelijke organisaties is om écht verschil te maken.

Voedseltransitie Adviesraad.
Het veranderen van ons voedselsysteem is een grote uitdaging. Albert Heijn wil hier graag aan bijdragen, maar dit kunnen we niet alleen. We moeten hiervoor samenwerken met alle schakels in de keten. We vinden het daarom ook belangrijk om perspectieven van buiten op te zoeken. Om hieraan bij te dragen heeft Albert Heijn in 2024 de Voedseltransitie Adviesraad opgericht. Samen bespreken we hoe we de overgang naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving kunnen versnellen. De raad deelt nieuwe ideeën en initiatieven en daagt Albert Heijn uit met een frisse blik van buitenaf.



Beter eten betekent voor iedereen iets anders. Maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: ons gezond en energiek voelen. Dat begint met bewuste keuzes over wat we eten, weten waar het vandaan komt, samen genieten en daarbij ook denken aan de wereld om ons heen.
De missie van Albert Heijn.
Gezond.

Gezond eten is de basis van een fit en energiek leven. Daarom maken we bij Albert Heijn een gezondere leefstijl niet alleen makkelijker, maar ook aantrekkelijker. Of je nu net begint of al bewuste keuzes maakt, wij helpen je op weg met een breed en betaalbaar aanbod, heldere informatie en inspirerende ideeën.
Maar gezondheid gaat verder dan wat er op je bord ligt. We stimuleren ook beweging, ontspanning en goede slaap, omdat alles samenkomt in een gezonde leefstijl.
Sociaal.

Albert Heijn staat midden in de samenleving. Met 125.000 collega’s vormen we een diverse en inclusieve gemeenschap waar we willen dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. We bieden werk aan mensen met verschillende achtergronden, creëren kansen voor groei en ontwikkeling en investeren in een werkomgeving waarin iedereen mee kan doen. Maar onze impact gaat verder dan onze eigen werkvloer.
We zetten ons – samen met partners – actief in om eenzaamheid te verminderen, voedselonzekerheid tegen te gaan en lokaal verschil te maken. Van maaltijden doneren aan voedselbanken tot initiatieven die buurten bij elkaar brengen – we geloven dat beter eten niet alleen over voeding gaat, maar ook over verbinding.
Duurzaam.

Duurzaamheid is geen keuze, maar een verantwoordelijkheid. Bij Albert Heijn zetten we elke dag stappen om onze impact op de wereld te verkleinen. Samen met onze partners en leveranciers werken we aan duurzamere productiemethoden, verminderen we voedselverspilling en maken we verpakkingen steeds slimmer en milieuvriendelijker.
Maar echte verandering maken we samen. Daarom helpen we klanten bewuste keuzes te maken met duurzamere producten en slimme oplossingen. Zo bouwen we, stap voor stap, aan een toekomst waarin beter eten niet alleen goed is voor ons, maar ook voor de wereld om ons heen.
Bijdragen aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
We willen een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Met onze missie als kompas nemen we het voortouw, pakken we onze verantwoordelijkheid en inspireren we onze klanten van nu en de toekomst. Technologie speelt een cruciale rol in het versnellen van onze missie. Door te investeren in data en digitale tools, creëren we innovatieve oplossingen die het verschil maken.
Onze verantwoordelijkheid.

Materialiteitsanalyse.
In 2024 hebben we een dubbele materialiteitsanalyse uitgevoerd om vast te stellen welke thema’s voor ons de hoogste prioriteit hebben binnen onze strategie. De analyse resulteerde
in een selectie van 12 thema’s die ons concrete kansen bieden om bij te dragen aan een duurzame toekomst en ons helpen om verantwoord te ondernemen en te blijven innoveren. Lees hier meer over bij Over dit verslag. In het verslag rapporteren we uitgebreid op deze thema’s.
Onze missie kunnen we alleen samen waarmaken. Met al onze collega’s, ondernemers, boeren en telers, leveranciers, overheden, én natuurlijk met onze klanten. Door samen te werken, te leren en te luisteren naar elkaar, versnellen we onze missie en vergroten we onze impact.

Due diligence: verantwoordelijkheid voor mens en milieu.
Om negatieve gevolgen voor mens en milieu te herkennen, te voorkomen en aan te pakken – zowel binnen onze eigen activiteiten als in onze keten – hanteren we een due diligence-aanpak. Due diligence is een proces van voortdurende verbetering, waarbij we maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid integreren in ons beleid en onze managementsystemen. We identificeren potentiële risico’s voor mens en milieu, nemen doelgerichte maatregelen en monitoren de resultaten systematisch. Over de stappen die we zetten zijn we transparant: we delen onze voortgang in het verslag en op onze website.

Terug naar Overzicht.
Het veranderen van ons voedselsysteem is een grote uitdaging. Albert Heijn wil hier graag aan bijdragen, maar dit kunnen we niet alleen. We moeten hiervoor samenwerken met alle schakels in de keten. We vinden het daarom ook belangrijk om perspectieven van buiten op te zoeken. Om hieraan bij te dragen heeft Albert Heijn in 2024 de Voedseltransitie Adviesraad opgericht. Samen bespreken we hoe we de overgang naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving kunnen versnellen. De raad deelt nieuwe ideeën en initiatieven en daagt Albert Heijn uit met een frisse blik van buitenaf.
Voedseltransitie Adviesraad.


Tessa van Soest
Directeur B Lab Benelux
‘Albert Heijn Nederland heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met het behalen van de B Corp certificering. B Lab streeft naar economische systeemverandering, waarin bedrijven waarde creëren voor ál hun belanghebbenden. We verwelkomen Albert Heijn Nederland van harte in de B Corp community en kijken, omdat B Corp Certificering draait om voortdurende verbetering, uit naar de volgende stappen in hun duurzaamheidsreis.'



Beter eten betekent voor iedereen iets anders. Maar uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: ons gezond en energiek voelen. Dat begint met bewuste keuzes over wat we eten, weten waar het vandaan komt, samen genieten en daarbij ook denken aan de wereld om ons heen.
De missie van Albert Heijn.
Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.
Bijdragen aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
We willen een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Met onze missie als kompas nemen we het voortouw, pakken we onze verantwoordelijkheid en inspireren we onze klanten van nu en de toekomst. Technologie speelt een cruciale rol in het versnellen van onze missie. Door te investeren in data en digitale tools, creëren we innovatieve oplossingen die het verschil maken.
Duurzaam.

Duurzaamheid is geen keuze, maar een verantwoordelijkheid. Bij Albert Heijn zetten we elke dag stappen om onze impact op de wereld te verkleinen. Samen met onze partners en leveranciers werken we aan duurzamere productiemethoden, verminderen we voedselverspilling en maken we verpakkingen steeds slimmer en milieuvriendelijker.
Maar echte verandering maken we samen. Daarom helpen we klanten bewuste keuzes te maken met duurzamere producten en slimme oplossingen. Zo bouwen we, stap voor stap, aan een toekomst waarin beter eten niet alleen goed is voor ons, maar ook voor de wereld om ons heen.
Sociaal.

Albert Heijn staat midden in de samenleving. Met 125.000 collega’s vormen we een diverse en inclusieve gemeenschap waar we willen dat iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. We bieden werk aan mensen met verschillende achtergronden, creëren kansen voor groei en ontwikkeling en investeren in een werkomgeving waarin iedereen mee kan doen. Maar onze impact gaat verder dan onze eigen werkvloer.
We zetten ons – samen met partners – actief in om eenzaamheid te verminderen, voedselonzekerheid tegen te gaan en lokaal verschil te maken. Van maaltijden doneren aan voedselbanken tot initiatieven die buurten bij elkaar brengen – we geloven dat beter eten niet alleen over voeding gaat, maar ook over verbinding.
Gezond.

Gezond eten is de basis van een fit en energiek leven. Daarom maken we bij Albert Heijn een gezondere leefstijl niet alleen makkelijker, maar ook aantrekkelijker. Of je nu net begint of al bewuste keuzes maakt, wij helpen je op weg met een breed en betaalbaar aanbod, heldere informatie en inspirerende ideeën.
Maar gezondheid gaat verder dan wat er op je bord ligt. We stimuleren ook beweging, ontspanning en goede slaap, omdat alles samenkomt in een gezonde leefstijl.
een mijlpaal
B Corp Certificering van Albert Heijn Nederland:
Albert Heijn Nederland is sinds 2024 B Corp gecertificeerd. Deze mijlpaal onderstreept onze missie: ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ De certificering is niet alleen een erkenning, maar ook een aanmoediging om door te gaan op de ingeslagen weg.
De B Corp Certificering wordt wereldwijd toegekend door B Lab, de non-profitorganisatie die bedrijven beoordeelt op hun sociale en milieuprestaties, transparantie en verantwoordelijkheid. Bedrijven worden beoordeeld op vijf impactgebieden: bestuur, werkgeverschap, gemeenschap, milieu en klanten. Om in aanmerking te komen voor de certificering moet een bedrijf minimaal 80 van de 200 punten behalen in het B Impact Assessment. Albert Heijn Nederland behaalde 97,9 punten.
Waarom de B Corp Certificering belangrijk is voor Albert Heijn Nederland.
Het B Corp certificeringsproces heeft ons niet alleen inzicht gegeven in onze impact, maar helpt ons ook om gerichter te sturen en te verbeteren. Daarnaast laat het ook zien hoe belangrijk samenwerking met ketenpartners en maatschappelijke organisaties is om écht verschil te maken.
Onze verantwoordelijkheid.

Onze missie kunnen we alleen samen waarmaken. Met al onze collega’s, ondernemers, boeren en telers, leveranciers, overheden, én natuurlijk met onze klanten. Door samen te werken, te leren en te luisteren naar elkaar, versnellen we onze missie en vergroten we onze impact.
Due diligence: verantwoordelijkheid voor mens en milieu.
Om negatieve gevolgen voor mens en milieu te herkennen, te voorkomen en aan te pakken – zowel binnen onze eigen activiteiten als in onze keten – hanteren we een due diligence-aanpak. Due diligence is een proces van voortdurende verbetering, waarbij we maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid integreren in ons beleid en onze managementsystemen. We identificeren potentiële risico’s voor mens en milieu, nemen doelgerichte maatregelen en monitoren de resultaten systematisch. Over de stappen die we zetten zijn we transparant: we delen onze voortgang in het verslag en op onze website.
Materialiteitsanalyse.
In 2024 hebben we een dubbele materialiteitsanalyse uitgevoerd om vast te stellen welke thema’s voor ons de hoogste prioriteit hebben binnen onze strategie. De analyse resulteerde
in een selectie van 12 thema’s die ons concrete kansen bieden om bij te dragen aan een duurzame toekomst en ons helpen om verantwoord te ondernemen en te blijven innoveren. Lees hier meer over bij Over dit verslag. In het verslag rapporteren we uitgebreid op deze thema’s.