Beter eten is beter leven.

Een gezondere leefstijl begint bij goed eten en drinken. Want alleen met de juiste voedingsstoffen voelen we ons de hele dag sterk, gezond en vol energie. Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk dat elke klant vandaag nog kan beginnen aan, of gemakkelijk kan doorgaan met, een gezondere leefstijl. Wij helpen een handje door verse, gevarieerde, lekkere en gezonde producten maar ook bewegen en ontspannen bereikbaar te maken voor iedereen. De gezondere keuze maken we extra makkelijk door een breed aanbod, veel voordeel en inspiratie. Zo stimuleren we onze klanten om elk bord lekker en gezonder te maken. Zodat iedereen zich energiek en goed in zijn of haar vel kan voelen.

Inhoud:

Beter eten is beter leven in 2022.

Bij Albert Heijn zien we dat steeds meer klanten op zoek zijn naar gezonder eten en drinken. We willen iedereen inspireren en steunen om hun bord een gezonde(re) draai te geven. In 2022 boden we nog meer gezondere, smakelijkere producten, tips en inspiratie aan om een gezondere leefstijl voor iedereen bereikbaar te maken.

Maar beter eten betekent voor iedereen wat anders. Daarom kijken we steeds meer naar de individuele behoeftes van onze klanten, zodat we gericht kunnen helpen bij het maken van gezondere keuzes. We delen persoonlijke aanbiedingen via de Mijn Albert Heijn-app en nemen persoonlijke voorkeuren mee in onze Mijn Leefstijlcoach app. Want wie voor zichzelf de juiste keuzes maakt, zit lekkerder in z’n vel.

Natuurlijk moet de gezondere keuze ook betaalbaar zijn. In 2022 zorgde sterke inflatie ervoor dat ‘betaalbaarheid’ nog belangrijker werd voor veel van onze klanten. Daarom zetten we bij Albert Heijn in 2022 extra in op gezond én voordelig eten en drinken. In 2022 voegden we 57 Prijsfavorieten aan het assortiment toe met Nutri-Score A/B waardoor het totaal op 568 kwam. Bovendien deelden we op ah.nl 160 gezonde recepten waarbij de kosten per persoon onder de €2 blijven. Zo blijft voordelig en gezonder eten bereikbaar voor iedereen.

Uitgebreid aanbod voor de gezondere keuzes.

Bij Albert Heijn zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe manieren en nieuwe producten om ons aanbod aan gezonde producten uit te breiden. In Nederland is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum de leidraad voor een gezond voedingspatroon en wanneer we bij Albert Heijn praten over gezond, betekent dit dat producten en recepten hierin passen.

Steeds meer verkoop van gezonde producten.

Het percentage van onze totale verkoop van eigenmerkproducten dat bestaat uit gezondere producten, noemen we de Healthy Living Sales (HLS). Tot 2020 werd dit berekend met behulp van het groene vinkje, maar omdat dit in Nederland niet meer wordt gebruikt, zijn we overgegaan op rapportage op basis van Nutri-Score. Het percentage van 2021 en 2022 is dan ook niet te vergelijken met voorgaande jaren. Dit percentage berekenen we aan de hand van onze totale verkoop van voedingsmiddelen (eigenmerk) en welk percentage daarvan een Nutri-Score A of B krijgt. In 2022 lag het percentage van de omzet gerelateerd aan producten met Nutri-Score A of B op 55,5% (2021: 55,3%): 42,8% van eigenmerkproductenverkoop met Nutri-Score A en 12,7% met Nutri-Score B. In 2023 willen we onze klanten nog meer stimuleren en inspireren om te kiezen voor gezondere producten. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we bijdragen aan het verhogen van consumptie van de producten uit de Schijf van Vijf, zoals vezelrijke producten en groente en fruit. In 2022 voldeed 17% van de verkopen van onze eigenmerkproducten van het vaste assortiment aan de criteria van de Schijf van Vijf.

Makkelijk en gevarieerd eten met onze verspakketten.

Beter eten is lekker, gezond en gevarieerd voor iedereen. Als supermarkt met het grootste aanbod verspakketten maken we dat extra makkelijk. Zo zetten onze klanten in een handomdraai een vers gerecht op tafel. Vol met lekkere ingrediënten en een flinke hoeveelheid groente. Elk maaltijd-verspakket bevat namelijk meer dan 150 gram groente per persoon en elk soep-verspakket meer dan 100 gram groente. Daarnaast kunnen onze verspakketten kunnen ook altijd vegetarisch worden bereid. Met op elk verspakket een vegatip op de verpakking helpen we klanten vaker vegetarisch te eten. De populairste verspakketten zijn nog altijd de tomatensoep en de Indiase curry madras.

In 2022 voegden we 35 nieuwe verspakketten toe aan ons assortiment. Hierdoor hebben onze klanten elke week keuze uit 50 verschillende verspakketten en kunnen ze gemakkelijk een gevarieerde maaltijd op tafel zetten. Online helpen we de klant door het gehele gerecht aan te bieden zodat ze nog gemakkelijker de maaltijd kunnen bestellen. In 2023 maken we de verspakketten extra betaalbaar door elke week minimaal 2 verspakketten in de Bonus aan te bieden. Kortom, naast gemakkelijk en gevarieerd ook nog eens verrassend voordelig.

Minder suiker, zout en verzadigde vetten en meer vezels.

Bij Albert Heijn zorgen we ervoor dat de gezondere keuzes zo makkelijk mogelijk zijn. We willen blijven genieten van de producten die we gewend zijn maar het liefst met minder suiker, zout, verzadigd vet en meer vezels. Daarom bieden we voldoende gezondere alternatieven aan voor favoriete producten. In 2022 lukte het om ruim 44.000 kilogram minder zout, ruim 132 miljoen minder suikerklontjes en ruim 270.000 kilogram minder verzadigd vet te verkopen ten opzichte van 2021. We hebben in 2022 de gezonde innovatie-award gewonnen voor onze gerookte zalm met 25% minder zout. De gerookte zalm werd unaniem als winnaar gekozen omdat het product een sterke bijdrage levert aan bewustwording op gezondheid en de gezondere keuze, aldus de vakjury. De gerookte zalm met minder zout viel eerder al in de prijzen bij de ‘beste product van het jaar’ verkiezing. 

Voor ieder wat wils.

Dieetwensen zijn er in alle vormen en maten. Maar soms is het volgen van een bepaald dieet niet makkelijk. Wat de dieetwens ook is, wij helpen onze klanten. Met bijvoorbeeld onze lactosevrije producten, ons halal assortiment en het breedste glutenvrij-assortiment van alle Nederlandse supermarkten. Zo kunnen alle klanten met verschillende dieetwensen, gevarieerd genieten van beter eten.

Voordelig en gezond met nieuwe Prijsfavorieten.

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. We laten graag zien hoe je ook met een klein budget een heerlijke, gezonde maaltijd op tafel zet. Zo delen we op ah.nl 160 gezonde recepten onder de €2 per persoon. In 2022 hebben we deze recepten extra onder de aandacht gebracht met campagnes zoals ‘Gezond koken onder de €2 per persoon’ en de ‘Prijsfavorieten parade’. Sinds juli 2022 kunnen onze klanten de voordelige recepten altijd terugvinden onder ‘koken onder de €2’ bij receptinspiratie in de Mijn Albert Heijn-app. Daarnaast hadden we in 2022 meer dan 1.700 Prijsfavorieten: producten van topkwaliteit en altijd voordelig. Prijsfavorieten zijn er voor alle dagelijkse boodschappen en voor ieder moment. Groente, fruit, (volkoren) ontbijtgranen, maar bijvoorbeeld ook schoonmaakmiddelen of wc-papier.

Gezondere tussendoortjes bij de kassa.

Gezonder eten is bij Albert Heijn lekker en makkelijk. Op elk moment van de dag. Daarom voegden we in 2022 40 nieuwe tussendoortjes toe aan ons assortiment. Deze tussendoortjes kunnen onze klanten vinden bij het schap met tussendoortjes en bij de kassa. Bij de kassa’s hebben we het aanbod met meer verantwoorde keuze aan tussendoortjes vergroot. Minstens de helft van de tussendoortjes bij de kassa heeft een Nutri-Score A of B. Denk bijvoorbeeld aan snacks op basis van noten en peulvruchten, ontbijtkoek zonder suiker en fruitrepen. Op deze manier hopen we onze klanten te stimuleren om vaker te kiezen voor een gezonder tussendoortje.

Verantwoord omgaan met onze gezondheid.

In november 2018 ondertekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waar Albert Heijn deel van uitmaakt, het Nationaal Preventieakkoord met een groot aantal andere partijen. Het doel van dit akkoord is om overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken terug te dringen en zo de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren. Albert Heijn wil de keuze blijven bieden en zet zich in op het zo goed mogelijk informeren van de klant.

Nutri-Score op onze producten.

In januari 2022 is Albert Heijn gestart met het zichtbaar maken van het onafhankelijke voedselkeuze logo...

NIX18.

Albert Heijn mag en wil geen alcoholhoudende dranken verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Dus...

Inspiratie en activatie op maat voor een gezondere leefstijl.

We helpen iedereen gezondere keuzes te maken en hun doelen te bereiken, door inspiratie en activatie zoals recepten, voedingsadvies en gezonde voedingsmiddelen. Het veranderen van gewoontes kan uitdagend zijn. Maar we doen er alles aan om het zo makkelijk mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld ons brede assortiment gezondere producten, voordelige prijzen en het vergroten van de vindbaarheid. Zo steunen we klanten die op zoek zijn naar inspiratie en motivatie voor een gezondere leefstijl. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk iedereen de vrije keuze te blijven bieden.

‘Lekker in je vel’ en Mijn Leefstijlcoach.

Bij Albert Heijn hebben we onze klanten aangezet tot een gezondere levensstijl met de ‘Lekker in je vel'...

Inspireren met Beter eten.

Wij informeren, inspireren en motiveren iedereen graag om gezonder en duurzamer te eten en leven...

Meer bewegen.

In november 2018 ondertekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waar Albert Heijn deel van uitmaakt, het Nationaal Preventieakkoord met een groot aantal andere partijen. Het doel van dit akkoord is om overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken terug te dringen en zo de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren. Albert Heijn wil de keuze blijven bieden en zet zich in op het zo goed mogelijk informeren van de klant.

Functionele voeding.

In 2022 zetten we grote stappen in de introductie en het aanbod van functionele voeding. Of dit nu is met een nieuw assortiment aan sportvoeding, of met gezondere tussendoortjes met Nutri-Score A/B. We hebben dit jaar 40 nieuwe functionele gezonde snacks, van 17 nieuwe merken, waarvan 95% met Nutri-Score A/B. Denk hierbij bijvoorbeeld aan repen en tussendoortjes op peulvruchtenbasis. Daarnaast bieden we sinds 2022 een volwaardig sportvoedingassortiment met meer dan 40 artikelen. Duur- en krachtsportliefhebbers kunnen nu bij Albert Heijn terecht voor hun sportvoeding, waaronder eiwitpoeders en proteïnedrinks. Online en in de winkel kunnen onze klanten artikelen die geschikt zijn voor spieropbouw, afvallen, uithoudingsvermogen of gewoon om lekker gezond te blijven, nu makkelijk vinden. 

Voordelig fit met fitnessapparatuur.

In het begin van 2022 hebben we er van alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat iedereen makkelijker eigen goede voornemens kon nakomen. We hadden scherp geprijsde deals waarmee de klant kon besparen op producten die helpen om fitnessdoelen te bereiken. Om onze klanten nóg een steuntje in de rug te geven, bezorgden we al deze producten gratis bij hen thuis. Zo kon iedereen het jaar goed en gezond van start gaan.

Sponsor van sportend Nederland.

Sportsponsoring is voor Albert Heijn een belangrijke manier om betrokken te zijn en te investeren in de gezondheid en het welzijn van onze klanten. Zo moedigen we de gezonde levensstijl aan en kunnen we een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van sporttalenten en de breedtesport. In 2022 was Albert Heijn sponsor van schaatsploeg Team Albert Heijn Zaanlander. Een team met onder meer drievoudig Olympisch kampioene Irene Schouten. We zijn blij met de continuering van de samenwerking de komende jaren.

Daarnaast is Albert Heijn partner van de KNVB en supporter van heel voetballend Nederland. Albert Heijn is er voor iedereen, voor het Nederlands mannen- en vrouwenelftal, maar ook voor alle schoolvoetballers, amateurclubs, vrijwilligers en fans van Nederland. Samen met de KNVB maken we ons hard voor een gezonde, sportieve en sterke toekomst voor iedereen. Daarin speelt de verbindende kracht van voetbal op de verenigingen en van Oranje een belangrijke rol.

Vooruitkijken naar 2023.

We begonnen 2023 goed met de campagne ‘Gezonde draai’. Waar we het voor iedereen makkelijk maken om een gezonde draai te geven aan het eigen bord door gezonde recepten steeds verder uit te breiden. We zorgen er daarnaast voor dat betaalbaarheid geen obstakel is bij gevarieerd eten en delen gezondere weekmenu’s van €3,75 per persoon per dag (ontbijt, lunch en avondeten). In de gratis Mijn Leefstijlcoach app bieden we sinds januari 2023 veel nieuwe content met advies, inspiratie, talloze gezondheidsuitdagingen, video's en beweeg-, voeding- en meditatieschema’s.

Daarnaast lanceren we de nieuwe podcast 'Beter eten', waarin Yora Rienstra, journalist & programmamaker, in gesprek gaat met experts van Albert Heijn en andere professionals die alles van voeding weten en hoe je beter eten in de praktijk brengt. Met handige tips en verrassende inzichten over onderwerpen zoals plantaardig, suiker, gezond & voordelig eten, vet, kleurrijk eten en gluten.

Vooruitkijken naar 2023.

We begonnen 2023 goed met de campagne ‘Gezonde draai’. Waar we het voor iedereen makkelijk maken om een gezonde draai te geven aan het eigen bord door gezonde recepten steeds verder uit te breiden. We zorgen er daarnaast voor dat betaalbaarheid geen obstakel is bij gevarieerd eten en delen gezondere weekmenu’s van €3,75 per persoon per dag (ontbijt, lunch en avondeten). In de gratis Mijn Leefstijlcoach app bieden we sinds januari 2023 veel nieuwe content met advies, inspiratie, talloze gezondheidsuitdagingen, video's en beweeg-, voeding- en meditatieschema’s.

Daarnaast lanceren we de nieuwe podcast 'Beter eten', waarin Yora Rienstra, journalist & programmamaker, in gesprek gaat met experts van Albert Heijn en andere professionals die alles van voeding weten en hoe je beter eten in de praktijk brengt. Met handige tips en verrassende inzichten over onderwerpen zoals plantaardig, suiker, gezond & voordelig eten, vet, kleurrijk eten en gluten.

Inspireren met Beter eten.

Wij informeren, inspireren en motiveren iedereen graag om gezonder en duurzamer te eten en leven...

Beter eten is beter leven.

Functionele voeding.

In 2022 zetten we grote stappen in de introductie en het aanbod van functionele voeding. Of dit nu is met een nieuw assortiment aan sportvoeding, of met gezondere tussendoortjes met Nutri-Score A/B. We hebben dit jaar 40 nieuwe functionele gezonde snacks, van 17 nieuwe merken, waarvan 95% met Nutri-Score A/B. Denk hierbij bijvoorbeeld aan repen en tussendoortjes op peulvruchtenbasis. Daarnaast bieden we sinds 2022 een volwaardig sportvoedingassortiment met meer dan 40 artikelen. Duur- en krachtsportliefhebbers kunnen nu bij Albert Heijn terecht voor hun sportvoeding, waaronder eiwitpoeders en proteïnedrinks. Online en in de winkel kunnen onze klanten artikelen die geschikt zijn voor spieropbouw, afvallen, uithoudingsvermogen of gewoon om lekker gezond te blijven, nu makkelijk vinden. 

Daarnaast is Albert Heijn partner van de KNVB en supporter van heel voetballend Nederland. Albert Heijn is er voor iedereen, voor het Nederlands mannen- en vrouwenelftal, maar ook voor alle schoolvoetballers, amateurclubs, vrijwilligers en fans van Nederland. Samen met de KNVB maken we ons hard voor een gezonde, sportieve en sterke toekomst voor iedereen. Daarin speelt de verbindende kracht van voetbal op de verenigingen en van Oranje een belangrijke rol.

Sponsor van sportend Nederland.

Sportsponsoring is voor Albert Heijn een belangrijke manier om betrokken te zijn en te investeren in de gezondheid en het welzijn van onze klanten. Zo moedigen we de gezonde levensstijl aan en kunnen we een positieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling van sporttalenten en de breedtesport. In 2022 was Albert Heijn sponsor van schaatsploeg Team Albert Heijn Zaanlander. Een team met onder meer drievoudig Olympisch kampioene Irene Schouten. We zijn blij met de continuering van de samenwerking de komende jaren.

Voordelig fit met fitnessapparatuur.

In het begin van 2022 hebben we er van alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat iedereen makkelijker eigen goede voornemens kon nakomen. We hadden scherp geprijsde deals waarmee de klant kon besparen op producten die helpen om fitnessdoelen te bereiken. Om onze klanten nóg een steuntje in de rug te geven, bezorgden we al deze producten gratis bij hen thuis. Zo kon iedereen het jaar goed en gezond van start gaan.

Meer bewegen.

In november 2018 ondertekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waar Albert Heijn deel van uitmaakt, het Nationaal Preventieakkoord met een groot aantal andere partijen. Het doel van dit akkoord is om overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken terug te dringen en zo de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren. Albert Heijn wil de keuze blijven bieden en zet zich in op het zo goed mogelijk informeren van de klant.

‘Lekker in je vel’ en Mijn Leefstijlcoach.

Bij Albert Heijn hebben we onze klanten aangezet tot een gezondere levensstijl met de ‘Lekker in je vel'...

Inspiratie en activatie op maat voor een gezondere leefstijl.

We helpen iedereen gezondere keuzes te maken en hun doelen te bereiken, door inspiratie en activatie zoals recepten, voedingsadvies en gezonde voedingsmiddelen. Het veranderen van gewoontes kan uitdagend zijn. Maar we doen er alles aan om het zo makkelijk mogelijk te maken. Door bijvoorbeeld ons brede assortiment gezondere producten, voordelige prijzen en het vergroten van de vindbaarheid. Zo steunen we klanten die op zoek zijn naar inspiratie en motivatie voor een gezondere leefstijl. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk iedereen de vrije keuze te blijven bieden.

Voor ieder wat wils.

Dieetwensen zijn er in alle vormen en maten. Maar soms is het volgen van een bepaald dieet niet makkelijk. Wat de dieetwens ook is, wij helpen onze klanten. Met bijvoorbeeld onze lactosevrije producten, ons halal assortiment en het breedste glutenvrij-assortiment van alle Nederlandse supermarkten. Zo kunnen alle klanten met verschillende dieetwensen, gevarieerd genieten van beter eten.

NIX18.

Albert Heijn mag en wil geen alcoholhoudende dranken verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Dus...

Minder suiker, zout en verzadigde vetten en meer vezels.

Bij Albert Heijn zorgen we ervoor dat de gezondere keuzes zo makkelijk mogelijk zijn. We willen blijven genieten van de producten die we gewend zijn maar het liefst met minder suiker, zout, verzadigd vet en meer vezels. Daarom bieden we voldoende gezondere alternatieven aan voor favoriete producten. In 2022 lukte het om ruim 44.000 kilogram minder zout, ruim 132 miljoen minder suikerklontjes en ruim 270.000 kilogram minder verzadigd vet te verkopen ten opzichte van 2021. We hebben in 2022 de gezonde innovatie-award gewonnen voor onze gerookte zalm met 25% minder zout. De gerookte zalm werd unaniem als winnaar gekozen omdat het product een sterke bijdrage levert aan bewustwording op gezondheid en de gezondere keuze, aldus de vakjury. De gerookte zalm met minder zout viel eerder al in de prijzen bij de ‘beste product van het jaar’ verkiezing. 

Verantwoord omgaan met onze gezondheid.

In november 2018 ondertekende het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), waar Albert Heijn deel van uitmaakt, het Nationaal Preventieakkoord met een groot aantal andere partijen. Het doel van dit akkoord is om overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken terug te dringen en zo de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren. Albert Heijn wil de keuze blijven bieden en zet zich in op het zo goed mogelijk informeren van de klant.

Gezondere tussendoortjes bij de kassa.

Gezonder eten is bij Albert Heijn lekker en makkelijk. Op elk moment van de dag. Daarom voegden we in 2022 40 nieuwe tussendoortjes toe aan ons assortiment. Deze tussendoortjes kunnen onze klanten vinden bij het schap met tussendoortjes en bij de kassa. Bij de kassa’s hebben we het aanbod met meer verantwoorde keuze aan tussendoortjes vergroot. Minstens de helft van de tussendoortjes bij de kassa heeft een Nutri-Score A of B. Denk bijvoorbeeld aan snacks op basis van noten en peulvruchten, ontbijtkoek zonder suiker en fruitrepen. Op deze manier hopen we onze klanten te stimuleren om vaker te kiezen voor een gezonder tussendoortje.

Voordelig en gezond met nieuwe Prijsfavorieten.

Gezond eten hoeft niet duur te zijn. We laten graag zien hoe je ook met een klein budget een heerlijke, gezonde maaltijd op tafel zet. Zo delen we op ah.nl 160 gezonde recepten onder de €2 per persoon. In 2022 hebben we deze recepten extra onder de aandacht gebracht met campagnes zoals ‘Gezond koken onder de €2 per persoon’ en de ‘Prijsfavorieten parade’. Sinds juli 2022 kunnen onze klanten de voordelige recepten altijd terugvinden onder ‘koken onder de €2’ bij receptinspiratie in de Mijn Albert Heijn-app. Daarnaast hadden we in 2022 meer dan 1.700 Prijsfavorieten: producten van topkwaliteit en altijd voordelig. Prijsfavorieten zijn er voor alle dagelijkse boodschappen en voor ieder moment. Groente, fruit, (volkoren) ontbijtgranen, maar bijvoorbeeld ook schoonmaakmiddelen of wc-papier.

Nutri-Score op onze producten.

In januari 2022 is Albert Heijn gestart met het zichtbaar maken van het onafhankelijke voedselkeuze logo...

Beter eten is beter leven in 2022.

Bij Albert Heijn zien we dat steeds meer klanten op zoek zijn naar gezonder eten en drinken. We willen iedereen inspireren en steunen om hun bord een gezonde(re) draai te geven. In 2022 boden we nog meer gezondere, smakelijkere producten, tips en inspiratie aan om een gezondere leefstijl voor iedereen bereikbaar te maken.

Maar beter eten betekent voor iedereen wat anders. Daarom kijken we steeds meer naar de individuele behoeftes van onze klanten, zodat we gericht kunnen helpen bij het maken van gezondere keuzes. We delen persoonlijke aanbiedingen via de Mijn Albert Heijn-app en nemen persoonlijke voorkeuren mee in onze Mijn Leefstijlcoach app. Want wie voor zichzelf de juiste keuzes maakt, zit lekkerder in z’n vel.

Natuurlijk moet de gezondere keuze ook betaalbaar zijn. In 2022 zorgde sterke inflatie ervoor dat ‘betaalbaarheid’ nog belangrijker werd voor veel van onze klanten. Daarom zetten we bij Albert Heijn in 2022 extra in op gezond én voordelig eten en drinken. In 2022 voegden we 57 Prijsfavorieten aan het assortiment toe met Nutri-Score A/B waardoor het totaal op 568 kwam. Bovendien deelden we op ah.nl 160 gezonde recepten waarbij de kosten per persoon onder de €2 blijven. Zo blijft voordelig en gezonder eten bereikbaar voor iedereen.

Uitgebreid aanbod voor de gezondere keuzes.

Bij Albert Heijn zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe manieren en nieuwe producten om ons aanbod aan gezonde producten uit te breiden. In Nederland is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum de leidraad voor een gezond voedingspatroon en wanneer we bij Albert Heijn praten over gezond, betekent dit dat producten en recepten hierin passen.

Makkelijk en gevarieerd eten met onze verspakketten.

Beter eten is lekker, gezond en gevarieerd voor iedereen. Als supermarkt met het grootste aanbod verspakketten maken we dat extra makkelijk. Zo zetten onze klanten in een handomdraai een vers gerecht op tafel. Vol met lekkere ingrediënten en een flinke hoeveelheid groente. Elk maaltijd-verspakket bevat namelijk meer dan 150 gram groente per persoon en elk soep-verspakket meer dan 100 gram groente. Daarnaast kunnen onze verspakketten kunnen ook altijd vegetarisch worden bereid. Met op elk verspakket een vegatip op de verpakking helpen we klanten vaker vegetarisch te eten. De populairste verspakketten zijn nog altijd de tomatensoep en de Indiase curry madras.

In 2022 voegden we 35 nieuwe verspakketten toe aan ons assortiment. Hierdoor hebben onze klanten elke week keuze uit 50 verschillende verspakketten en kunnen ze gemakkelijk een gevarieerde maaltijd op tafel zetten. Online helpen we de klant door het gehele gerecht aan te bieden zodat ze nog gemakkelijker de maaltijd kunnen bestellen. In 2023 maken we de verspakketten extra betaalbaar door elke week minimaal 2 verspakketten in de Bonus aan te bieden. Kortom, naast gemakkelijk en gevarieerd ook nog eens verrassend voordelig.

Steeds meer verkoop van gezonde producten.

Het percentage van onze totale verkoop van eigenmerkproducten dat bestaat uit gezondere producten, noemen we de Healthy Living Sales (HLS). Tot 2020 werd dit berekend met behulp van het groene vinkje, maar omdat dit in Nederland niet meer wordt gebruikt, zijn we overgegaan op rapportage op basis van Nutri-Score. Het percentage van 2021 en 2022 is dan ook niet te vergelijken met voorgaande jaren. Dit percentage berekenen we aan de hand van onze totale verkoop van voedingsmiddelen (eigenmerk) en welk percentage daarvan een Nutri-Score A of B krijgt. In 2022 lag het percentage van de omzet gerelateerd aan producten met Nutri-Score A of B op 55,5% (2021: 55,3%): 42,8% van eigenmerkproductenverkoop met Nutri-Score A en 12,7% met Nutri-Score B. In 2023 willen we onze klanten nog meer stimuleren en inspireren om te kiezen voor gezondere producten. Daarnaast vinden we het belangrijk dat we bijdragen aan het verhogen van consumptie van de producten uit de Schijf van Vijf, zoals vezelrijke producten en groente en fruit. In 2022 voldeed 17% van de verkopen van onze eigenmerkproducten van het vaste assortiment aan de criteria van de Schijf van Vijf.

Een gezondere leefstijl begint bij goed eten en drinken. Want alleen met de juiste voedingsstoffen voelen we ons de hele dag sterk, gezond en vol energie. Bij Albert Heijn vinden we het belangrijk dat elke klant vandaag nog kan beginnen aan, of gemakkelijk kan doorgaan met, een gezondere leefstijl. Wij helpen een handje door verse, gevarieerde, lekkere en gezonde producten maar ook bewegen en ontspannen bereikbaar te maken voor iedereen. De gezondere keuze maken we extra makkelijk door een breed aanbod, veel voordeel en inspiratie. Zo stimuleren we onze klanten om elk bord lekker en gezonder te maken. Zodat iedereen zich energiek en goed in zijn of haar vel kan voelen.