Duurzaam.

Klimaat.

Klimaatdoelen.
Onze klimaatdoelstellingen zijn opgesteld in lijn met het Science Based Targets Initiative (SBTi), en daarmee ook in lijn met de laatste inzichten uit de klimaatwetenschap. Wij vragen van al onze leveranciers om hetzelfde te doen. Door hen te vragen wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen te zetten, versterken we de basis voor CO₂e-emissiereductie in onze toeleveringsketens. Vanaf 1 januari 2025 wordt dit een vereiste in onze leverancierscontracten.
De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om bij te dragen aan een betere wereld. Daarom nemen we voortdurend grote en kleine stappen om onze uitstoot te verminderen, zowel binnen onze eigen organisatie als samen met onze leveranciers. In 2024 hebben we extra stappen gezet in de overgang naar duurzamere energiebronnen en werkten we samen met meerdere leveranciers om uitstootbronnen aan te pakken.
In 2024 was de totale uitstoot van Albert Heijn 9.480 kiloton CO₂e. Hiervan kwam 0,3% uit onze eigen operatie (scope 1 en 2). De overige 99,7% van de uitstoot vond plaats in onze keten en nadat de producten onze winkels verlieten (scope 3).

Onze klimaatdoelstellingen.
Uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3).
Uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2).
Minder uitstoot van broeikasgassen in onze keten
(scope 3) t.o.v. 2018.


Minder uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2) t.o.v. 2018.
Reeds gerealiseerd.
Volgende stappen in de energietransitie.
Rob Heesen
Verantwoordelijk voor business development & partnerships bij Albert Heijn
‘De energietransitie is haalbaar geworden. Wij nemen de verantwoordelijkheid om samen met onze ketenpartners deze transitie te realiseren.'





Elektrisch transport
Onze ambitie om in 2030 al onze winkels in Nederland en Vlaanderen volledig elektrisch te bevoorraden, wordt verder versterkt. We delen onze kennis en stellen energiepartners beschikbaar om ook ketenpartners te ondersteunen bij hun overstap naar elektrisch rijden.
Slimme technologie
Samen met softwareleveranciers bouwen we een systeem dat energie slim beheert en oplossingen biedt voor uitdagingen zoals netcongestie en betaalbaarheid. Deze technologie gaan we delen met onze ketenpartners.
Samen het voorbeeld geven
Door samen te werken met nieuwe partners op het gebied van energie en technologie, houden we grip op onze gezamenlijke ambitie om emissievrij te worden. We willen een voorbeeld zijn voor andere marktspelers.
Groene energie in de keten
We willen groene energie toegankelijker maken voor onze ketenpartners, zoals telers met kassen.
Scope 1 en 2:
de energietransitie.
Voor onze bedrijfsvoering hebben we veel energie nodig, maar we doen er zo veel mogelijk aan om de uitstoot hiervan te verminderen. We zetten steeds meer stappen richting het gebruik van 100% duurzame energie, zowel binnen onze eigen activiteiten als bij onze ketenpartners. De overstap van vervuilende energiebronnen zoals kolen, olie en gas naar duurzame alternatieven heet de energietransitie.
Zo pakken we de energietransitie aan.

Gasloze winkels en distributiecentra.
Sinds 2009 zijn we bezig om al onze eigen winkels van het gas af te krijgen. In 2024 zijn weer 20 winkels van het gas afgegaan. Hiermee steeg in 2024 het aandeel gasloze winkels naar 97%. Ook ons distributiecentrum in Tilburg werd dit
jaar gasloos, wat ons weer een stap dichter bij een fossielvrije toekomst brengt.
Zonnepanelen op onze daken.
Waar mogelijk wekken we zelf onze energie op. In 2024 installeerden we opnieuw extra zonnepanelen en in totaal hebben we nu 50.000 zonnepanelen. In 2024 wekten we 16,6 miljoen kWh aan stroom op. Dat is vergelijkbaar met het jaarlijkse stroomverbruik van ruim 7.000 huishoudens.
Energie van windpark EcoWende. In samenwerking met Eneco gaat Albert Heijn energie uit windpark EcoWende halen. Dit windpark zal vanaf 2027 naar verwachting 50% van onze stroombehoefte leveren. Strategische partners, zoals leveranciers van groente, fruit, salades en vlees, profiteren ook van deze betaalbare, duurzame energie.
Emissievrij bevoorraden en bezorgen.
Met het grootste elektrische wagenpark van Nederland bevoorraden we inmiddels emissievrij in de 17 Zero Emissie Zones. Het gaat daarbij om 165 winkels. In 2025 zal het aantal Zero Emissie Zones worden uitgebreid naar 30. Ons doel is om in 2025 al deze gebieden emissievrij te bevoorraden. In 2030 willen we al onze winkels en klanten in Nederland en Vlaanderen emissievrij bevoorraden en bezorgen.

Scope 3:
samenwerking en reductie.
In 2024 hebben we onze scope 3-aanpak verder aangescherpt, met een sterke focus op samenwerking met leveranciers. Want alleen door goed met alle betrokkenen samen te werken, kunnen we onze doelen bereiken. Onze ambitie is helder: we streven naar 45% minder scope 3-emissies in 2030 ten opzichte van 2018. Ons uiteindelijke doel is Net Zero in 2050.
Elke stap in de keten heeft impact op onze totale uitstoot. Ook de stappen die buiten onze eigen organisatie vallen, zoals het telen van gewassen, het houden van vee, het produceren van producten, transport naar distributiecentra en afvalverwerking. Deze indirecte emissies uit de gehele keten noemen we scope 3. Scope 3 omvat 99,7% van onze totale uitstoot.

Resultaten Scope 3 emissies in 2024.
In 2024 was de absolute uitstoot van onze ingekochte producten 8.889 kiloton CO₂e. Dit is 2,0% minder dan in 2023, vooral door het stoppen met de verkoop van tabak. Vergeleken met 2018 is de uitstoot 17,3% hoger, doordat we in de loop der jaren meer producten zijn gaan verkopen en inkopen. Meer verkoop leidt meestal tot meer scope 3-uitstoot. Daarom kijken we ook naar de uitstoot per product. De uitstoot per product was in 2018 0,98 kilogram CO₂e en in 2024 1,00 kilogram CO₂e, een toename van 2,0% over deze periode.

KlimaatHub.
Om al onze leveranciers, groot en klein, te ondersteunen bij het in kaart brengen, berekenen en reduceren van hun emissies, lanceerden we begin 2023 de KlimaatHub. Hier bieden we online verschillende hulpmiddelen en e-learnings aan, waarmee we leveranciers de hulp willen bieden om zelf aan de slag te gaan met hun emissies. In 2025 willen we deze hub gaan uitbreiden met meer thema’s zoals voedselverspilling, verpakkingen en ontbossing.




Vier focusgebieden voor uitstootreductie.
Betrekken van leveranciers.
Betrekken van A-merkleveranciers.
De tien grootste A-merkleveranciers zijn samen verantwoordelijk voor 11% van onze scope 3-uitstoot. Voor het reduceren van deze uitstoot, lanceerde Albert Heijn in 2024 een werkgroep van A-merkleveranciers waarin zij zich onderling en met Albert Heijn richten op drie thema’s: Ingrediënten, energie en verpakkingen.
Betrekken van strategische partners.
Onze strategische partners zijn verantwoordelijk voor ongeveer 30% van onze scope 3-uitstoot. In 2024 vroegen we hen om reductieplannen op te stellen voor 15% reductie in 2025 en 70% reductie in 2030. Dit gaf ons inzicht in de verdeling van uitstoot binnen de ketens en de uitdagingen waar onze partners tegenaan lopen. Op basis hiervan richten we ons op vier focusgebieden:


Terug naar Duurzaam.
Verder naar Eiwittransitie.
Duurzaam.
Klimaatdoelen.
Onze klimaatdoelstellingen zijn opgesteld in lijn met het Science Based Targets Initiative (SBTi), en daarmee ook in lijn met de laatste inzichten uit de klimaatwetenschap. Wij vragen van al onze leveranciers om hetzelfde te doen. Door hen te vragen wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelen te zetten, versterken we de basis voor CO₂e-emissiereductie in onze toeleveringsketens. Vanaf 1 januari 2025 wordt dit een vereiste in onze leverancierscontracten.
De aarde warmt op en dat heeft grote gevolgen voor milieu, mens en dier. Albert Heijn voelt zich verantwoordelijk om bij te dragen aan een betere wereld. Daarom nemen we voortdurend grote en kleine stappen om onze uitstoot te verminderen, zowel binnen onze eigen organisatie als samen met onze leveranciers. In 2024 hebben we extra stappen gezet in de overgang naar duurzamere energiebronnen en werkten we samen met meerdere leveranciers om uitstootbronnen aan te pakken.
In 2024 was de totale uitstoot van Albert Heijn 9.480 kiloton CO₂e. Hiervan kwam 0,3% uit onze eigen operatie (scope 1 en 2). De overige 99,7% van de uitstoot vond plaats in onze keten en nadat de producten onze winkels verlieten (scope 3).

Onze klimaatdoelstellingen.
Uitstoot van broeikasgassen in onze keten (scope 3).
Uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2).
Minder uitstoot van broeikasgassen in onze keten
(scope 3) t.o.v. 2018.


Minder uitstoot van broeikasgassen in onze eigen operaties (scope 1-2) t.o.v. 2018.
Reeds gerealiseerd.

Klimaat.

Volgende stappen in de energietransitie.




Elektrisch transport
Onze ambitie om in 2030 al onze winkels in Nederland en Vlaanderen volledig elektrisch te bevoorraden, wordt verder versterkt. We delen onze kennis en stellen energiepartners beschikbaar om ook ketenpartners te ondersteunen bij hun overstap naar elektrisch rijden.
Slimme technologie
Samen met softwareleveranciers bouwen we een systeem dat energie slim beheert en oplossingen biedt voor uitdagingen zoals netcongestie en betaalbaarheid. Deze technologie gaan we delen met onze ketenpartners.
Samen het voorbeeld geven
Door samen te werken met nieuwe partners op het gebied van energie en technologie, houden we grip op onze gezamenlijke ambitie om emissievrij te worden. We willen een voorbeeld zijn voor andere marktspelers.
Groene energie in de keten
We willen groene energie toegankelijker maken voor onze ketenpartners, zoals telers met kassen.
Rob Heesen
Verantwoordelijk voor business development & partnerships bij Albert Heijn
‘De energietransitie is haalbaar geworden. Wij nemen de verantwoordelijkheid om samen met onze ketenpartners deze transitie te realiseren.'

Zo pakken we de energietransitie aan.

Gasloze winkels en distributiecentra.
Sinds 2009 zijn we bezig om al onze eigen winkels van het gas af te krijgen. In 2024 zijn weer 20 winkels van het gas afgegaan. Hiermee steeg in 2024 het aandeel gasloze winkels naar 97%. Ook ons distributiecentrum in Tilburg werd dit
jaar gasloos, wat ons weer een stap dichter bij een fossielvrije toekomst brengt.
Zonnepanelen op onze daken.
Waar mogelijk wekken we zelf onze energie op. In 2024 installeerden we opnieuw extra zonnepanelen en in totaal hebben we nu 50.000 zonnepanelen. In 2024 wekten we 16,6 miljoen kWh aan stroom op. Dat is vergelijkbaar met het jaarlijkse stroomverbruik van ruim 7.000 huishoudens.
Energie van windpark EcoWende.
In samenwerking met Eneco gaat Albert Heijn energie uit windpark EcoWende halen. Dit windpark zal vanaf 2027 naar verwachting 50% van onze stroombehoefte leveren. Strategische partners, zoals leveranciers van groente, fruit, salades en vlees, profiteren ook van deze betaalbare, duurzame energie.
Emissievrij bevoorraden en bezorgen.
Met het grootste elektrische wagenpark van Nederland bevoorraden we inmiddels emissievrij in de 17 Zero Emissie Zones. Het gaat daarbij om 165 winkels. In 2025 zal het aantal Zero Emissie Zones worden uitgebreid naar 30. Ons doel is om in 2025 al deze gebieden emissievrij te bevoorraden. In 2030 willen we al onze winkels en klanten in Nederland en Vlaanderen emissievrij bevoorraden en bezorgen.

Scope 1 en 2:
de energietransitie.
Voor onze bedrijfsvoering hebben we veel energie nodig, maar we doen er zo veel mogelijk aan om de uitstoot hiervan te verminderen. We zetten steeds meer stappen richting het gebruik van 100% duurzame energie, zowel binnen onze eigen activiteiten als bij onze ketenpartners. De overstap van vervuilende energiebronnen zoals kolen, olie en gas naar duurzame alternatieven heet de energietransitie.

Verder naar Eiwittransitie.

KlimaatHub.
Om al onze leveranciers, groot en klein, te ondersteunen bij het in kaart brengen, berekenen en reduceren van hun emissies, lanceerden we begin 2023 de KlimaatHub. Hier bieden we online verschillende hulpmiddelen en e-learnings aan, waarmee we leveranciers de hulp willen bieden om zelf aan de slag te gaan met hun emissies. In 2025 willen we deze hub gaan uitbreiden met meer thema’s zoals voedselverspilling, verpakkingen en ontbossing.
De uitstoot door kunstmest ontstaat zowel bij de productie, door het gebruik van fossiele brandstoffen, als bij de toepassing op het land, waar stikstof deels wordt omgezet in lachgas (N2O). Daarnaast kan kunstmest de bodemkwaliteit aantasten en het grondwater vervuilen. De afhankelijkheid van kunstmest in ons huidige landbouwsysteem maakt het een uitdaging om het gebruik ervan te verminderen.


Veevoer bestaat vaak uit gewassen die intensief worden verbouwd en veel land en water vereisen. Daarnaast is soja, een veelgebruikt ingrediënt in veevoer, een belangrijke oorzaak van ontbossing en landconversie, waarmee langdurig opgeslagen koolstof vrijkomt. Voor de verduurzaming van veevoer zijn we afhankelijk van onze ketenpartners en is samen optrekken van essentieel belang.

Bij de afbraak van mest komen methaan (CH2) en lachgas (N2O) vrij, beide broeikasgassen met een hoog opwarmingspotentieel. Hierdoor is mest een belangrijke bron van uitstoot in onze dierlijke ketens. Het natuurlijke afbraakproces en de hoge kosten van verdurzamingstechnieken maken het verduurzamen van mest uitdagend.
Fossiele energie is een grote bron van uitstoot binnen onze ketens. Denk aan ovens voor het bakken van brood, de verwarming van kassen in de glastuinbouw en het transport van producten naar onze distributiecentra. Energie speelt een rol in al onze ketens en bij al onze leveranciers. Daarom is samenwerking essentieel om van elkaar te leren en samen stappen te zetten.

Vier focusgebieden voor uitstootreductie.
Betrekken van leveranciers.
Betrekken van A-merkleveranciers.
De tien grootste A-merkleveranciers zijn samen verantwoordelijk voor 11% van onze scope 3-uitstoot. Voor het reduceren van deze uitstoot, lanceerde Albert Heijn in 2024 een werkgroep van A-merkleveranciers waarin zij zich onderling en met Albert Heijn richten op drie thema’s: Ingrediënten, energie en verpakkingen.
Betrekken van strategische partners.
Onze strategische partners zijn verantwoordelijk voor ongeveer 30% van onze scope 3-uitstoot. In 2024 vroegen we hen om reductieplannen op te stellen voor 15% reductie in 2025 en 70% reductie in 2030. Dit gaf ons inzicht in de verdeling van uitstoot binnen de ketens en de uitdagingen waar onze partners tegenaan lopen. Op basis hiervan richten we ons op vier focusgebieden:

Absolute uitstoot van onze ingekochte producten (in kiloton CO2E)
Resultaten Scope 3 emissies in 2024.
In 2024 was de absolute uitstoot van onze ingekochte producten 8.889 kiloton CO₂e. Dit is 2,0% minder dan in 2023, vooral door het stoppen met de verkoop van tabak. Vergeleken met 2018 is de uitstoot 17,3% hoger, doordat we in de loop der jaren meer producten zijn gaan verkopen en inkopen. Meer verkoop leidt meestal tot meer scope 3-uitstoot. Daarom kijken we ook naar de uitstoot per product. De uitstoot per product was in 2018 0,98 kilogram CO₂e en in 2024 1,00 kilogram CO₂e, een toename van 2,0% over deze periode.
Scope 3:
samenwerking en reductie.
In 2024 hebben we onze scope 3-aanpak verder aangescherpt, met een sterke focus op samenwerking met leveranciers. Want alleen door goed met alle betrokkenen samen te werken, kunnen we onze doelen bereiken. Onze ambitie is helder: we streven naar 45% minder scope 3-emissies in 2030 ten opzichte van 2018. Ons uiteindelijke doel is Net Zero in 2050.
Elke stap in de keten heeft impact op onze totale uitstoot. Ook de stappen die buiten onze eigen organisatie vallen, zoals het telen van gewassen, het houden van vee, het produceren van producten, transport naar distributiecentra en afvalverwerking. Deze indirecte emissies uit de gehele keten noemen we scope 3. Scope 3 omvat 99,7% van onze totale uitstoot.

