Circulair.

Beter verpakken.

We kunnen niet zonder verpakkingen. Ze zijn noodzakelijk voor de voedselveiligheid en houden ons voedsel langer houdbaar. Bovendien kunnen ze klanten helpen om gemakkelijk gezond te eten.

Denk bijvoorbeeld aan onze kant-en-klaar maaltijden met veel groente of voorgesneden fruit. We willen dus niet stoppen met verpakken. Maar we willen wel béter verpakken. We werken continu aan het verduurzamen van onze verpakkingen. Aan simpele oplossingen. Aan creatieve oplossingen. En aan oplossingen waar onze klanten nog aan moeten wennen. Voor het jaar 2025 hebben we ambitieuze doelstellingen voor de verpakkingen van onze eigenmerkproducten. Ons doel om in totaal 20 miljoen kilogram verpakking te reduceren ten opzichte van 2018, behaalden we begin 2024 al. Wij werken toe naar een circulair verpakkingsaanbod, waarin meer verpakkingen worden hergebruikt en verpakkingsmaterialen gerecycled worden zonder verlies van grondstoffen.

Duurzamer drinken.

In Nederland zijn er relatief weinig openbare plekken waar je water kunt tappen. Klanten met een stevige dorst kochten daarom vaak een drinkfles(je) in onze winkels om die dorst snel te lessen. Dat is zonde van het verpakkingsmateriaal.

Daarom sloot Albert Heijn in 2023 een samenwerkingsovereenkomst met Dopper. In diverse winkels is een slimme Dopper Water Tap geplaatst, waar klanten gratis kraanwater kunnen tappen in hun eigen waterfles. Zo stimuleren we ook nog een gezondere levensstijl van klanten. Eind 2023 hebben we in 16 winkels een Dopper Tap geplaatst. Albert Heijn wil uiteindelijk in 250 winkels een Dopper Water Tap plaatsen.

Goed recyclebare verpakkingen.

In 2025 willen we dat alle verpakkingen van eigenmerkproducten in onze winkels goed recyclebaar zijn of voldoen aan onze eisen voor design for recycling.

Op dit moment voldoet 62,8% van onze verpakkingen hieraan. Als tussendoel streefden we specifiek voor plastic verpakkingen in 2023 naar 50% goed recyclebare verpakkingen. Hier zijn we niet in geslaagd (38,7%). Dit komt met name doordat het ontwikkelen van innovatieve, goed afwasbare etiketten moeilijker bleek dan gehoopt. De verwachting is dat we deze achterstand in 2024 in gaan halen. We verbeterden in 2023 onder andere de recyclebaarheid van de verpakkingen van onze quiches, maaltijdsalades, (af)wasmiddelen, allesreinigers en zacht fruit.

Het is heel bijzonder dat we bijna 2 jaar eerder dan onze doelstelling de mijlpaal van maar liefst 20 miljoen kilogram minder verpakkingsmateriaal al hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Om deze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en we maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval een grondstof is voor nieuwe producten.’ 

Anita Scholte op Reimer
Directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn.

Verpakkings-reductie.

In 2023 bespaarden we voor onze eigenmerkverpakkingen bijna 6 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal, waarvan 400.000 kilogram aan verpakkingen voorzien van vrijwillig statiegeld.

In totaal bespaarden we sinds 2018 zo al 19,1 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal. Ons doel om in 2025 minimaal 20 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal te besparen, behaalden we begin 2024 al. 

Als de kans groot is dat een verpakking bij het zwerfafval terecht komt, of in het riool, willen we onderzoeken of er een alternatief voor plastic mogelijk is. Zo zijn we in 2023 begonnen om de broodclips van de broodafdeling, waarvan we er jaarlijks 125 miljoen gebruiken, geleidelijk te vervangen voor een recyclebare, papieren variant. 

Alternatieven voor plastic.
Van bakjes naar zakjes.

We willen voor verpakkingen niet meer materiaal gebruiken dan nodig is. Zo kunnen we bijvoorbeeld plastic besparen door bakjes te verandezren in zakjes. Sinds 2023 verkopen we onze verse pasta en gesneden kruiden in een zak, in plaats van in een bak. 

AH Packathon.

In maart 2023 zijn er, uit meer dan 200 aanmeldingen, 50 duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om deel te nemen aan de AH Packathon. Met veel energie werkten we een dag lang samen aan de verpakkingsoplossingen van de toekomst.

Hier is onder andere het idee van een herbruikbare verpakking voor verse maaltijden uit voortgekomen. In 2024 starten we met een pilot waarbij klanten zelf een bakje meenemen en dan 10% korting krijgen. Daarnaast gaan we een tweede traject opstarten waarbij we met een herbruikbare verpakking gaan werken. Ook in 2024 organiseren we weer een AH Packathon. Lees alles over de AH Packathon.

Sinds 1 juli 2023 betalen klanten door EU-regelgeving in alle winkels extra voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Deze SUP-richtlijn moet de hoeveelheid wegwerpplastic verminderen. We willen hieraan bijdragen door onze klanten ook alternatieven te bieden. Bij onze koffiepunten en bij de saladebar kunnen klanten hun eigen beker of bakje meenemen, dan betalen ze de SUP-heffing niet. Ook bieden we de mogelijkheid een herbruikbare beker of saladebak aan te schaffen. Als klanten kiezen voor een wegwerpbeker of –bakje, betalen zij een SUP-heffing van €0,10. Daarnaast spelen we in op deze ontwikkeling door vrijwillig statiegeld te heffen op de eenmalig bruikbare flesjes bij de sinaasappelpersen. Klanten hebben ook de mogelijkheid om daar een hervulbare fles te gebruiken, zonder statiegeld. Wanneer ze deze  hervullen, krijgen ze korting bij het kopen van het sap.

SUP-invoering

Wereldwijde primeur met PEF-verpakkingen.

Albert Heijn werkt sinds 2023 ook samen met Avantium. Dit bedrijf in duurzame chemie helpt ons om onze eigen verpakkingen verder te verduurzamen.

Avantium produceert het 100% plantaardige en circulaire materiaal PEF (polyethyleen furanoaat). PEF is de 100% plantaardige tegenhanger van PET, dat veel gebruikt wordt voor frisdrankflessen. Refresco, wereldwijd leverancier van drankoplossingen, gaat voor Albert Heijn een nieuwe vruchtensapfles van dit materiaal maken. Hiermee is Albert Heijn de eerste supermarktketen ter wereld die PEF-verpakkingen gebruikt voor eigenmerkproducten. We verwachten dat deze flessen in de tweede helft van 2024 in onze winkels staan.

Gebruik gerecycled materiaal.

Albert Heijn gebruikt al jarenlang gerecycled PET-plastic in verpakkingen. Zo verminderen we de milieu-impact van onze verpakkingen en creëren we meer vraag naar hoogwaardige recycling in Nederland.

In totaal is 58,6% van ons PET-verpakkingsmateriaal van gerecycled PET (rPET) gemaakt. Sinds 2023 zijn bijvoorbeeld onze notenbakjes van 100% gerecycled PET gemaakt. Daarmee hebben we onze 2025 doelstelling van 50% rPET in PET-verpakkingen al behaald. Van alle non-food eigenmerkverpakkingen gemaakt van andere plastics, voornamelijk polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP), is 49,4% van gerecycled materiaal.

We willen op 100% van onze eigenmerkverpakkingen een weggooiwijzer toevoegen. In 2023 had 96,9% van onze eigenmerkproducten een weggooiwijzer. Hiermee maken we het voor klanten makkelijker om verpakkingsafval op de juiste manier weg te gooien. Hoe meer klanten hun verpakkingen goed weggooien, des te meer materiaal optimaal gerecycled kan worden. 

Recyclinginstructies.

Resultaten 2023

20 mln kg reductie behaald in januari 2024

19,1 mln kg

in PET-verpakkingen. Gerecyled materiaal gebruiken.

58,6% rPet

stimuleren door herbruikbare  verpakkingsconcepten te introduceren.

Hergebruik

recyclebare verpakkingen.

62,8%

in PET-verpakkingen. Gerecyled materiaal gebruiken.

50% rPet

recyclebare verpakkingen.

100%

verpakkings­materiaal  bespaard (t.o.v. 2018).

20 mln kg

Verpakkingsdoelen en resultaten.

Circulair.

Beter verpakken.

We kunnen niet zonder verpakkingen. Ze zijn noodzakelijk voor de voedselveiligheid en houden ons voedsel langer houdbaar. Bovendien kunnen ze klanten helpen om gemakkelijk gezond te eten.

Denk bijvoorbeeld aan onze kant-en-klaar maaltijden met veel groente of voorgesneden fruit. We willen dus niet stoppen met verpakken. Maar we willen wel béter verpakken. We werken continu aan het verduurzamen van onze verpakkingen. Aan simpele oplossingen. Aan creatieve oplossingen. En aan oplossingen waar onze klanten nog aan moeten wennen. Voor het jaar 2025 hebben we ambitieuze doelstellingen voor de verpakkingen van onze eigenmerkproducten. Ons doel om in totaal 20 miljoen kilogram verpakking te reduceren ten opzichte van 2018, behaalden we begin 2024 al. Wij werken toe naar een circulair verpakkingsaanbod, waarin meer verpakkingen worden hergebruikt en verpakkingsmaterialen gerecycled worden zonder verlies van grondstoffen.

Duurzamer drinken.

In Nederland zijn er relatief weinig openbare plekken waar je water kunt tappen. Klanten met een stevige dorst kochten daarom vaak een drinkfles(je) in onze winkels om die dorst snel te lessen. Dat is zonde van het verpakkingsmateriaal.

Daarom sloot Albert Heijn in 2023 een samenwerkingsovereenkomst met Dopper. In diverse winkels is een slimme Dopper Water Tap geplaatst, waar klanten gratis kraanwater kunnen tappen in hun eigen waterfles. Zo stimuleren we ook nog een gezondere levensstijl van klanten. Eind 2023 hebben we in 16 winkels een Dopper Tap geplaatst. Albert Heijn wil uiteindelijk in 250 winkels een Dopper Water Tap plaatsen.

Goed recyclebare verpakkingen.

In 2025 willen we dat alle verpakkingen van eigenmerkproducten in onze winkels goed recyclebaar zijn of voldoen aan onze eisen voor design for recycling.

Op dit moment voldoet 62,8% van onze verpakkingen hieraan. Als tussendoel streefden we specifiek voor plastic verpakkingen in 2023 naar 50% goed recyclebare verpakkingen. Hier zijn we niet in geslaagd (38,7%). Dit komt met name doordat het ontwikkelen van innovatieve, goed afwasbare etiketten moeilijker bleek dan gehoopt. De verwachting is dat we deze achterstand in 2024 in gaan halen. We verbeterden in 2023 onder andere de recyclebaarheid van de verpakkingen van onze quiches, maaltijdsalades, (af)wasmiddelen, allesreinigers en zacht fruit.

Het is heel bijzonder dat we bijna 2 jaar eerder dan onze doelstelling de mijlpaal van maar liefst 20 miljoen kilogram minder verpakkingsmateriaal al hebben bereikt. We hebben hard gewerkt vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Om deze doelstelling te realiseren. Tegelijkertijd blijven we inzetten op het verminderen van de hoeveelheid materiaal van onze verpakkingen en we maken deze waar mogelijk volledig geschikt voor hergebruik. Zo leveren wij als Albert Heijn een belangrijke bijdrage aan een circulaire economie, waarin afval een grondstof is voor nieuwe producten.’ 

Anita Scholte op Reimer
Directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn.

Verpakkings-reductie.

In 2023 bespaarden we voor onze eigenmerkverpakkingen bijna 6 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal, waarvan 400.000 kilogram aan verpakkingen voorzien van vrijwillig statiegeld.

In totaal bespaarden we sinds 2018 zo al 19,1 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal. Ons doel om in 2025 minimaal 20 miljoen kilogram verpakkingsmateriaal te besparen, behaalden we begin 2024 al. 

AH Packathon.

In maart 2023 zijn er, uit meer dan 200 aanmeldingen, 50 duurzame denkers, creatieve ontwerpers en andere experts uitgenodigd om deel te nemen aan de AH Packathon. Met veel energie werkten we een dag lang samen aan de verpakkingsoplossingen van de toekomst.

Hier is onder andere het idee van een herbruikbare verpakking voor verse maaltijden uit voortgekomen. In 2024 starten we met een pilot waarbij klanten zelf een bakje meenemen en dan 10% korting krijgen. Daarnaast gaan we een tweede traject opstarten waarbij we met een herbruikbare verpakking gaan werken. Ook in 2024 organiseren we weer een AH Packathon. Lees alles over de AH Packathon.

Wereldwijde primeur met PEF-verpakkingen.

Albert Heijn werkt sinds 2023 ook samen met Avantium. Dit bedrijf in duurzame chemie helpt ons om onze eigen verpakkingen verder te verduurzamen.

Avantium produceert het 100% plantaardige en circulaire materiaal PEF (polyethyleen furanoaat). PEF is de 100% plantaardige tegenhanger van PET, dat veel gebruikt wordt voor frisdrankflessen. Refresco, wereldwijd leverancier van drankoplossingen, gaat voor Albert Heijn een nieuwe vruchtensapfles van dit materiaal maken. Hiermee is Albert Heijn de eerste supermarktketen ter wereld die PEF-verpakkingen gebruikt voor eigenmerkproducten. We verwachten dat deze flessen in de tweede helft van 2024 in onze winkels staan.

Van bakjes naar zakjes.

We willen voor verpakkingen niet meer materiaal gebruiken dan nodig is. Zo kunnen we bijvoorbeeld plastic besparen door bakjes te verandezren in zakjes. Sinds 2023 verkopen we onze verse pasta en gesneden kruiden in een zak, in plaats van in een bak. 

Als de kans groot is dat een verpakking bij het zwerfafval terecht komt, of in het riool, willen we onderzoeken of er een alternatief voor plastic mogelijk is. Zo zijn we in 2023 begonnen om de broodclips van de broodafdeling, waarvan we er jaarlijks 125 miljoen gebruiken, geleidelijk te vervangen voor een recyclebare, papieren variant. 

Alternatieven voor plastic.

Sinds 1 juli 2023 betalen klanten door EU-regelgeving in alle winkels extra voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Deze SUP-richtlijn moet de hoeveelheid wegwerpplastic verminderen. We willen hieraan bijdragen door onze klanten ook alternatieven te bieden. Bij onze koffiepunten en bij de saladebar kunnen klanten hun eigen beker of bakje meenemen, dan betalen ze de SUP-heffing niet. Ook bieden we de mogelijkheid een herbruikbare beker of saladebak aan te schaffen. Als klanten kiezen voor een wegwerpbeker of –bakje, betalen zij een SUP-heffing van €0,10. Daarnaast spelen we in op deze ontwikkeling door vrijwillig statiegeld te heffen op de eenmalig bruikbare flesjes bij de sinaasappelpersen. Klanten hebben ook de mogelijkheid om daar een hervulbare fles te gebruiken, zonder statiegeld. Wanneer ze deze  hervullen, krijgen ze korting bij het kopen van het sap.

SUP-invoering

Gebruik gerecycled materiaal.

Albert Heijn gebruikt al jarenlang gerecycled PET-plastic in verpakkingen. Zo verminderen we de milieu-impact van onze verpakkingen en creëren we meer vraag naar hoogwaardige recycling in Nederland.

In totaal is 58,6% van ons PET-verpakkingsmateriaal van gerecycled PET (rPET) gemaakt. Sinds 2023 zijn bijvoorbeeld onze notenbakjes van 100% gerecycled PET gemaakt. Daarmee hebben we onze 2025 doelstelling van 50% rPET in PET-verpakkingen al behaald. Van alle non-food eigenmerkverpakkingen gemaakt van andere plastics, voornamelijk polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP), is 49,4% van gerecycled materiaal.

Recyclinginstructies.

We willen op 100% van onze eigenmerkverpakkingen een weggooiwijzer toevoegen. In 2023 had 96,9% van onze eigenmerkproducten een weggooiwijzer. Hiermee maken we het voor klanten makkelijker om verpakkingsafval op de juiste manier weg te gooien. Hoe meer klanten hun verpakkingen goed weggooien, des te meer materiaal optimaal gerecycled kan worden. 

58,6% rPet

19,1 mln kg

62,8%

stimuleren door herbruikbare  verpakkingsconcepten te introduceren.

Hergebruik

Resultaten 2023

in PET-verpakkingen. Gerecyled materiaal gebruiken.

50% rPet

recyclebare verpakkingen.

100%

verpakkings­materiaal  bespaard (t.o.v. 2018).

20 mln kg

Verpakkingsdoelen en resultaten.