Ethische ketens.

Sociaal.

Standards of Engagement.

Alle leveranciers van onze eigen merkproducten en A-merken moeten de Standards of Engagement van ons moederbedrijf Ahold Delhaize ondertekenen. Hierin staan de gedragsnormen waaraan leveranciers moeten voldoen op het gebied van mensenrechten en milieubescherming. Voor eigen merkproducten uit risicolanden of met risicovolle grondstoffen hanteert Albert Heijn aanvullende inkoopeisen om verantwoorde productie en transparantie in de keten te waarborgen. 

We vinden het belangrijk dat al onze producten op een verantwoorde manier worden geproduceerd. Deze producten komen van verschillende plekken in de wereld en van ieder product willen we weten hoe het geproduceerd is. We maken hierover duidelijke afspraken met leveranciers, hanteren een duurzaam inkoopbeleid en investeren in onderzoek naar onze toeleveringsketens. Samen met onze partners en leveranciers werken we wereldwijd aan betere arbeidsomstandigheden en een eerlijk productieproces.

Risico’s identificeren en beoordelen.

Risicovolle grondstoffen.
Sommige producten bevatten grondstoffen die impact kunnen hebben op mens en milieu. Om verantwoorde productie te waarborgen, hanteren we voor onze eigen merkproducten certificeringen die passen bij de risico’s van een specifieke grondstof. Onze risicovolle grondstoffen zijn bijna allemaal 100% gecertificeerd, en waar nodig gaan we verder dan alleen certificering.

Risicolanden.
Leveranciers van eigen merkproducten met productielocaties in hoog-risico landen moeten een sociale audit laten uitvoeren. Zoals in 2023 aangekondigd, geldt dit vanaf 1 januari 2025 ook voor productielocaties in medium-risico landen. Voor deze sociale audit accepteren wij het amfori Business Social Compliance Initiative (BSCI) of standaarden die als vergelijkbaar zijn gebenchmarkt. Amfori BSCI is een internationaal initiatief dat zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in wereldwijde productieketens. In 2024 had 94,6% van de productielocaties in hoog-risicolanden (first tier leveranciers) een geldig auditrapport. In medium-risicolanden was dit 23,3%.

Leefbaar loon voor medewerkers op bananenplantages.
Sinds 2020 onderzoeken we jaarlijks de lonen van plantagemedewerkers. Uit de analyse over 2023 blijkt dat bij 81% van de medewerkers op de plantages waar onze bananen vandaan komen, geen sprake was van een leefbaar loongat. Bij één leverancier is nog een gemiddeld loongat van 14%, waarvoor we samen actie ondernemen.

Positive Produce for People and Planet Program (PPPP).
De bevindingen uit de verschillende ketenonderzoeken die sinds 2020 zijn uitgevoerd zijn gebruikt om het PPPP op te stellen, dat zich richt op thema’s zoals bedrijfsethiek, gelijkheid en leefomstandigheden. Leefbaar loon is een belangrijk onderdeel van het programma, omdat lage lonen en armoede vaak een oorzaak zijn van mensenrechtenkwesties.

Onderzoeken en projecten in risicoketens.

Ketenonderzoeken
In 2024 voerden we opnieuw verdiepende onderzoeken uit om risico’s op het gebied van mensenrechten in onze ketens te identificeren. Hiermee komen we tot actieplannen om verdere verbeteringen door te voeren. We onderzochten een groente- en fruitleverancier in Senegal en deden onderzoek in de vissector. In 2025 bepalen we de vervolgstappen.

Albert Heijn Foundation.

De stichting Albert Heijn Foundation (AH Foundation) is in 2007 opgericht om samen met onze vaste groente- en fruitleveranciers in Afrika en Zuid-Amerika de leefomstandigheden van medewerkers, gezinnen en gemeenschappen te verbeteren. We investeren in lokale projecten op het gebied van wonen, onderwijs, gezondheidszorg, persoonlijke ontwikkeling, milieu en mensenrechten.

De AH Foundation in cijfers.

Landen waarin in 2024 projecten zijn uitgevoerd: 11

Totale financiering aan projecten in 2024: €3.255.000 

Landen waarin de AH Foundation actief is: 13 

Leveranciers waar de AH Foundation mee samenwerkt: 37

Ethische ketens.

Sociaal.

We vinden het belangrijk dat al onze producten op een verantwoorde manier worden geproduceerd. Deze producten komen van verschillende plekken in de wereld en van ieder product willen we weten hoe het geproduceerd is. We maken hierover duidelijke afspraken met leveranciers, hanteren een duurzaam inkoopbeleid en investeren in onderzoek naar onze toeleveringsketens. Samen met onze partners en leveranciers werken we wereldwijd aan betere arbeidsomstandigheden en een eerlijk productieproces.

Standards of Engagement.

Alle leveranciers van onze eigen merkproducten en A-merken moeten de Standards of Engagement van ons moederbedrijf Ahold Delhaize ondertekenen. Hierin staan de gedragsnormen waaraan leveranciers moeten voldoen op het gebied van mensenrechten en milieubescherming. Voor eigen merkproducten uit risicolanden of met risicovolle grondstoffen hanteert Albert Heijn aanvullende inkoopeisen om verantwoorde productie en transparantie in de keten te waarborgen. 

Risico’s identificeren en beoordelen.

Risicovolle grondstoffen.
Sommige producten bevatten grondstoffen die impact kunnen hebben op mens en milieu. Om verantwoorde productie te waarborgen, hanteren we voor onze eigen merkproducten certificeringen die passen bij de risico’s van een specifieke grondstof. Onze risicovolle grondstoffen zijn bijna allemaal 100% gecertificeerd, en waar nodig gaan we verder dan alleen certificering.

Risicolanden.
Leveranciers van eigen merkproducten met productielocaties in hoog-risico landen moeten een sociale audit laten uitvoeren. Zoals in 2023 aangekondigd, geldt dit vanaf 1 januari 2025 ook voor productielocaties in medium-risico landen. Voor deze sociale audit accepteren wij het amfori Business Social Compliance Initiative (BSCI) of standaarden die als vergelijkbaar zijn gebenchmarkt. Amfori BSCI is een internationaal initiatief dat zich inzet voor betere arbeidsomstandigheden in wereldwijde productieketens. In 2024 had 94,6% van de productielocaties in hoog-risicolanden (first tier leveranciers) een geldig auditrapport. In medium-risicolanden was dit 23,3%.

Leefbaar loon voor medewerkers
op bananenplantages.
Sinds 2020 onderzoeken we jaarlijks de lonen van plantagemedewerkers. Uit de analyse over 2023 blijkt dat bij 81% van de medewerkers op de plantages waar onze bananen vandaan komen, geen sprake was van een leefbaar loongat. Bij één leverancier is nog een gemiddeld loongat van 14%, waarvoor we samen actie ondernemen.

Positive Produce for People and Planet Program (PPPP).
De bevindingen uit de verschillende ketenonderzoeken die sinds 2020 zijn uitgevoerd zijn gebruikt om het PPPP op te stellen, dat zich richt op thema’s zoals bedrijfsethiek, gelijkheid en leefomstandigheden. Leefbaar loon is een belangrijk onderdeel van het programma, omdat lage lonen en armoede vaak een oorzaak zijn van mensenrechtenkwesties.

Onderzoeken en projecten in risicoketens.

Ketenonderzoeken
In 2024 voerden we opnieuw verdiepende onderzoeken uit om risico’s op het gebied van mensenrechten in onze ketens te identificeren. Hiermee komen we tot actieplannen om verdere verbeteringen door te voeren. We onderzochten een groente- en fruitleverancier in Senegal en deden onderzoek in de vissector. In 2025 bepalen we de vervolgstappen.

Albert Heijn Foundation.

De stichting Albert Heijn Foundation (AH Foundation) is in 2007 opgericht om samen met onze vaste groente- en fruitleveranciers in Afrika en Zuid-Amerika de leefomstandigheden van medewerkers, gezinnen en gemeenschappen te verbeteren. We investeren in lokale projecten op het gebied van wonen, onderwijs, gezondheidszorg, persoonlijke ontwikkeling, milieu en mensenrechten.

De AH Foundation in cijfers.

Leveranciers waar de AH Foundation mee samenwerkt: 37

Landen waarin de AH Foundation actief is: 13 

Totale financiering aan projecten in 2024: €3.255.000 

Landen waarin in 2024 projecten zijn uitgevoerd: 11