Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Meer hergebruik.

Op weg naar een circulaire economie zullen we steeds minder nieuw materiaal gebruiken voor nieuwe verpakkingen. Eén van de stappen die we bij Albert Heijn richting een circulaire economie zetten is het steeds meer hergebruiken van onze verpakkingen. Dat doen we op verschillende manieren. Zo kan de klant een verpakking van ons lenen en deze aan ons teruggeven om te laten recyclen. Of de klant houdt de verpakking thuis en vult die zelf na.

In de toekomst zullen supermarkten vaker eigenaar worden van herbruikbare verpakkingen. De klant ‘leent’ die dan van ons. Het businessmodel en het bijbehorende takenpakket verandert dan flink omdat gebruikte verpakkingen ingenomen en schoongemaakt moeten worden. Verder moeten we klanten helpen aan nieuw gedrag en dat boodschappen doen soms minder ‘gemakkelijk’ en impulsief kan zijn.

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer consumenten aangeven klaar te zijn voor hergebruik. Hier spelen wel uitdagingen. Bij hergebruik moet de klant meer bewust boodschappen doen en bijvoorbeeld geen boodschappentas vergeten mee te nemen.

Met ruim 1.200 winkels in heel Nederland en België is de invloed van Albert Heijn op klantgedrag groot. Ondanks de uitdagingen, zien we ook onze verantwoordelijkheid en een kans. We willen als marktleider een koplopersrol vervullen en hergebruik de nieuwe norm maken. Dat heeft tijd nodig maar hier zetten wij de komende jaren fors op in.

Statiegeld op alle sapflessen.

Sinds 2022 vragen we statiegeld voor alle sapflessen binnen gekoeld en houdbaar. Hoewel dit niet wettelijk verplicht is, verwachten we hiermee op de juiste manier meer plastic flessen in te zamelen en te recyclen. Sommige van onze flessen bestaan al uit 100% gerecycled plastic. Door ze in het statiegeldsysteem op te nemen, kan het materiaal opnieuw worden hergebruikt voor nieuwe verpakkingen en plastic flessen, zonder dat er nieuw plastic nodig is. Vanaf 2023 geldt statiegeld ook op de flessen die gebruikt worden bij onze sinaasappelsap-apparaten.

Hergebruik voor onze transportverpakkingen.

Ook transportverpakkingen hebben onze aandacht en in 2022 is het ons voor een aantal verpakkingen gelukt om deze om te zetten naar herbruikbare verpakkingen. Zo worden citrusvruchten niet meer in een kartonnen doos geleverd maar in een krat. Dit bespaart 600.000 kilogram karton per jaar. En bij de bakkerij hebben we kartonnen trays vervangen door een herbruikbare krat. Hiermee besparen we 100.000 kilogram karton per jaar.

Vooruitkijken naar 2023: wetgeving op wegwerpplastic helpt mee.

Wetgeving vanuit de EU (SUP directive) op het gebied van wegwerpplastic helpt bij het overstappen op andere manieren van verpakken. De uitgebreide producentenverantwoordelijkheid helpt ons gericht wegwerpplastic terug te dringen dat makkelijk als zwerfvuil eindigt. Zo vervangen we in 2023 plastic wikkels van een deel van onze snoepjes, door papieren wikkels.

De wetgeving die per 1 juli 2023 van kracht gaat, zal wegwerpplastic ook meer onderwerp van gesprek maken onder onze klanten omdat ze overal moeten gaan betalen voor gebruik van wegwerpverpakkingen en ze korting krijgen bij het kiezen voor herbruikbare opties. Het doel is om in 2026 40% minder gebruik van wegwerpverpakkingen van- of met plastic te bereiken. We ondersteunen deze wetgeving omdat deze de beweging richting hergebruik ondersteunt die we zelf al inzetten met meer mogelijkheden voor hergebruik. Zoals het herbruikbare zakje voor groente en fruit, de herbruikbare sinaasappelsapfles en het concept AH Verpakkingsvrij. Maar gedragsverandering komt er pas echt als het normaal wordt om voor hergebruik te kiezen in plaats van wegwerpverpakkingen. Daarbij werkt deze wetgeving als steun in de rug voor ons en onze klanten.

Meer hergebruik.

Beter eten is de wereld beter achterlaten.

In de toekomst zullen supermarkten vaker eigenaar worden van herbruikbare verpakkingen. De klant ‘leent’ die dan van ons. Het businessmodel en het bijbehorende takenpakket verandert dan flink omdat gebruikte verpakkingen ingenomen en schoongemaakt moeten worden. Verder moeten we klanten helpen aan nieuw gedrag en dat boodschappen doen soms minder ‘gemakkelijk’ en impulsief kan zijn.

Uit onderzoek blijkt dat steeds meer consumenten aangeven klaar te zijn voor hergebruik. Hier spelen wel uitdagingen. Bij hergebruik moet de klant meer bewust boodschappen doen en bijvoorbeeld geen boodschappentas vergeten mee te nemen.

Met ruim 1.200 winkels in heel Nederland en België is de invloed van Albert Heijn op klantgedrag groot. Ondanks de uitdagingen, zien we ook onze verantwoordelijkheid en een kans. We willen als marktleider een koplopersrol vervullen en hergebruik de nieuwe norm maken. Dat heeft tijd nodig maar hier zetten wij de komende jaren fors op in.

Vooruitkijken naar 2023: wetgeving op wegwerpplastic helpt mee.

Wetgeving vanuit de EU (SUP directive) op het gebied van wegwerpplastic helpt bij het overstappen op andere manieren van verpakken. De uitgebreide producentenverantwoordelijkheid helpt ons gericht wegwerpplastic terug te dringen dat makkelijk als zwerfvuil eindigt. Zo vervangen we in 2023 plastic wikkels van een deel van onze snoepjes, door papieren wikkels.

De wetgeving die per 1 juli 2023 van kracht gaat, zal wegwerpplastic ook meer onderwerp van gesprek maken onder onze klanten omdat ze overal moeten gaan betalen voor gebruik van wegwerpverpakkingen en ze korting krijgen bij het kiezen voor herbruikbare opties. Het doel is om in 2026 40% minder gebruik van wegwerpverpakkingen van- of met plastic te bereiken. We ondersteunen deze wetgeving omdat deze de beweging richting hergebruik ondersteunt die we zelf al inzetten met meer mogelijkheden voor hergebruik. Zoals het herbruikbare zakje voor groente en fruit, de herbruikbare sinaasappelsapfles en het concept AH Verpakkingsvrij. Maar gedragsverandering komt er pas echt als het normaal wordt om voor hergebruik te kiezen in plaats van wegwerpverpakkingen. Daarbij werkt deze wetgeving als steun in de rug voor ons en onze klanten.

Statiegeld op alle sapflessen.

Sinds 2022 vragen we statiegeld voor alle sapflessen binnen gekoeld en houdbaar. Hoewel dit niet wettelijk verplicht is, verwachten we hiermee op de juiste manier meer plastic flessen in te zamelen en te recyclen. Sommige van onze flessen bestaan al uit 100% gerecycled plastic. Door ze in het statiegeldsysteem op te nemen, kan het materiaal opnieuw worden hergebruikt voor nieuwe verpakkingen en plastic flessen, zonder dat er nieuw plastic nodig is. Vanaf 2023 geldt statiegeld ook op de flessen die gebruikt worden bij onze sinaasappelsap-apparaten.

Hergebruik voor onze transport-verpakkingen.

Ook transportverpakkingen hebben onze aandacht en in 2022 is het ons voor een aantal verpakkingen gelukt om deze om te zetten naar herbruikbare verpakkingen. Zo worden citrusvruchten niet meer in een kartonnen doos geleverd maar in een krat. Dit bespaart 600.000 kilogram karton per jaar. En bij de bakkerij hebben we kartonnen trays vervangen door een herbruikbare krat. Hiermee besparen we 100.000 kilogram karton per jaar.

Op weg naar een circulaire economie zullen we steeds minder nieuw materiaal gebruiken voor nieuwe verpakkingen. Eén van de stappen die we bij Albert Heijn richting een circulaire economie zetten is het steeds meer hergebruiken van onze verpakkingen. Dat doen we op verschillende manieren. Zo kan de klant een verpakking van ons lenen en deze aan ons teruggeven om te laten recyclen. Of de klant houdt de verpakking thuis en vult die zelf na.