Aanpak risicovolle grondstoffen. 

Om ervoor te zorgen dat de grondstoffen in onze producten op een verantwoorde manier worden geproduceerd, hanteren we duidelijke eisen voor onze leveranciers.

We vragen bijvoorbeeld om certificeringen die gericht zijn op de risico’s van de betreffende grondstof. Denk bijvoorbeeld aan ecologische en sociale kwesties, zoals ontbossing, overbevissing, slechte werkomstandigheden of de impact van klimaatverandering. Dit monitoren we zorgvuldig. Naast de eisen die we aan onze leveranciers stellen, investeren we in kwaliteit, waardecreatie en duurzaamheid, zowel in onze ketens van dichtbij als ver weg.

Toeleveringsketens.

Werken aan toekomst­bestendige ketens.

We willen als Albert Heijn een positieve impact hebben op mens en milieu. Daarbij is het van groot belang dat alle artikelen die in onze schappen liggen op de juiste manier worden geproduceerd.

Landen waar de bescherming van mensenrechten niet altijd vanzelfsprekend is, krijgen binnen onze werkwijze extra aandacht. We vragen leveranciers van eigenmerkproducten die produceren in hoog-risicolanden al sinds 2008 om een sociale audit uit te laten voeren. Dat is een belangrijk instrument om de arbeidsomstandigheden bij productielocaties te monitoren in complexe en risicovolle toeleveringsketens. In 2023 had 96,5% van deze productielocaties zo’n sociale audit laten uitvoeren.

Voor de Superlijst Groen 2023 werd onderzocht welke Nederlandse supermarkt duurzaam voedsel de makkelijke keuze maakt. Albert Heijn is verkozen tot een van de voorlopers. Hier vind je de Superlijst Groen.

Voorloper Superlijst Groen.

Jaarlijks beoordelen diverse organisaties Albert Heijn op verschillende maatschappelijke onderwerpen. We analyseren deze beoordelingen zorgvuldig om inzicht te krijgen in de verwachtingen die deze organisaties en de maatschappij van ons hebben.

We zijn voortdurend in gesprek met NGO’s en andere maatschappelijke partners. We luisteren goed naar hun input en nemen de gesprekken, publicaties en campagnes waar mogelijk mee in onze ambities en werkwijze, waarbij onze eigen strategie leidend blijft. Ook de samenwerkingen die wij zelf aangaan houden ons scherp. Dat zijn samenwerkingen met bijvoorbeeld WWF-NL, DISCO en SIFAV.

Samenwerken met maatschappelijke partners.

Veel van de keurmerken die wij gebruiken zijn door Milieu Centraal beoordeeld als Topkeurmerk of Topbedrijfslogo. Milieu Centraal gebruikt de term Topkeurmerk voor keurmerken van een onafhankelijke partij. Bij een Topbedrijfslogo gaat het om de duurzaamheidseisen die een producent zelf heeft opgesteld. Producten met een Topkeurmerk of Topbedrijfslogo voldoen aan strenge eisen voor milieu, dierenwelzijn en/of mensenrechten binnen een productcategorie en worden regelmatig gecontroleerd op helderheid en transparantie. Onze Beter voor Natuur & Boer programma’s voor kip, ei en AGF zijn door Milieu Centraal aangemerkt als Topbedrijfslogo.

Topkeurmerken en Topbedrijfslogo's.

Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn zichtbaar op de verpakking en online.

De Rainforest Alliance gecertificeerde AH Perla Huisblend Mild en AH Perla Biologisch Aroma kwamen in februari 2023 beide als smaakwinner uit een test van de Consumentbond. Ook de AH Ice tea green mango zero met Rainforest Alliance-certificering viel in de prijzen en werd verkozen tot het Beste Product van het Jaar 2023-204 in de categorie Ice Tea.

Prijswinnaars met keurmerk.

Aanpak risicovolle grondstoffen. 

Om ervoor te zorgen dat de grondstoffen in onze producten op een verantwoorde manier worden geproduceerd, hanteren we duidelijke eisen voor onze leveranciers.

We vragen bijvoorbeeld om certificeringen die gericht zijn op de risico’s van de betreffende grondstof. Denk bijvoorbeeld aan ecologische en sociale kwesties, zoals ontbossing, overbevissing, slechte werkomstandigheden of de impact van klimaatverandering. Dit monitoren we zorgvuldig. Naast de eisen die we aan onze leveranciers stellen, investeren we in kwaliteit, waardecreatie en duurzaamheid, zowel in onze ketens van dichtbij als ver weg.

Toeleveringsketens.

Werken aan toekomst­bestendige ketens.

We willen als Albert Heijn een positieve impact hebben op mens en milieu. Daarbij is het van groot belang dat alle artikelen die in onze schappen liggen op de juiste manier worden geproduceerd.

Landen waar de bescherming van mensenrechten niet altijd vanzelfsprekend is, krijgen binnen onze werkwijze extra aandacht. We vragen leveranciers van eigenmerkproducten die produceren in hoog-risicolanden al sinds 2008 om een sociale audit uit te laten voeren. Dat is een belangrijk instrument om de arbeidsomstandigheden bij productielocaties te monitoren in complexe en risicovolle toeleveringsketens. In 2023 had 96,5% van deze productielocaties zo’n sociale audit laten uitvoeren.

Voor de Superlijst Groen 2023 werd onderzocht welke Nederlandse supermarkt duurzaam voedsel de makkelijke keuze maakt. Albert Heijn is verkozen tot een van de voorlopers. Hier vind je de Superlijst Groen.

Voorloper Superlijst Groen.

Veel van de keurmerken die wij gebruiken zijn door Milieu Centraal beoordeeld als Topkeurmerk of Topbedrijfslogo. Milieu Centraal gebruikt de term Topkeurmerk voor keurmerken van een onafhankelijke partij. Bij een Topbedrijfslogo gaat het om de duurzaamheidseisen die een producent zelf heeft opgesteld. Producten met een Topkeurmerk of Topbedrijfslogo voldoen aan strenge eisen voor milieu, dierenwelzijn en/of mensenrechten binnen een productcategorie en worden regelmatig gecontroleerd op helderheid en transparantie. Onze Beter voor Natuur & Boer programma’s voor kip, ei en AGF zijn door Milieu Centraal aangemerkt als Topbedrijfslogo.

Topkeurmerken en Topbedrijfslogo's.

Jaarlijks beoordelen diverse organisaties Albert Heijn op verschillende maatschappelijke onderwerpen. We analyseren deze beoordelingen zorgvuldig om inzicht te krijgen in de verwachtingen die deze organisaties en de maatschappij van ons hebben.

We zijn voortdurend in gesprek met NGO’s en andere maatschappelijke partners. We luisteren goed naar hun input en nemen de gesprekken, publicaties en campagnes waar mogelijk mee in onze ambities en werkwijze, waarbij onze eigen strategie leidend blijft. Ook de samenwerkingen die wij zelf aangaan houden ons scherp. Dat zijn samenwerkingen met bijvoorbeeld WWF-NL, DISCO en SIFAV.

Samenwerken met maatschappelijke partners.

Om onze klanten te helpen bij het kiezen voor duurzamere producten, maken we gebruik van keurmerken. Deze zijn zichtbaar op de verpakking en online.

De Rainforest Alliance gecertificeerde AH Perla Huisblend Mild en AH Perla Biologisch Aroma kwamen in februari 2023 beide als smaakwinner uit een test van de Consumentbond. Ook de AH Ice tea green mango zero met Rainforest Alliance-certificering viel in de prijzen en werd verkozen tot het Beste Product van het Jaar 2023-204 in de categorie Ice Tea.

Prijswinnaars met keurmerk.