Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Minder voedselverspilling in ketens, winkel en bij de klant.

In 2030 willen we onze voedselverspilling met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2016. We zijn trots op de stappen die we tot nu toe hebben gezet. Onze voedselverspilling is al verminderd van 5,5 ton per miljoen euro verkocht voedsel in 2016 naar 4,4 ton in 2022. De totale reductie sinds 2016 is nu 20% en hiermee zijn we goed op weg richting de 50%. Dit is lijn met het 10x20x30 initiatief van Ahold Delhaize en het World Resources Institute.

Bij het voorkomen van voedselverspilling proberen we zo hoog mogelijk te blijven op de Ladder van Moerman1. Dit model laat zien hoe grondstoffen zo hoogwaardig mogelijk gebruikt kunnen worden. Onze eerste prioriteit is om voedselverspilling te voorkomen door verkoop of donatie aan voedselbanken. Als dit niet mogelijk is, proberen we voedsel te verwerken tot nieuwe grondstoffen voor veevoer of hoogwaardige materialen. Vergisting, composteren of verbranden van voedsel is een laatste optie en doen we liever niet.

1 Bron: Ladder van Moerman: samentegenvoedselverspilling.nl

Verspilling tegengaan in de winkel.

Minder verspillen en meer besparen met AH Overblijvers.

AH Overblijvers zijn producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan of uit ons assortiment gaan maar nog steeds lekker zijn. Die verkopen we met korting om voedselverspilling tegen te gaan. Hiermee besparen klanten minimaal 1/3e van de prijs. Zo maken we het voor klanten makkelijker om minder voedsel te verspillen en tegelijkertijd bieden we een goede deal. Een win-win voor onze klant én onze planeet. De klant kan kiezen uit verschillende soorten pakketten: Verrassing, Vegetarisch en Bakkerij. Voor de feestdagen waren er speciale Feestdagen Overblijverspakketten met AH Excellent-assortiment voor de feestelijke producten. Door AH Overblijvers verwachten we 4,5 miljoen kilogram voedsel per jaar minder te verspillen.

Onder AH overblijvers vallen AH-overblijverspakketten in de app, AH overblijvers brood van gisteren en AH overblijvers groente en fruit zakje. Met AH-overblijverspakketten heeft Albert Heijn de prijs ‘Beste product van het jaar’ gewonnen in de categorie Duurzaam food.

Een dagje ouder, maar nog steeds lekker Brood van Gisteren.

Bij de bakkerij van Albert Heijn werken we ook aan oplossingen voor voedselverspilling. Bakkersproducten die aan het einde van de dag overblijven bieden we aan als AH Overblijver Brood van Gisteren. Brood dat op de dag van levering niet is verkocht, bieden we de volgende dag tot 11.00 uur aan voor een extra voordelige prijs. De klant hoeft zich geen zorgen te maken. Het brood is nog steeds vers en lekker. Dankzij deze actie zorgen we dat we jaarlijks 3 miljoen kilogram minder brood verspillen.

Een voordelig gevuld Groente & Fruit-zakje.

Gezond en lekker eten hoeft er niet altijd perfect uit te zien. Een wat rijpere appel, een bruin plekje op een banaan: dat doet niets af aan de smaak. Daarom bieden we onze klanten de kans om gebruik te maken van ons AH Overblijvers Groente & Fruit zakje - voorheen het Verspil-me-niet zakje. Met dit zakje redden we jaarlijks 5,5 miljoen stuks groente en fruit, zo'n 3,5 miljoen kilogram, van verspilling. Voor slechts €1 krijgt de klant een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een kleine oneffenheid heeft maar nog steeds even lekker is. Appels, uien, mandarijnen, courgettes en tomaten, bijvoorbeeld. Met een totale waarde van €3. Alle beschikbare zakjes van die dag zijn te vinden bij de groente- en fruitafdeling. Hiermee dragen we ons steentje bij aan het verminderen van voedselverspilling en tegelijkertijd bieden we onze klanten voordelig groente en fruit.

Optimaal tegen voedselverspilling.

Bij Albert Heijn proberen we altijd het juiste product, op het juiste moment, in de juiste hoeveelheid in de juiste winkel te hebben. In 2022 hebben we stappen gezet op het perfect afstemmen van ons assortiment op de specifieke wensen van onze klanten per winkel. We maken wekelijks aanpassingen in ons assortiment voor elke winkel waardoor we beter aansluiten bij de wensen van onze klanten en tegelijkertijd voorkomen dat er producten ongebruikt in de schappen blijven liggen. Door te blijven optimaliseren, evalueren en bijsturen, besparen we hiermee jaarlijks 2 miljoen kilogram aan voedselverspilling.

Dynamisch afprijzen voor de beste korting.

In 2022 deed Albert Heijn een extra stap in het voorkomen van voedselverspilling door landelijk het digitale alternatief van de 35%-sticker uit te rollen. Vanaf oktober konden klanten in alle winkels van Albert Heijn producten kopen met kortingen tot wel 70%. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje weergegeven. Dit gebeurt door een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme, dat automatisch de beste korting berekent om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. Dynamisch afprijzen is gericht op producten die tegen de houdbaarheid aanlopen. Gemiddeld wordt 70% van de afgeprijsde producten verkocht, zo hoeven we minder weg te gooien en klanten krijgen meer voordeel.

“We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden.”

Henk van Harn,
directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

Donaties aan de voedselbank.

Goede producten die ondanks alle initiatieven toch overblijven doneren we zoveel mogelijk aan voedselbanken. Door deze producten te doneren aan de voedselbanken, zorgt Albert Heijn ervoor dat er minder producten worden weggegooid en deze een mooie bestemming krijgen. We werken al jaren nauw samen met Voedselbanken Nederland. Dat voorkwam 1,7 miljoen kilogram verspilling van voedsel in 2022.

En wat er dan nog over is...

Dan zijn er nog de producten die niet meer te verkopen of te doneren zijn. We doen ons best om deze producten een betere bestemming te geven dan de afvalbak. Zo konden we in 2022 bijna 11 miljoen kilogram oud brood en ruim 2 miljoen kilogram sinaasappelschillen verwerken tot veevoer. En wat overblijft wordt vergist tot biogas, dat weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.

Minder verspilling in de hele keten.

We doen er alles aan om voedselverspilling te voorkomen, niet alleen in onze winkels maar ook in onze keten. Met het initiatief Buitenbeentjes verkopen we bijvoorbeeld de net wat te kleine appels en wortels met een afwijkende vorm. Daarnaast weten we dat veel groente- en fruitsoorten veel meer delen hebben die bruikbaar zijn dan alleen de vrucht of het blad. Zo zijn de stronken van broccoli en bloemkool heerlijk als groenterijst. We proberen de oogst maximaal naar de klant te brengen, zodat niets verloren gaat.

Ook thuis verspilling tegengaan.

Veel verspilling vindt bij de klant thuis plaats: tussen de 23% en 32% van de totale verspilling in de keten.1 Vooral brood, zuivel, groente, fruit en vlees belanden (te) vaak in de prullenbak. Daarom willen we ook thuis onze klanten helpen om zo min mogelijk voedsel te verspillen. Zo bieden we in het Allerhande magazine, op allerhande.nl en ah.nl handige tips en inspiratie voor recepten met restjes. Daarnaast ontwikkelden we in 2022 de tool ‘Wat heb je nog in huis?’ in de Mijn Albert Heijn-app. Hiermee kunnen klanten recepten vinden gebaseerd op producten die ze nog in huis hebben, zodat er minder in de koelkast overblijft.

Optimaal tegen voedselverspilling.

Bij Albert Heijn proberen we altijd het juiste product, op het juiste moment, in de juiste hoeveelheid in de juiste winkel te hebben. In 2022 hebben we stappen gezet op het perfect afstemmen van ons assortiment op de specifieke wensen van onze klanten per winkel. We maken wekelijks aanpassingen in ons assortiment voor elke winkel waardoor we beter aansluiten bij de wensen van onze klanten en tegelijkertijd voorkomen dat er producten ongebruikt in de schappen blijven liggen. Door te blijven optimaliseren, evalueren en bijsturen, besparen we hiermee jaarlijks 2 miljoen kilogram aan voedselverspilling.

Een voordelig gevuld Groente & Fruit-zakje.

Gezond en lekker eten hoeft er niet altijd perfect uit te zien. Een wat rijpere appel, een bruin plekje op een banaan: dat doet niets af aan de smaak. Daarom bieden we onze klanten de kans om gebruik te maken van ons AH Overblijvers Groente & Fruit zakje - voorheen het Verspil-me-niet zakje. Met dit zakje redden we jaarlijks 5,5 miljoen stuks groente en fruit, zo'n 3,5 miljoen kilogram, van verspilling. Voor slechts €1 krijgt de klant een herbruikbaar verszakje gevuld met groente en fruit dat wat rijper is of een kleine oneffenheid heeft maar nog steeds even lekker is. Appels, uien, mandarijnen, courgettes en tomaten, bijvoorbeeld. Met een totale waarde van €3. Alle beschikbare zakjes van die dag zijn te vinden bij de groente- en fruitafdeling. Hiermee dragen we ons steentje bij aan het verminderen van voedselverspilling en tegelijkertijd bieden we onze klanten voordelig groente en fruit.

“We introduceren voortdurend nieuwe initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Vaak gebaseerd op technologie. Daar is dynamisch afprijzen een goed voorbeeld van. Maar we hebben ook andere initiatieven om voedselverspilling te voorkomen. Denk aan de AH Overblijvers pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden.”

Henk van Harn,
directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

Een dagje ouder, maar nog steeds lekker Brood van Gisteren.

Bij de bakkerij van Albert Heijn werken we ook aan oplossingen voor voedselverspilling. Bakkersproducten die aan het einde van de dag overblijven bieden we aan als AH Overblijver Brood van Gisteren. Brood dat op de dag van levering niet is verkocht, bieden we de volgende dag tot 11.00 uur aan voor een extra voordelige prijs. De klant hoeft zich geen zorgen te maken. Het brood is nog steeds vers en lekker. Dankzij deze actie zorgen we dat we jaarlijks 3 miljoen kilogram minder brood verspillen.

Dynamisch afprijzen voor de beste korting.

In 2022 deed Albert Heijn een extra stap in het voorkomen van voedselverspilling door landelijk het digitale alternatief van de 35%-sticker uit te rollen. Vanaf oktober konden klanten in alle winkels van Albert Heijn producten kopen met kortingen tot wel 70%. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje weergegeven. Dit gebeurt door een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme, dat automatisch de beste korting berekent om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. Dynamisch afprijzen is gericht op producten die tegen de houdbaarheid aanlopen. Gemiddeld wordt 70% van de afgeprijsde producten verkocht, zo hoeven we minder weg te gooien en klanten krijgen meer voordeel.

Onder AH overblijvers vallen AH-overblijverspakketten in de app, AH overblijvers brood van gisteren en AH overblijvers groente en fruit zakje. Met AH-overblijverspakketten heeft Albert Heijn de prijs ‘Beste product van het jaar’ gewonnen in de categorie Duurzaam food.

Verspilling tegengaan in de winkel.

Minder verspillen en meer besparen met AH Overblijvers.

AH Overblijvers zijn producten die bijna over hun houdbaarheidsdatum gaan of uit ons assortiment gaan maar nog steeds lekker zijn. Die verkopen we met korting om voedselverspilling tegen te gaan. Hiermee besparen klanten minimaal 1/3e van de prijs. Zo maken we het voor klanten makkelijker om minder voedsel te verspillen en tegelijkertijd bieden we een goede deal. Een win-win voor onze klant én onze planeet. De klant kan kiezen uit verschillende soorten pakketten: Verrassing, Vegetarisch en Bakkerij. Voor de feestdagen waren er speciale Feestdagen Overblijverspakketten met AH Excellent-assortiment voor de feestelijke producten. Door AH Overblijvers verwachten we 4,5 miljoen kilogram voedsel per jaar minder te verspillen.

Bij het voorkomen van voedselverspilling proberen we zo hoog mogelijk te blijven op de Ladder van Moerman1. Dit model laat zien hoe grondstoffen zo hoogwaardig mogelijk gebruikt kunnen worden. Onze eerste prioriteit is om voedselverspilling te voorkomen door verkoop of donatie aan voedselbanken. Als dit niet mogelijk is, proberen we voedsel te verwerken tot nieuwe grondstoffen voor veevoer of hoogwaardige materialen. Vergisting, composteren of verbranden van voedsel is een laatste optie en doen we liever niet.

Minder voedsel-verspilling in ketens, winkel en bij de klant.

Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Ook thuis verspilling tegengaan.

Veel verspilling vindt bij de klant thuis plaats: tussen de 23% en 32% van de totale verspilling in de keten.1 Vooral brood, zuivel, groente, fruit en vlees belanden (te) vaak in de prullenbak. Daarom willen we ook thuis onze klanten helpen om zo min mogelijk voedsel te verspillen. Zo bieden we in het Allerhande magazine, op allerhande.nl en ah.nl handige tips en inspiratie voor recepten met restjes. Daarnaast ontwikkelden we in 2022 de tool ‘Wat heb je nog in huis?’ in de Mijn Albert Heijn-app. Hiermee kunnen klanten recepten vinden gebaseerd op producten die ze nog in huis hebben, zodat er minder in de koelkast overblijft.

Minder verspilling in de hele keten.

We doen er alles aan om voedselverspilling te voorkomen, niet alleen in onze winkels maar ook in onze keten. Met het initiatief Buitenbeentjes verkopen we bijvoorbeeld de net wat te kleine appels en wortels met een afwijkende vorm. Daarnaast weten we dat veel groente- en fruitsoorten veel meer delen hebben die bruikbaar zijn dan alleen de vrucht of het blad. Zo zijn de stronken van broccoli en bloemkool heerlijk als groenterijst. We proberen de oogst maximaal naar de klant te brengen, zodat niets verloren gaat.

En wat er dan nog over is...

Dan zijn er nog de producten die niet meer te verkopen of te doneren zijn. We doen ons best om deze producten een betere bestemming te geven dan de afvalbak. Zo konden we in 2022 bijna 11 miljoen kilogram oud brood en ruim 2 miljoen kilogram sinaasappelschillen verwerken tot veevoer. En wat overblijft wordt vergist tot biogas, dat weer wordt omgezet in elektriciteit en warmte.

Donaties aan de voedselbank.

Goede producten die ondanks alle initiatieven toch overblijven doneren we zoveel mogelijk aan voedselbanken. Door deze producten te doneren aan de voedselbanken, zorgt Albert Heijn ervoor dat er minder producten worden weggegooid en deze een mooie bestemming krijgen. We werken al jaren nauw samen met Voedselbanken Nederland. Dat voorkwam 1,7 miljoen kilogram verspilling van voedsel in 2022.

1 Bron: Ladder van Moerman: samentegenvoedselverspilling.nl

In 2030 willen we onze voedselverspilling met 50% hebben verminderd ten opzichte van 2016. We zijn trots op de stappen die we tot nu toe hebben gezet. Onze voedselverspilling is al verminderd van 5,5 ton per miljoen euro verkocht voedsel in 2016 naar 4,4 ton in 2022. De totale reductie sinds 2016 is nu 20% en hiermee zijn we goed op weg richting de 50%. Dit is lijn met het 10x20x30 initiatief van Ahold Delhaize en het World Resources Institute.