Duurzaam.

Duurzamere ketens
en producten.

Onze producten halen we van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig. In dit hoofdstuk lees je hoe we ketens voor verse producten, zoals aardappelen, groente en fruit, in binnen- en buitenland verduurzamen. Ook lees je meer over hoe we ons assortiment verder verbeteren, met een groeiend aanbod van gecertificeerde en biologische producten.

Duurzamere versketens.

Sinds 2017 werken we voor veel van onze verse producten uit Nederland met de standaarden en certificeringen van Beter voor Natuur & Boer om deze duurzamer te maken. Voor groente en fruit uit het buitenland lanceerden we in 2024 het Positive Produce for People and Planet Program. 

Beter voor Natuur & Boer.

Om de ketens van aardappelen, groente en fruit (AGF), eieren, kip, zuivel en varkensvlees in Nederland te verduurzamen, zijn we aangesloten bij Stichting Beter voor Natuur & Boer. Deze stichting heeft als doel om productie- en marktstandaarden verder te verduurzamen. Het evenwicht tussen natuur, dier en boer staat hierbij centraal. Samen met onze leveranciers en andere partners hebben we veel stappen gezet om onze Nederlandse versketens te verduurzamen.

1.200 boeren en telers doen mee.

Zo’n 1.200 boeren en telers van Albert Heijn werken nu volgens de standaarden van Beter voor Natuur & Boer om invulling te geven aan thema's als biodiversiteit, klimaat, milieu en dierenwelzijn. Dit biedt niet alleen kansen voor innovatie, maar zorgt er ook voor dat boeren financieel sterker staan. De extra premie die zij ontvangen boven op de marktprijs is een beloning voor hun inzet op duurzaamheid. Bovendien profiteren ze van langetermijnafspraken en gegarandeerde afname, wat hen meer zekerheid geeft.

Positive Produce for People and Planet Program.
Binnen onze internationale groente- en fruitketens werken we samen met onze leveranciers en partners aan verdere verduurzaming via het Positive Produce for People and Planet Program (PPPP). Dit holistische programma richt zich op duurzamere en ethisch verantwoorde productie van groente en fruit. Na de introductie in 2024 bij bijna al onze buitenlandse leveranciers, zal het programma in 2025 officieel van start gaan. Binnen PPPP hebben we doelstellingen opgesteld op twee thema’s: People en Planet.

Sustainability Initiative Fruit and Vegetables.
Albert Heijn is sinds 2012 aangesloten bij SIFAV. Samen met strategisch partner Bakker Barendrecht werken we binnen SIFAV aan sociale en milieudoelstellingen. In 2024 was bijvoorbeeld ruim 99% van het groente- en fruitvolume van Bakker Barendrecht gecertificeerd volgens goedgekeurde sociale standaarden.

Helpen bij duurzamere keuzes.
Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn makkelijk vindbaar, zowel op de verpakking als online, waar klanten eenvoudig kunnen filteren per keurmerk. In 2024 had 27,4% van al onze verkochte eigen merk- en A-merkproducten een duurzaamheidskeurmerk, of betrof het een zuivel-, vlees-, of visvervangend product. Veel van de keurmerken die wij gebruiken zijn Topkeurmerken. Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal zijn beoordeeld binnen de Keurmerkenwijzer en voldoen aan strenge eisen op het gebied van onafhankelijkheid en controleerbaarheid. 

Cashewnoten.
In de komende drie jaar schakelen we gefaseerd over naar Rainforest Alliance (RFA)-gecertificeerde cashewnoten voor al onze eigen merkproducten die cashewnoten bevatten. Onze AH Luxe- en AH Markthal-cashewnoten zijn al RFA-gecertificeerd, en in 2025 willen we ook alle cashewnoten in zak RFA-gecertificeerd aanbieden, afhankelijk van de beschikbaarheid. Deze stap helpt de cashewketen te verduurzamen en mogelijke risico’s rond watergebruik, CO₂e-uitstoot, leefbaar inkomen en kinderarbeid aan te pakken.

Sanne van Zon
Head of Sales bij Tony’s Open Chain

‘We zijn enorm enthousiast dat Albert Heijn voorop blijft lopen met het inkopen van duurzamere cacao. Dit is echt een voorbeeld voor de markt. Hiermee wordt onze impact steeds groter en komen we dichterbij onze missie om uitbuiting in cacao te stoppen en het leven van de cacaoboer te verbeteren.'

Cacao.
In 2024 zette Albert Heijn een belangrijke volgende stap in de samenwerking met Tony’s Open Chain. Als eerste supermarkt willen we vóór 2028 alle cacao in onze eigen merkproducten inkopen via deze keten. Dat gaat momenteel om ongeveer 640 producten. In 2024 kocht Albert Heijn bij de partnercoöperaties van Tony’s Open Chain 1.519 ton cacaobonen voor een ‘living income reference price’ (LIRP) berekend op basis van Tony’s Open Chain Living Income Model (zie p. 29 van het Tony's Open Chain Impact Report 2023/24). Dit draagt bij aan een leefbaar inkomen voor cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust.

Duurzamere producten.

Acties op risicovolle grondstoffen
Als onderdeel van onze due diligence-aanpak hanteren we strikte processen en richtlijnen voor grondstoffen met een hoog risico op sociale en milieuproblemen. Wanneer we risico’s signaleren, nemen we gerichte maatregelen om deze risico’s verder te beperken. In 2024 hebben we extra stappen gezet op onder andere cacao, cashewnoten, rijst, garnalen en soja.

Dagelijks vullen we zeven miljoen borden. We blijven stappen zetten om onze producten te verduurzamen. Voor risicovolle grondstoffen hanteren we strikte eisen en nemen we, waar nodig, aanvullende maatregelen. En met keurmerken helpen we klanten om duurzamere keuzes te maken. Daarnaast blijven we ons biologische assortiment uitbreiden en maken we deze producten toegankelijker voor onze klanten.

Biologische producten.
Het totale omzetaandeel van biologische producten steeg van 4,1% in 2023 naar 4,4% in 2024. In 2024 was het omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) hoger dan ooit, met 9,1% van de totale onbewerkte AGF omzet. We willen deze groei verder doorzetten en hebben in 2024 aangekondigd dat we streven naar een omzetaandeel van 10% in 2026.

Klanten inspireren met biologisch.
Voor onze klanten publiceerden we het magazine ‘Alles over biologisch’. Hierin staan verhalen van biologische boeren, leuke bio-weetjes en lekkere recepten. Daarnaast krijgen klanten met een Mijn Albert Heijn Premium abonnement 10% korting op het gehele biologische assortiment. In 2024 hadden meer dan 1.125.000 klanten een Mijn Albert Heijn Premium abonnement. Meer dan de helft van de Premium klanten kocht in 2024 elke week biologisch. 

Duurzamere
ketens en producten.

Duurzaam.

Biologische producten.
Het totale omzetaandeel van biologische producten steeg van 4,1% in 2023 naar 4,4% in 2024. In 2024 was het omzetaandeel van biologische onbewerkte aardappelen, groente en fruit (AGF) hoger dan ooit, met 9,1% van de totale onbewerkte AGF omzet. We willen deze groei verder doorzetten en hebben in 2024 aangekondigd dat we streven naar een omzetaandeel van 10% in 2026.

Klanten inspireren met biologisch.
Voor onze klanten publiceerden we het magazine ‘Alles over biologisch’. Hierin staan verhalen van biologische boeren, leuke bio-weetjes en lekkere recepten. Daarnaast krijgen klanten met een Mijn Albert Heijn Premium abonnement 10% korting op het gehele biologische assortiment. In 2024 hadden meer dan 1.125.000 klanten een Mijn Albert Heijn Premium abonnement. Meer dan de helft van de Premium klanten kocht in 2024 elke week biologisch. 

Helpen bij duurzamere keuzes.
Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn makkelijk vindbaar, zowel op de verpakking als online, waar klanten eenvoudig kunnen filteren per keurmerk. In 2024 had 27,4% van al onze verkochte eigen merk- en A-merkproducten een duurzaamheidskeurmerk, of betrof het een zuivel-, vlees-, of visvervangend product. Veel van de keurmerken die wij gebruiken zijn Topkeurmerken. Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal zijn beoordeeld binnen de Keurmerkenwijzer en voldoen aan strenge eisen op het gebied van onafhankelijkheid en controleerbaarheid. 

Cashewnoten.
In de komende drie jaar schakelen we gefaseerd over naar Rainforest Alliance (RFA)-gecertificeerde cashewnoten voor al onze eigen merkproducten die cashewnoten bevatten. Onze AH Luxe- en AH Markthal-cashewnoten zijn al RFA-gecertificeerd, en in 2025 willen we ook alle cashewnoten in zak RFA-gecertificeerd aanbieden, afhankelijk van de beschikbaarheid. Deze stap helpt de cashewketen te verduurzamen en mogelijke risico’s rond watergebruik, CO₂e-uitstoot, leefbaar inkomen en kinderarbeid aan te pakken.

Sanne van Zon
Head of Sales bij Tony’s Open Chain

‘We zijn enorm enthousiast dat Albert Heijn voorop blijft lopen met het inkopen van duurzamere cacao. Dit is echt een voorbeeld voor de markt. Hiermee wordt onze impact steeds groter en komen we dichterbij onze missie om uitbuiting in cacao te stoppen en het leven van de cacaoboer te verbeteren.'

Cacao.
In 2024 zette Albert Heijn een belangrijke volgende stap in de samenwerking met Tony’s Open Chain. Als eerste supermarkt willen we vóór 2028 alle cacao in onze eigen merkproducten inkopen via deze keten. Dat gaat momenteel om ongeveer 640 producten. In 2024 kocht Albert Heijn bij de partnercoöperaties van Tony’s Open Chain 1.519 ton cacaobonen voor een ‘living income reference price’ (LIRP) berekend op basis van Tony’s Open Chain Living Income Model (zie p. 29 van het Tony's Open Chain Impact Report 2023/24). Dit draagt bij aan een leefbaar inkomen voor cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust.

Duurzamere producten.

Acties op risicovolle grondstoffen
Als onderdeel van onze due diligence-aanpak hanteren we strikte processen en richtlijnen voor grondstoffen met een hoog risico op sociale en milieuproblemen. Wanneer we risico’s signaleren, nemen we gerichte maatregelen om deze risico’s verder te beperken. In 2024 hebben we extra stappen gezet op onder andere cacao, cashewnoten, rijst, garnalen en soja.

Dagelijks vullen we zeven miljoen borden. We blijven stappen zetten om onze producten te verduurzamen. Voor risicovolle grondstoffen hanteren we strikte eisen en nemen we, waar nodig, aanvullende maatregelen. En met keurmerken helpen we klanten om duurzamere keuzes te maken. Daarnaast blijven we ons biologische assortiment uitbreiden en maken we deze producten toegankelijker voor onze klanten.

Duurzamere versketens.

Sinds 2017 werken we voor veel van onze verse producten uit Nederland met de standaarden en certificeringen van Beter voor Natuur & Boer om deze duurzamer te maken. Voor groente en fruit uit het buitenland lanceerden we in 2024 het Positive Produce for People and Planet Program. 

Beter voor Natuur & Boer.

Om de ketens van aardappelen, groente en fruit (AGF), eieren, kip, zuivel en varkensvlees in Nederland te verduurzamen, zijn we aangesloten bij Stichting Beter voor Natuur & Boer. Deze stichting heeft als doel om productie- en marktstandaarden verder te verduurzamen. Het evenwicht tussen natuur, dier en boer staat hierbij centraal. Samen met onze leveranciers en andere partners hebben we veel stappen gezet om onze Nederlandse versketens te verduurzamen.

1.200 boeren en telers doen mee.

Zo’n 1.200 boeren en telers van Albert Heijn werken nu volgens de standaarden van Beter voor Natuur & Boer om invulling te geven aan thema's als biodiversiteit, klimaat, milieu en dierenwelzijn. Dit biedt niet alleen kansen voor innovatie, maar zorgt er ook voor dat boeren financieel sterker staan. De extra premie die zij ontvangen boven op de marktprijs is een beloning voor hun inzet op duurzaamheid. Bovendien profiteren ze van langetermijnafspraken en gegarandeerde afname, wat hen meer zekerheid geeft.

Positive Produce for People and Planet Program.
Binnen onze internationale groente- en fruitketens werken we samen met onze leveranciers en partners aan verdere verduurzaming via het Positive Produce for People and Planet Program (PPPP). Dit holistische programma richt zich op duurzamere en ethisch verantwoorde productie van groente en fruit. Na de introductie in 2024 bij bijna al onze buitenlandse leveranciers, zal het programma in 2025 officieel van start gaan. Binnen PPPP hebben we doelstellingen opgesteld op twee thema’s: People en Planet.

Sustainability Initiative Fruit and Vegetables.
Albert Heijn is sinds 2012 aangesloten bij SIFAV. Samen met strategisch partner Bakker Barendrecht werken we binnen SIFAV aan sociale en milieudoelstellingen. In 2024 was bijvoorbeeld ruim 99% van het groente- en fruitvolume van Bakker Barendrecht gecertificeerd volgens goedgekeurde sociale standaarden.

Onze producten halen we van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig. In dit hoofdstuk lees je hoe we ketens voor verse producten, zoals aardappelen, groente en fruit, in binnen- en buitenland verduurzamen. Ook lees je meer over hoe we ons assortiment verder verbeteren, met een groeiend aanbod van gecertificeerde en biologische producten.