


Voorwoord.
Beste lezer,
2024 was wederom een bijzonder jaar, waarin we belangrijke stappen hebben gezet op onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Met de ruim zeven miljoen borden die elke avond worden gevuld met producten van Albert Heijn, zowel in Nederland en Vlaanderen, zien we de kansen en voelen we de verantwoordelijkheid om deze beter te maken. In een wereld waarin de gevolgen van klimaatverandering steeds meer voelbaar worden, waarin welvaartsziektes toenemen en de verschillen tussen mensen groter worden, willen wij als Albert Heijn een bijdrage leveren aan een gezondere, socialere en duurzamere samenleving.
‘Ik geloof dat we een samenleving kunnen creëren waarin het voor iedereen makkelijker wordt om gezonder, socialer en duurzamer te leven.'
‘Samen met al onze collega’s, ondernemers, leveranciers, telers, boeren en andere partners werken we elke dag met veel plezier en energie aan onze missie.'
Wat zou het mooi zijn als we van ons land een nieuwe blue zone kunnen maken. Een eigentijdse variant wel te verstaan, waar het eenvoudig is om te kiezen voor gezond en smaakvol eten, bereikbaar voor iedereen. Waar we als Albert Heijn samen met partners volop kunnen innoveren en met de nieuwste technologieën klanten kunnen helpen. Stel je eens voor, dat je met behulp van een selfie in de Mijn AH app persoonlijk voedingsadvies krijgt, zoals slimme eetideeën om die dag extra mineralen, vezels, eiwitten of vitamine D binnen te krijgen. Zo mooi en makkelijk gaat het worden.
Het is een toekomstbeeld. We zetten voortdurend stappen op weg daar naartoe. Zo zijn we dit nieuwe jaar weer goed begonnen. We introduceerden 40 vernieuwde verspakketten, die minimaal 200 gram groente per persoon bevatten. Peulvruchten stonden in de spotlights met veel nieuwe producten en recepten. Daarnaast is AH Terra verder uitgebreid tot 350 producten. Ook bieden we volop gezonde inspiratie met de vernieuwde rubriek ‘Opperdepop’ in Allerhande, bedoeld om van gezond eten met kinderen een feestje te maken – jong geleerd is namelijk oud gedaan. Met de Mijn AH app zorgen we er voor dat we iedereen op maat kunnen helpen. Of je nu meer wil eten met de producten uit de Schijf van Vijf, een dag zonder vlees wil toevoegen aan je weekmenu of wil weten hoe het nu allemaal zit met eiwitten. Wij zijn er voor iedereen.
Ik nodig je uit om mee te denken en mee te bewegen. Samen hebben we nog een wereld te winnen op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
In dit verslag staat het volledige overzicht van de stappen die we afgelopen jaar hebben gezet. Onze ambitie is helder: beter eten moet bereikbaar zijn voor iedereen. Dat betekent beschikbaar, betaalbaar en makkelijk te verkrijgen. We zijn volop door gegaan op de route om onze eigen merkproducten gezonder te maken, door vet, suiker en zout te verminderen en waar mogelijk vezels toe te voegen. Ook stimuleren we het eten van groente en fruit, door bijvoorbeeld verspakketten en aanbiedingen uit het seizoen. Daarnaast introduceerden we in 2024 de gratis AH Leefstijlcheck, waarmee klanten gepersonaliseerd voedingsadvies kunnen krijgen en inspireerden we via onze AH Leefstijl magazines, onder meer over gezond ouder worden en de overgang.
Naast het stimuleren van een gezonde leefstijl, blijft ook de verbindende kracht van eten een speerpunt bij alles wat we doen. Samen met Resto vanHarte openden we tijdens de Week
van Eenzaamheid een nieuw buurtrestaurant in Zaandam en doneerden we de opbrengst van klantenacties om eenzaamheid tegen te gaan. We hebben in 2024 een recordaantal van 3,7 miljoen producten ingezameld voor Voedselbanken Nederland.
Samen met onze partners in de verschillende versketens zijn wederom stappen gezet om onze producten duurzamer te maken en investeren we continu in onze Beter voor-programma’s. Steeds meer producten komen uit eigen land of regio, zijn (deels) circulair en ook de omzet biologisch nam fors toe. Met AH Terra, geïntroduceerd in 2023, hebben we het afgelopen jaar de plantaardige keuze verder uitgebreid. Ook ben ik heel trots op de voortgang in onze energietransitie: met het grootste elektrische wagenpark van Nederland bevoorraden we inmiddels emissievrij in vele binnensteden.
Het verbeteren van onze eet- en leefgewoontes is een stapsgewijs proces. Ik geloof daarbij in evolutie in plaats van revolutie. Waarin het – met de uitdagingen die letterlijk en figuurlijk op ons bord liggen – draait om een positieve stimulans. Ik zie het als mijn rol om iedereen mee te nemen op onze reis. Door te helpen met vragen als ‘Hoe maak je uit alle opties de meest verstandige keuze?’ of ‘Hoe zorg je ervoor dat je lekker in je vel komt te zitten?’. Vragen die steeds prominenter worden gesteld door klanten. Want onze klanten willen beter eten, gezonder leven en verduurzamen, maar willen niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Wij willen daarbij dan ook de vertrouwde partner zijn: inspirerend, ondersteunend en richtinggevend.
Dat begint voor mij met het bieden van een lonkend perspectief: en duidelijke, ambitieuze stip aan de horizon. Ik geloof dat we een samenleving kunnen creëren waarin het voor iedereen makkelijker wordt om gezonder, socialer en duurzamer te leven. Zelf ben ik geïnspireerd door het fenomeen ‘blue zones’. Dat zijn plekken op de wereldbol waar mensen aantoonbaar langer leven, en gezonder en gelukkiger zijn dan elders. Vaak is dat het gevolg van gedurende vele generaties vers en gezond eten, veel bewegen en het koesteren van een cultuur waarin mensen oog hebben voor elkaar.
Graag begin ik met een dankwoord aan onze klanten: het vertrouwen wat zij ons geven mogen we nooit als vanzelfsprekend beschouwen. Samen met al onze collega’s, ondernemers, leveranciers, telers, boeren en andere partners werken we elke dag met veel plezier en energie aan onze missie. Ik noem het ook wel ons kompas: het geeft richting aan Albert Heijn en maakt het nemen van beslissingen bij dilemma’s vaak makkelijker. Samen kunnen we positieve impact maken, in het leven van onze klanten, in de samenleving en op onze planeet. De richting die we met Albert Heijn enkele jaren geleden zijn ingeslagen, heeft eind 2024 geresulteerd in een B Corp Certificering van Albert Heijn Nederland. Dit is een waardevolle erkenning maar vooral een stimulans om onszelf verder te blijven verbeteren. We realiseren ons dat er nog veel werk te doen is, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen, voedselverspilling en het stimuleren van een gezonde leefstijl. We blijven nieuwsgierig en leergierig, want hoe meer we weten en leren, hoe meer we beseffen wat er allemaal nog mogelijk is.
Marit van Egmond
CEO Albert Heijn
Verder naar In één oogopslag.
Terug naar Overzicht.
Graag begin ik met een dankwoord aan onze klanten: het vertrouwen wat zij ons geven mogen we nooit als vanzelfsprekend beschouwen. Samen met al onze collega’s, ondernemers, leveranciers, telers, boeren en andere partners werken we elke dag met veel plezier en energie aan onze missie. Ik noem het ook wel ons kompas: het geeft richting aan Albert Heijn en maakt het nemen van beslissingen bij dilemma’s vaak makkelijker. Samen kunnen we positieve impact maken, in het leven van onze klanten, in de samenleving en op onze planeet. De richting die we met Albert Heijn enkele jaren geleden zijn ingeslagen, heeft eind 2024 geresulteerd in een B Corp Certificering van Albert Heijn Nederland. Dit is een waardevolle erkenning maar vooral een stimulans om onszelf verder te blijven verbeteren. We realiseren ons dat er nog veel werk te doen is, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen, voedselverspilling en het stimuleren van een gezonde leefstijl. We blijven nieuwsgierig en leergierig, want hoe meer we weten en leren, hoe meer we beseffen wat er allemaal nog mogelijk is.
Marit van Egmond
CEO Albert Heijn
Wat zou het mooi zijn als we van ons land een nieuwe blue zone kunnen maken. Een eigentijdse variant wel te verstaan, waar het eenvoudig is om te kiezen voor gezond en smaakvol eten, bereikbaar voor iedereen. Waar we als Albert Heijn samen met partners volop kunnen innoveren en met de nieuwste technologieën klanten kunnen helpen. Stel je eens voor, dat je met behulp van een selfie in de Mijn AH app persoonlijk voedingsadvies krijgt, zoals slimme eetideeën om die dag extra mineralen, vezels, eiwitten of vitamine D binnen te krijgen. Zo mooi en makkelijk gaat het worden.
Het is een toekomstbeeld. We zetten voortdurend stappen op weg daar naartoe. Zo zijn we dit nieuwe jaar weer goed begonnen. We introduceerden 40 vernieuwde verspakketten, die minimaal 200 gram groente per persoon bevatten. Peulvruchten stonden in de spotlights met veel nieuwe producten en recepten. Daarnaast is AH Terra verder uitgebreid tot 350 producten. Ook bieden we volop gezonde inspiratie met de vernieuwde rubriek ‘Opperdepop’ in Allerhande, bedoeld om van gezond eten met kinderen een feestje te maken – jong geleerd is namelijk oud gedaan. Met de Mijn AH app zorgen we er voor dat we iedereen op maat kunnen helpen. Of je nu meer wil eten met de producten uit de Schijf van Vijf, een dag zonder vlees wil toevoegen aan je weekmenu of wil weten hoe het nu allemaal zit met eiwitten. Wij zijn er voor iedereen.
Ik nodig je uit om mee te denken en mee te bewegen. Samen hebben we nog een wereld te winnen op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving.
‘Ik geloof dat we een samenleving kunnen creëren waarin het voor iedereen makkelijker wordt om gezonder, socialer en duurzamer te leven.'
In dit verslag staat het volledige overzicht van de stappen die we afgelopen jaar hebben gezet. Onze ambitie is helder: beter eten moet bereikbaar zijn voor iedereen. Dat betekent beschikbaar, betaalbaar en makkelijk te verkrijgen. We zijn volop door gegaan op de route om onze eigen merkproducten gezonder te maken, door vet, suiker en zout te verminderen en waar mogelijk vezels toe te voegen. Ook stimuleren we het eten van groente en fruit, door bijvoorbeeld verspakketten en aanbiedingen uit het seizoen. Daarnaast introduceerden we in 2024 de gratis AH Leefstijlcheck, waarmee klanten gepersonaliseerd voedingsadvies kunnen krijgen en inspireerden we via onze AH Leefstijl magazines, onder meer over gezond ouder worden en de overgang.
Naast het stimuleren van een gezonde leefstijl, blijft ook de verbindende kracht van eten een speerpunt bij alles wat we doen. Samen met Resto vanHarte openden we tijdens de Week
van Eenzaamheid een nieuw buurtrestaurant in Zaandam en doneerden we de opbrengst van klantenacties om eenzaamheid tegen te gaan. We hebben in 2024 een recordaantal van 3,7 miljoen producten ingezameld voor Voedselbanken Nederland.
Samen met onze partners in de verschillende versketens zijn wederom stappen gezet om onze producten duurzamer te maken en investeren we continu in onze Beter voor-programma’s. Steeds meer producten komen uit eigen land of regio, zijn (deels) circulair en ook de omzet biologisch nam fors toe. Met AH Terra, geïntroduceerd in 2023, hebben we het afgelopen jaar de plantaardige keuze verder uitgebreid. Ook ben ik heel trots op de voortgang in onze energietransitie: met het grootste elektrische wagenpark van Nederland bevoorraden we inmiddels emissievrij in vele binnensteden.
Het verbeteren van onze eet- en leefgewoontes is een stapsgewijs proces. Ik geloof daarbij in evolutie in plaats van revolutie. Waarin het – met de uitdagingen die letterlijk en figuurlijk op ons bord liggen – draait om een positieve stimulans. Ik zie het als mijn rol om iedereen mee te nemen op onze reis. Door te helpen met vragen als ‘Hoe maak je uit alle opties de meest verstandige keuze?’ of ‘Hoe zorg je ervoor dat je lekker in je vel komt te zitten?’. Vragen die steeds prominenter worden gesteld door klanten. Want onze klanten willen beter eten, gezonder leven en verduurzamen, maar willen niet het gevoel hebben dat ze er alleen voor staan. Wij willen daarbij dan ook de vertrouwde partner zijn: inspirerend, ondersteunend en richtinggevend.
Dat begint voor mij met het bieden van een lonkend perspectief: en duidelijke, ambitieuze stip aan de horizon. Ik geloof dat we een samenleving kunnen creëren waarin het voor iedereen makkelijker wordt om gezonder, socialer en duurzamer te leven. Zelf ben ik geïnspireerd door het fenomeen ‘blue zones’. Dat zijn plekken op de wereldbol waar mensen aantoonbaar langer leven, en gezonder en gelukkiger zijn dan elders. Vaak is dat het gevolg van gedurende vele generaties vers en gezond eten, veel bewegen en het koesteren van een cultuur waarin mensen oog hebben voor elkaar.
‘Samen met al onze collega’s, ondernemers, leveranciers, telers, boeren en andere partners werken we elke dag met veel plezier en energie aan onze missie.'
Beste lezer,
2024 was wederom een bijzonder jaar, waarin we belangrijke stappen hebben gezet op onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Met de ruim zeven miljoen borden die elke avond worden gevuld met producten van Albert Heijn, zowel in Nederland en Vlaanderen, zien we de kansen en voelen we de verantwoordelijkheid om deze beter te maken. In een wereld waarin de gevolgen van klimaatverandering steeds meer voelbaar worden, waarin welvaartsziektes toenemen en de verschillen tussen mensen groter worden, willen wij als Albert Heijn een bijdrage leveren aan een gezondere, socialere en duurzamere samenleving.


Voorwoord.

Verder naar In één oogopslag.