Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Peultjes en sugarsnaps uit Zimbabwe.

Albert Heijn koopt groente en fruit zo dichtbij als mogelijk en zo ver weg als nodig. Bij de keuze tussen dichtbij of ver weg spelen onder meer kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid en kostprijs een rol.

Peultjes en sugarsnaps bijvoorbeeld. Die worden in Nederland helaas maar weinig professioneel gekweekt, doordat de oogst arbeidsintensief en kostbaar is. Wel zijn ze erg populair bij onze klanten. En dat stelt ons voor een dilemma. Aan de ene kant willen we onze klanten een breed assortiment aanbieden en de beschikbaarheid van peultjes en sugarsnaps behouden. Aan de andere kant willen we onze klanten ook aanmoedigen om meer lokale seizoensproducten te eten. Al jaren levert Selby uit Zimbabwe ons alle sugarsnaps en peultjes. We voelen ons verantwoordelijk voor leveranciers zoals Selby, waar we al tientallen jaren mee samenwerken. Het bedrijf biedt werkgelegenheid voor veel mensen uit de omgeving. Selby is aangesloten bij de AH Foundation, onze stichting die investeert in projecten voor wonen, onderwijs, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Specifiek voor Selby hebben we samen met de AH Foundation de leefomstandigheden van Selby's medewerkers verbeterd. Zo kwamen er stenen huizen, elektra, stromend water, sanitair en een ontmoetingscentrum. De sociale impact die we maken speelt mee in de overweging of we een product wel of niet blijven invoeren en verkopen. Tegelijkertijd zijn we ons bewust van de milieu-impact van een product van ver.

Vanaf 1 juni 2023 stoppen we met het invliegen van onbewerkte aardappelen, groente en fruit. Dat geldt dus ook voor de peultjes en sugarsnaps van Selby. Samen met Selby en Bakker Barendrecht hebben we een andere manier van transport gevonden met behoud van kwaliteit: de producten worden in zeecontainers vervoerd naar Nederland.

Peultjes en sugarsnaps bijvoorbeeld. Die worden in Nederland helaas maar weinig professioneel gekweekt, doordat de oogst arbeidsintensief en kostbaar is. Wel zijn ze erg populair bij onze klanten. En dat stelt ons voor een dilemma. Aan de ene kant willen we onze klanten een breed assortiment aanbieden en de beschikbaarheid van peultjes en sugarsnaps behouden. Aan de andere kant willen we onze klanten ook aanmoedigen om meer lokale seizoensproducten te eten. Al jaren levert Selby uit Zimbabwe ons alle sugarsnaps en peultjes. We voelen ons verantwoordelijk voor leveranciers zoals Selby, waar we al tientallen jaren mee samenwerken. Het bedrijf biedt werkgelegenheid voor veel mensen uit de omgeving. Selby is aangesloten bij de AH Foundation, onze stichting die investeert in projecten voor wonen, onderwijs, gezondheid en persoonlijke ontwikkeling. Specifiek voor Selby hebben we samen met de AH Foundation de leefomstandigheden van Selby's medewerkers verbeterd. Zo kwamen er stenen huizen, elektra, stromend water, sanitair en een ontmoetingscentrum. De sociale impact die we maken speelt mee in de overweging of we een product wel of niet blijven invoeren en verkopen. Tegelijkertijd zijn we ons bewust van de milieu-impact van een product van ver.

Vanaf 1 juni 2023 stoppen we met het invliegen van onbewerkte aardappelen, groente en fruit. Dat geldt dus ook voor de peultjes en sugarsnaps van Selby. Samen met Selby en Bakker Barendrecht hebben we een andere manier van transport gevonden met behoud van kwaliteit: de producten worden in zeecontainers vervoerd naar Nederland.

Peultjes en sugarsnaps uit Zimbabwe.

Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Albert Heijn koopt groente en fruit zo dichtbij als mogelijk en zo ver weg als nodig. Bij de keuze tussen dichtbij of ver weg spelen onder meer kwaliteit, duurzaamheid, voedselveiligheid en kostprijs een rol.