Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Duurzaamheids- en veiligheidsstandaarden bij Albert Heijn.

Keurmerken.

Om klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken wij gebruik van keurmerken. Deze keurmerken zijn beoordeeld door Milieu Centraal binnen de Keurmerkenwijzer. Topkeurmerken zijn keurmerken die de strengste eisen stellen binnen hun productcategorie. Veel van de keurmerken die wij gebruiken zijn topkeurmerken of topbedrijfslogo’s waaronder het topbedrijfslogo Beter voor Natuur & Boer voor aardappel, groente en fruit en voor kip. Dit betekent dat het product voldoet aan strenge voorwaarden voor milieu, dierenwelzijn en/of mensenrechten en dat het keurmerk regelmatig wordt gecontroleerd, helder, en transparant is.

In 2022 verbeterden wij Beter voor Natuur & Boer Varken en Beter voor Natuur & Boer Zuivel. Zo verwachten we dat deze, net als kip, ook als topbedrijfslogo’s worden beoordeeld in 2023. De keurmerken zijn zichtbaar op verpakkingen en op het schap. Ook online zijn ze zichtbaar en klanten kunnen daar eenvoudig op filteren. Daarnaast gebruiken we certificeringen die niet direct zichtbaar zijn op de verpakking, zoals RSPO-certificering voor palmolie in onze eigenmerkproducten. Dit doen we bewust omdat palmolie meestal een klein onderdeel van de ingrediënten is (minder dan 1%) en de verpakking vaak te klein is voor het logo.

Voedsel- en productveiligheid.

Voedselveiligheid is voor ons een harde eis. Daarom is een Global Food Safety Initiative (GFSI)-certificaat een belangrijke vereiste voor onze eigenmerkleveranciers. In 2022 had 99,1% van onze eigenmerkleveranciers een geldig GFSI-certificaat.

Bij controle door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in 2022 in totaal 27 incidenten waarbij regelgeving niet werd nageleefd. In 13 gevallen leidde dit tot een waarschuwing, in 14 gevallen tot een boete. Deze incidenten hadden geen gevolgen voor onze klanten. In 2022 waren er 45 publieke terughaalacties, waarvan 23 eigenmerkproducten en 22 A-merkproducten, waarbij klanten werden gewaarschuwd om producten niet te eten of gebruiken. Daarnaast vragen we een certificering voor productveiligheid voor alle hoogrisico niet-voedselproducten.

In 2022 zijn 91% van de productie-eenheden, waar risicovolle producten worden geproduceerd, gecertificeerd door een onafhankelijke derde partij tegen aanvaarde normen voor de relevante productcategorie.

Standards of Engagement.

Wij vragen alle leveranciers van eigenmerkproducten al jaren om de Ahold Delhaize Standards of Engagement te ondertekenen. Dit zijn gedragsregels voor leveranciers die Ahold Delhaize en dochterbedrijven, waaronder Albert Heijn, stellen aan alle productieketens. Voor leveranciers in hoogrisicolanden (landen waar de bescherming van mensenrechten niet vanzelfsprekend is) gebruiken wij certificering van sociale standaarden om na te gaan of de leveranciers voldoen aan onze Standards of Engagement. In 2022 scherpten we ons beleid aan. Naast leveranciers van eigenmerkproducten dienen ook leveranciers van A-merken vanaf 2023 de Standards of Engagement te ondertekenen.

Standards of Engagement.

Wij vragen alle leveranciers van eigenmerkproducten al jaren om de Ahold Delhaize Standards of Engagement te ondertekenen. Dit zijn gedragsregels voor leveranciers die Ahold Delhaize en dochterbedrijven, waaronder Albert Heijn, stellen aan alle productieketens. Voor leveranciers in hoogrisicolanden (landen waar de bescherming van mensenrechten niet vanzelfsprekend is) gebruiken wij certificering van sociale standaarden om na te gaan of de leveranciers voldoen aan onze Standards of Engagement. In 2022 scherpten we ons beleid aan. Naast leveranciers van eigenmerkproducten dienen ook leveranciers van A-merken vanaf 2023 de Standards of Engagement te ondertekenen.

Voedsel- en productveiligheid.

Voedselveiligheid is voor ons een harde eis. Daarom is een Global Food Safety Initiative (GFSI)-certificaat een belangrijke vereiste voor onze eigenmerkleveranciers. In 2022 had 99,1% van onze eigenmerkleveranciers een geldig GFSI-certificaat.

Bij controle door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit in 2022 in totaal 27 incidenten waarbij regelgeving niet werd nageleefd. In 13 gevallen leidde dit tot een waarschuwing, in 14 gevallen tot een boete. Deze incidenten hadden geen gevolgen voor onze klanten. In 2022 waren er 45 publieke terughaalacties, waarvan 23 eigenmerkproducten en 22 A-merkproducten, waarbij klanten werden gewaarschuwd om producten niet te eten of gebruiken. Daarnaast vragen we een certificering voor productveiligheid voor alle hoogrisico niet-voedselproducten.

In 2022 zijn 91% van de productie-eenheden, waar risicovolle producten worden geproduceerd, gecertificeerd door een onafhankelijke derde partij tegen aanvaarde normen voor de relevante productcategorie.

Keurmerken.

Om klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken wij gebruik van keurmerken. Deze keurmerken zijn beoordeeld door Milieu Centraal binnen de Keurmerkenwijzer. Topkeurmerken zijn keurmerken die de strengste eisen stellen binnen hun productcategorie. Veel van de keurmerken die wij gebruiken zijn topkeurmerken of topbedrijfslogo’s waaronder het topbedrijfslogo Beter voor Natuur & Boer voor aardappel, groente en fruit en voor kip. Dit betekent dat het product voldoet aan strenge voorwaarden voor milieu, dierenwelzijn en/of mensenrechten en dat het keurmerk regelmatig wordt gecontroleerd, helder, en transparant is.

In 2022 verbeterden wij Beter voor Natuur & Boer Varken en Beter voor Natuur & Boer Zuivel. Zo verwachten we dat deze, net als kip, ook als topbedrijfslogo’s worden beoordeeld in 2023. De keurmerken zijn zichtbaar op verpakkingen en op het schap. Ook online zijn ze zichtbaar en klanten kunnen daar eenvoudig op filteren. Daarnaast gebruiken we certificeringen die niet direct zichtbaar zijn op de verpakking, zoals RSPO-certificering voor palmolie in onze eigenmerkproducten. Dit doen we bewust omdat palmolie meestal een klein onderdeel van de ingrediënten is (minder dan 1%) en de verpakking vaak te klein is voor het logo.

Duurzaamheids- en veiligheids-standaarden bij Albert Heijn.

Beter eten is de wereld beter achterlaten.