Toeleveringsketens.

Belangrijkste resultaten in 2023. 

Samen met onze leveranciers en andere partners hebben we in 2023 opnieuw veel stappen gezet om onze toeleveringsketens te verduurzamen. Hieronder worden een aantal resultaten uitgelicht.

We startten nieuwe onderzoeken en vergaarden zo belangrijke nieuwe informatie. En we verduurzaamden binnen verschillende programma’s en samenwerkingsprojecten de omstandigheden waarin onze artikelen worden geproduceerd. In ons eigen land, maar zeker óók erbuiten. 

Ketenonderzoeken en -projecten.

We vinden het ontzettend belangrijk dat de productie van onze artikelen het welzijn van mensen, dieren en het milieu niet schaadt. Hierbij vestigen we extra aandacht op de ketens van producten uit de risicolanden. Dankzij verdiepende ketenonderzoeken komen we tot actieplannen om verdere verbeteringen door te voeren.

Voorbeelden van ketenprojecten waren de structurele inzet voor cacaoboeren via Tony’s Open Chain voor Delicata chocolade en leefbaar loon voor medewerkers op bananenplantages. In 2023 werd specifiek onderzoek gedaan naar rozen uit Kenia die ook worden geleverd aan Albert Heijn met als doel het leefbaar loongat te dichten. 

Biologisch. 

Albert Heijn biedt al 25 jaar biologische producten aan. Eerst nog vooral in de categorieën zuivel en groente, maar vandaag de dag hebben we in Nederland met meer dan 1.900 producten het grootste biologische assortiment van de grote supermarkten.

Daarmee bouwt Albert Heijn de positie van grootste aanbieder verder uit. We stimuleren onze klanten om meer biologisch te eten. Klanten met Mijn Albert Heijn Premium krijgen daarom 10% korting op alle biologische producten. Om klanten verder te inspireren om te kiezen voor biologische boodschappen, lanceerden we in 2023 een digitaal magazine voor klanten boordevol achtergrondverhalen over biologische producten en biologische boeren van Albert Heijn.


Biologische Rijstwafels beste getest.


De AH Biologisch Volkoren Penne rigate 500 gram is verkozen tot Gekozen Huismerkproduct van het jaar 2024. En de AH Biologische Rijstwafels naturel werden in juni 2023 als beste getest door de Consumentenbond.

‘Ik ben erg enthousiast over Beter voor Natuur & Boer. Dankzij het programma hebben we minder kippen in de stal waardoor hun natuurlijke gedrag binnen en buiten nog beter tot zijn recht komt. Daarnaast kunnen we nog meer aandacht en verzorging geven aan de dieren en dat maakt ons werk weer leuker. Tot slot hebben we minder zorgen om de continuïteit van ons bedrijf omdat in de constructieve samenwerking met Albert Heijn goed is meegedacht over het verdienmodel.’ 

Frank de Ronde
Pluimveehouder van Happy Chicken Farm.

Beter voor Natuur & Boer.

Albert Heijn heeft een unieke en verbindende positie in de voedselketen. Wij zijn een schakel tussen klanten, producenten, leveranciers, boeren en telers. Samen zetten we ambitieuze stappen om onze versketens zo duurzaam, transparant en eerlijk mogelijk te maken.

Met Beter voor Natuur & Boer werken we hier hard aan, samen met onze Nederlandse boeren en telers. Binnen Beter voor Natuur & Boer maken we afspraken over onder andere duurzaamheid, innovaties en het verdienvermogen binnen deze ketens. Daarnaast investeren we vaak al generaties lang in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit en maken we langetermijnafspraken en afnamegaranties. Zo hebben boeren en telers een toekomstperspectief en kunnen wij onze klanten iedere dag de lekkerste versproducten bieden. 

In 2023 hebben we samen met een groep legpluimveehouders en onze partner Van Beek de Beter voor Natuur & Boer-standaard voor legpluimvee en legkippen ontwikkeld. Uniek aan dit programma is dat er 15% meer leefruimte is voor alle scharrel- en vrije uitloopkippen. We zorgen voor een aantrekkelijke natuurlijkere leefomgeving met extra beplanting, bomen en kruidenrijk grasland. De eerste eieren zijn in oktober 2023 ingestroomd en stapsgewijs volgt de rest van het eigenmerk-assortiment.

Beter voor Natuur & Boer Eieren. 
Beter voor Natuur & Boer wordt onafhankelijke stichting. 

In november 2023 is de onafhankelijke stichting Beter voor Natuur & Boer opgericht. Met deze stap kunnen ook andere ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen zich aansluiten en hun boeren en telers laten certificeren tegen de standaarden van Beter voor Natuur & Boer. Op die manier kan Beter voor Natuur & Boer een nog grotere bijdrage leveren aan de verdere verduurzaming en het toekomstbestendig maken van de voedselproductie in Nederland. 

AH Foundation in cijfers.

De ‘echte’ prijs van koffie.

In 2023 experimenteerden we in samenwerking met de onafhankelijke organisatie True Price met een pilot bij 3 AH to go-winkels. Klanten konden in deze winkels een kop koffie kopen voor de ‘true price’.

De true price van koffie is de normale winkelprijs plus een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Denk hierbij aan schadelijke CO2e-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden.

Het doel van het experiment was enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten en anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden. Het laat zien dat het heeft bijgedragen aan een grotere bewustwording over de verborgen sociale en milieukosten bij klanten. Een deel van de klanten is bereid om de ‘echte prijs’ te betalen, maar maakt bij het afrekenen niet altijd de keuze om dit daadwerkelijk te doen. 

Scan je ei. 

In 2023 konden klanten hun eieren scannen met een functie in onze app: scan je ei! Hiermee kregen zij informatie over de herkomst van het ei. Door met een mobiele telefoon de code te scannen die op het ei staat, zie je welke kip het ei heeft gelegd en wie de pluimveehouder is. Het gaf boeren de mogelijkheid om hun verhalen achter de kippen en hun eieren te delen.

De AH Foundation.

De AH Foundation is in 2007 opgericht om samen met onze vaste groente- en fruitleveranciers in Afrika en Zuid-Amerika bij te dragen aan het verbeteren van de leefomstandigheden van hun medewerkers, gezinnen en leefgemeenschappen.

De AH Foundation is dan ook een integraal onderdeel van een zorgvuldige keteninrichting en het inkoopproces van Albert Heijn. Het helpt Albert Heijn om verder te gaan dan de vereiste certificering, omdat we specifieke gebieden kunnen identificeren waar gemeenschappen aanvullende behoeften hebben. Deze inzichten gebruiken we om projecten op te zetten die goed aansluiten op de lokale behoefte. 

Ontwikkelingsorganisatie Solidaridad is de nieuwe partnerorganisatie van de AH Foundation en daarmee verantwoordelijk voor de volledige projectadministratie en vastlegging van contractuele afspraken. Hierin worden alle operationele en financiële afspraken vastgelegd voor de start en afsluiting van projecten. Fair Match Support adviseert het AH Foundationbestuur bij het maken van strategische keuzes met name gericht op de ketenaansluiting van kleinschalige boeren in Afrika. 

Witte kippen, witte eieren. 

De pluimveehouders binnen Beter voor Natuur & Boer houden kippen die witte eieren leggen die efficiënter omgaan met hun voer. Zo wordt er minder CO2 uitgestoten wat een kleinere impact heeft op het milieu, dus witte eieren zijn duurzamer dan bruine eieren. 

Eva Mathlener
Verantwoordelijk voor onder meer merchandising biologisch bij Albert Heijn. 

‘Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ is het, naast het hebben van een ruim aanbod van biologische producten, ook belangrijk dat we de keuze voor biologisch makkelijk en voordelig maken. Daarom besteden we structureel aandacht aan ons biologisch assortiment: in onze winkels, op ah.nl en in onze Bonusfolder. Klanten met Mijn Albert Heijn Premium krijgen bovendien 10% korting op alle biologische producten. Zo zorgen we voor een groei in de consumptie van biologisch.’ 

Toeleveringsketens.

Belangrijkste resultaten in 2023. 

Samen met onze leveranciers en andere partners hebben we in 2023 opnieuw veel stappen gezet om onze toeleveringsketens te verduurzamen. Hieronder worden een aantal resultaten uitgelicht.

We startten nieuwe onderzoeken en vergaarden zo belangrijke nieuwe informatie. En we verduurzaamden binnen verschillende programma’s en samenwerkingsprojecten de omstandigheden waarin onze artikelen worden geproduceerd. In ons eigen land, maar zeker óók erbuiten. 

Ketenonderzoeken en -projecten.

We vinden het ontzettend belangrijk dat de productie van onze artikelen het welzijn van mensen, dieren en het milieu niet schaadt. Hierbij vestigen we extra aandacht op de ketens van producten uit de risicolanden. Dankzij verdiepende ketenonderzoeken komen we tot actieplannen om verdere verbeteringen door te voeren.


Voorbeelden van ketenprojecten waren de structurele inzet voor cacaoboeren via Tony’s Open Chain voor Delicata chocolade en leefbaar loon voor medewerkers op bananenplantages. In 2023 werd specifiek onderzoek gedaan naar rozen uit Kenia die ook worden geleverd aan Albert Heijn met als doel het leefbaar loongat te dichten. 

Biologisch. 

Albert Heijn biedt al 25 jaar biologische producten aan. Eerst nog vooral in de categorieën zuivel en groente, maar vandaag de dag hebben we in Nederland met meer dan 1.900 producten het grootste biologische assortiment van de grote supermarkten.

Daarmee bouwt Albert Heijn de positie van grootste aanbieder verder uit. We stimuleren onze klanten om meer biologisch te eten. Klanten met Mijn Albert Heijn Premium krijgen daarom 10% korting op alle biologische producten. Om klanten verder te inspireren om te kiezen voor biologische boodschappen, lanceerden we in 2023 een digitaal magazine voor klanten boordevol achtergrondverhalen over biologische producten en biologische boeren van Albert Heijn.


Biologische Rijstwafels beste getest.


De AH Biologisch Volkoren Penne rigate 500 gram is verkozen tot Gekozen Huismerkproduct van het jaar 2024. En de AH Biologische Rijstwafels naturel werden in juni 2023 als beste getest door de Consumentenbond.

‘Ik ben erg enthousiast over Beter voor Natuur & Boer. Dankzij het programma hebben we minder kippen in de stal waardoor hun natuurlijke gedrag binnen en buiten nog beter tot zijn recht komt. Daarnaast kunnen we nog meer aandacht en verzorging geven aan de dieren en dat maakt ons werk weer leuker. Tot slot hebben we minder zorgen om de continuïteit van ons bedrijf omdat in de constructieve samenwerking met Albert Heijn goed is meegedacht over het verdienmodel.’ 

Frank de Ronde
Pluimveehouder van Happy Chicken Farm.

Beter voor Natuur & Boer.

Albert Heijn heeft een unieke en verbindende positie in de voedselketen. Wij zijn een schakel tussen klanten, producenten, leveranciers, boeren en telers. Samen zetten we ambitieuze stappen om onze versketens zo duurzaam, transparant en eerlijk mogelijk te maken.

Met Beter voor Natuur & Boer werken we hier hard aan, samen met onze Nederlandse boeren en telers. Binnen Beter voor Natuur & Boer maken we afspraken over onder andere duurzaamheid, innovaties en het verdienvermogen binnen deze ketens. Daarnaast investeren we vaak al generaties lang in dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit en maken we langetermijnafspraken en afnamegaranties. Zo hebben boeren en telers een toekomstperspectief en kunnen wij onze klanten iedere dag de lekkerste versproducten bieden. 

In 2023 hebben we samen met een groep legpluimveehouders en onze partner Van Beek de Beter voor Natuur & Boer-standaard voor legpluimvee en legkippen ontwikkeld. Uniek aan dit programma is dat er 15% meer leefruimte is voor alle scharrel- en vrije uitloopkippen. We zorgen voor een aantrekkelijke natuurlijkere leefomgeving met extra beplanting, bomen en kruidenrijk grasland. De eerste eieren zijn in oktober 2023 ingestroomd en stapsgewijs volgt de rest van het eigenmerk-assortiment.

Beter voor Natuur & Boer Eieren. 
Beter voor Natuur & Boer wordt onafhankelijke stichting. 

In november 2023 is de onafhankelijke stichting Beter voor Natuur & Boer opgericht. Met deze stap kunnen ook andere ketenpartners, verwerkers en inkopende partijen zich aansluiten en hun boeren en telers laten certificeren tegen de standaarden van Beter voor Natuur & Boer. Op die manier kan Beter voor Natuur & Boer een nog grotere bijdrage leveren aan de verdere verduurzaming en het toekomstbestendig maken van de voedselproductie in Nederland. 

De AH Foundation.

De AH Foundation is in 2007 opgericht om samen met onze vaste groente- en fruitleveranciers in Afrika en Zuid-Amerika bij te dragen aan het verbeteren van de leefomstandigheden van hun medewerkers, gezinnen en leefgemeenschappen.

De AH Foundation is dan ook een integraal onderdeel van een zorgvuldige keteninrichting en het inkoopproces van Albert Heijn. Het helpt Albert Heijn om verder te gaan dan de vereiste certificering, omdat we specifieke gebieden kunnen identificeren waar gemeenschappen aanvullende behoeften hebben. Deze inzichten gebruiken we om projecten op te zetten die goed aansluiten op de lokale behoefte. 

Ontwikkelingsorganisatie Solidaridad is de nieuwe partnerorganisatie van de AH Foundation en daarmee verantwoordelijk voor de volledige projectadministratie en vastlegging van contractuele afspraken. Hierin worden alle operationele en financiële afspraken vastgelegd voor de start en afsluiting van projecten. Fair Match Support adviseert het AH Foundationbestuur bij het maken van strategische keuzes met name gericht op de ketenaansluiting van kleinschalige boeren in Afrika. 

De ‘echte’ prijs van koffie.

In 2023 experimenteerden we in samenwerking met de onafhankelijke organisatie True Price met een pilot bij 3 AH to go-winkels. Klanten konden in deze winkels een kop koffie kopen voor de ‘true price’.

De true price van koffie is de normale winkelprijs plus een optelsom van verschillende sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Denk hierbij aan schadelijke CO2e-uitstoot, schaarswaterverbruik, grondstoffengebruik en arbeidsomstandigheden.

Het doel van het experiment was enerzijds inzichtelijk maken waar verborgen kosten zitten en anderzijds om de duurzame keuze te stimuleren en te leren wat klanten ervan vinden. Het laat zien dat het heeft bijgedragen aan een grotere bewustwording over de verborgen sociale en milieukosten bij klanten. Een deel van de klanten is bereid om de ‘echte prijs’ te betalen, maar maakt bij het afrekenen niet altijd de keuze om dit daadwerkelijk te doen. 

Scan je ei. 

In 2023 konden klanten hun eieren scannen met een functie in onze app: scan je ei! Hiermee kregen zij informatie over de herkomst van het ei. Door met een mobiele telefoon de code te scannen die op het ei staat, zie je welke kip het ei heeft gelegd en wie de pluimveehouder is. Het gaf boeren de mogelijkheid om hun verhalen achter de kippen en hun eieren te delen.

Witte kippen, witte eieren. 

De pluimveehouders binnen Beter voor Natuur & Boer houden kippen die witte eieren leggen die efficiënter omgaan met hun voer. Zo wordt er minder CO2 uitgestoten wat een kleinere impact heeft op het milieu, dus witte eieren zijn duurzamer dan bruine eieren. 

AH Foundation in cijfers.

Eva Mathlener
Verantwoordelijk voor onder meer merchandising biologisch bij Albert Heijn. 

‘Vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ is het, naast het hebben van een ruim aanbod van biologische producten, ook belangrijk dat we de keuze voor biologisch makkelijk en voordelig maken. Daarom besteden we structureel aandacht aan ons biologisch assortiment: in onze winkels, op ah.nl en in onze Bonusfolder. Klanten met Mijn Albert Heijn Premium krijgen bovendien 10% korting op alle biologische producten. Zo zorgen we voor een groei in de consumptie van biologisch.’