Bijlagen.

Dierenwelzijn.

Wij nemen onze verantwoordelijkheid op dierenwelzijn door veel samen te werken. Zo zetten we stappen om dierenwelzijn te borgen binnen onze dierlijke ketens. Dat doen we, onder andere, door middel van dierenwelzijn certificeringen als het Beter Leven Keurmerk (BLK), door het ondersteunen van onderzoeken op dierenwelzijn, maar ook door het opzetten van Beter voor Natuur & Boer. In 2021 rapporteerden we over zowel onze A merk- als eigenmerkproducten. In 2022 richtten we ons – met de uitrol van Beter voor Natuur & Boer – volledig op rapportage van de certificering van onze eigenmerkproducten.

Varkensvlees.

In 2020 rapporteerden we over ons varkensvlees uit Nederland. 100% van ons varkensvlees uit Nederland binnen vlees en vleeswaren is BLK-gecertificeerd. Omdat we voortgang willen blijven maken hebben we ervoor gekozen onze scope uit te breiden. Binnen deze exercitie hebben wij de scope breder getrokken, en kijken wij nu naar alle omzet met varken als bestanddeel in de productgroepen vlees, vleeswaren, diepvries (snacks en vlees), conserven, droge worst, borrel en belegsalades.

We maken onderscheid tussen varkensvlees met 1, 2 of 3 BLK-keurmerk sterren, dat wel/niet uit Beter voor Natuur & Boer komt en wel/niet biologisch. Met name buitenlandse varkensboeren (Italië en Spanje) die vlees voor onze eigenmerkproducten leveren, hebben geen certificering.

Rundvlees.

Voor rundvlees rapporteren we over de omzet met rund als bestanddeel in de productgroepen vlees, vleeswaren, diepvries (snacks en vlees), conserven, droge worst, borrel en beleg­salades. We maken onderscheid tussen rundvlees met 1, 2 of 3 BLK-sterren en dat wel/niet uit Beter voor Natuur & Boer komt.

In 2022 zijn de eerste stappen gezet voor de overgang op vlees van Nederlandse koeien met weidegang voor al ons eigenmerk rundvlees van Albert Heijn, met uitzondering van gehakt en biefstuk. Begin 2023 zal deze verandering volledig zijn doorgevoerd. Hiermee zet Albert Heijn ve rdere stappen op het gebied van klimaat en dierenwelzijn, en verstevigen we de positie van de Nederlandse veehouder. 

Kip.

We kijken naar de omzet van kip (exclusief ei) als bestanddeel in de productgroepen kip en gevogelte, vleeswaren, diepvries (snacks en vlees), conserven, droge worst, borrel en belegsalades. We maken onderscheid tussen kip met 1, 2 of 3 BLK-sterren, kip die wel/niet uit Beter voor Natuur & Boer (BV) komt en AH Kip Sinds oktober 2022 is de AH Kip vervangen door Beter voor Natuur & Boer Kip.

Eieren.

Voor eieren hebben we gekeken naar al onze verse eieren. Naast dat al onze eieren minimaal BLK1 ster hebben, zijn ook alle eieren die als ingrediënt verwerkt worden in eigenmerkproducten minimaal scharreleieren. Tot slot heeft elk ei een code. Met die code is de productieketen van de eieren inzichtelijk en kan de klant alle stappen volgen die pluimveehouders zetten.

Zuivel.

Voor onze zuivel- en kaasproducten hebben we gekeken naar onze omzet op basis van de categorieën zuivel en kaas in productgroepen (houdbare) zuivel, kaas, toetjes en boter. Hierbij zijn diepvriesproducten nog niet meegenomen. Op zuivel zetten wij met onze eigenmerkproducten in op Beter voor Natuur & Boer Zuivel.

Vis.

Het is van het grootste belang dat er genoeg vis overblijft in onze zeeën en oceanen en dat vis die we verkopen een zo goed mogelijk leven heeft gehad. Daarom scherpen we ons inkoopbeleid aan, voeren gesprekken met partners en initiëren we projecten. Ook nemen we deel aan onderzoeken over vissenwelzijn en nemen we de klant zo goed mogelijk mee in ons verhaal.

91% van onze vis is MSC/ASC gecertificeerd en alle overige vis is afkomstig van een betrouwbare visserij of aquacultuur verbeterproject of onderzocht door een externe partij zoals het Institute for Agriculture and Fisheries Research (ILVO). Maar ons inkoopbeleid gaat verder dan de basis. We streven ernaar om volledig transparant te zijn in de exacte vangst- en kweek­gebieden waar onze vis vandaan komt.

Zuivel.

Voor onze zuivel- en kaasproducten hebben we gekeken naar onze omzet op basis van de categorieën zuivel en kaas in productgroepen (houdbare) zuivel, kaas, toetjes en boter. Hierbij zijn diepvriesproducten nog niet meegenomen. Op zuivel zetten wij met onze eigenmerkproducten in op Beter voor Natuur & Boer Zuivel.

Vis.

Het is van het grootste belang dat er genoeg vis overblijft in onze zeeën en oceanen en dat vis die we verkopen een zo goed mogelijk leven heeft gehad. Daarom scherpen we ons inkoopbeleid aan, voeren gesprekken met partners en initiëren we projecten. Ook nemen we deel aan onderzoeken over vissenwelzijn en nemen we de klant zo goed mogelijk mee in ons verhaal.

91% van onze vis is MSC/ASC gecertificeerd en alle overige vis is afkomstig van een betrouwbare visserij of aquacultuur verbeterproject of onderzocht door een externe partij zoals het Institute for Agriculture and Fisheries Research (ILVO). Maar ons inkoopbeleid gaat verder dan de basis. We streven ernaar om volledig transparant te zijn in de exacte vangst- en kweek­gebieden waar onze vis vandaan komt.

Eieren.

Voor eieren hebben we gekeken naar al onze verse eieren. Naast dat al onze eieren minimaal BLK1 ster hebben, zijn ook alle eieren die als ingrediënt verwerkt worden in eigenmerkproducten minimaal scharreleieren. Tot slot heeft elk ei een code. Met die code is de productieketen van de eieren inzichtelijk en kan de klant alle stappen volgen die pluimveehouders zetten.

Dierenwelzijn.

Bijlagen.

Kip.

We kijken naar de omzet van kip (exclusief ei) als bestanddeel in de productgroepen kip en gevogelte, vleeswaren, diepvries (snacks en vlees), conserven, droge worst, borrel en belegsalades. We maken onderscheid tussen kip met 1, 2 of 3 BLK-sterren, kip die wel/niet uit Beter voor Natuur & Boer (BV) komt en AH Kip Sinds oktober 2022 is de AH Kip vervangen door Beter voor Natuur & Boer Kip.

Rundvlees.

Voor rundvlees rapporteren we over de omzet met rund als bestanddeel in de productgroepen vlees, vleeswaren, diepvries (snacks en vlees), conserven, droge worst, borrel en beleg­salades. We maken onderscheid tussen rundvlees met 1, 2 of 3 BLK-sterren en dat wel/niet uit Beter voor Natuur & Boer komt.

In 2022 zijn de eerste stappen gezet voor de overgang op vlees van Nederlandse koeien met weidegang voor al ons eigenmerk rundvlees van Albert Heijn, met uitzondering van gehakt en biefstuk. Begin 2023 zal deze verandering volledig zijn doorgevoerd. Hiermee zet Albert Heijn ve rdere stappen op het gebied van klimaat en dierenwelzijn, en verstevigen we de positie van de Nederlandse veehouder. 

Varkensvlees.

In 2020 rapporteerden we over ons varkensvlees uit Nederland. 100% van ons varkensvlees uit Nederland binnen vlees en vleeswaren is BLK-gecertificeerd. Omdat we voortgang willen blijven maken hebben we ervoor gekozen onze scope uit te breiden. Binnen deze exercitie hebben wij de scope breder getrokken, en kijken wij nu naar alle omzet met varken als bestanddeel in de productgroepen vlees, vleeswaren, diepvries (snacks en vlees), conserven, droge worst, borrel en belegsalades.

We maken onderscheid tussen varkensvlees met 1, 2 of 3 BLK-keurmerk sterren, dat wel/niet uit Beter voor Natuur & Boer komt en wel/niet biologisch. Met name buitenlandse varkensboeren (Italië en Spanje) die vlees voor onze eigenmerkproducten leveren, hebben geen certificering.

Wij nemen onze verantwoordelijkheid op dierenwelzijn door veel samen te werken. Zo zetten we stappen om dierenwelzijn te borgen binnen onze dierlijke ketens. Dat doen we, onder andere, door middel van dierenwelzijn certificeringen als het Beter Leven Keurmerk (BLK), door het ondersteunen van onderzoeken op dierenwelzijn, maar ook door het opzetten van Beter voor Natuur & Boer. In 2021 rapporteerden we over zowel onze A merk- als eigenmerkproducten. In 2022 richtten we ons – met de uitrol van Beter voor Natuur & Boer – volledig op rapportage van de certificering van onze eigenmerkproducten.