Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Het grootste vega(n) en plantaardig assortiment.

In 2022 breidden we ons vega(n) en plantaardige assortiment uit met 153 nieuwe producten. Denk hierbij aan extra vlees- en visvervangers, zoals de AH Vegan gehaktbal, AH Vegan visfilet en vegan varianten op zuivel zoals AH Plantaardig dessert tiramisu en AH Plantaardig dessert chocolademousse. Ook voegden we vegan bakkerijproducten toe zoals het AH frikandelbroodje vegan (uitgeroepen tot product van het jaar) en hebben we onze reguliere AH appeltaartpunten aangepast met een vernieuwde vegan receptuur.

Plantaardig eten, goed op smaak.

We willen producten blijven aanbieden die aansluiten bij de vraag van onze klanten en die de klant verrassen. We kiezen er daarom voor niet alleen te focussen op groei van het plantaardige assortiment maar ook op smaak. Het moet écht lekker zijn en klanten inspireren om vaker plantaardig te eten. Om vleesvervangers zo lekker mogelijk te maken, onderzoeken we de smaak en textuur van verschillende ingrediënten. Zo hebben we in 2022 een aantal mooie introducties gebracht met peulvruchten. Enerzijds vanuit vleesvervangers waar we onze eigen veldbonenproducten hebben geïntroduceerd, waaronder de veldbonenburger en veldbonengehakt, gemaakt van veldbonen van Nederlandse bodem. Anderzijds hebben we de nieuwe concepten Groente & Peulvruchten en Groente & Granen met peulvruchten geïntroduceerd; potten met de ideale basis voor een snelle, betaalbare plantaardige maaltijd zoals de AH Groente & Peulvruchten Indiase linzencurry.

Inspiratie en motivatie voor een vegetarisch of plantaardig dieet.

Bij Albert Heijn willen we iedereen motiveren en inspireren om meer plantaardig te eten. Zo vinden onze klanten in Allerhande en op ah.nl steeds meer plantaardige recepten en hebben wij filters geïntroduceerd om online gemakkelijk te navigeren op vega, vegan en plantaardig. Bovendien hebben wij een speciale vega(n) plantaardige online shop gelanceerd. Elke week bieden we aantrekkelijke aanbiedingen aan onder de naam “Vegatoppers van de week” en vega/vegan/plantaardige Prijsfavorieten. In 2022 voegden we 15 Prijsfavorieten toe aan ons eigen vega(n) en plantaardig assortiment. In totaal hadden we aan het eind van 2022 64 vega(n) en plantaardige Prijsfavorieten. Om het extra makkelijk te maken voor onze klanten staat er op ieder verspakket een tip om het recept vegetarisch te maken. Daarnaast is bij de soep verspakketten het runderbouillonblokje vervangen door een plantaardig alternatief.

Met onze Mijn Leefstijlcoach app bieden we ook diverse challenges aan, zoals gezond vegetarisch of vegan avondeten. Bovendien nemen we deel aan de Nationale week zonder vlees en zuivel en hebben we de campagne “Vega krijg de smaak te pakken” geïntroduceerd. In deze campagnes geven we extra aandacht aan een plantaardiger eetpatroon en bieden we veel plantaardige inspiratie in de Allerhande. En we geven extra aandacht aan vega(n) eten tijdens seizoenscampagnes.

Eiwitverhouding in onze verkoop.

Wij zijn de eerste supermarkt in Nederland die rapporteert over de eiwitverhouding van onze verkoop. Bij Albert Heijn bestond de eiwitverhouding van onze verkoop in 2022 uit 57,4% dierlijke eiwitten en 42,6% plantaardige eiwitten. Doordat bij de berekening een andere methode is toegepast, kunnen we de eiwitverhouding in onze verkoop in 2022 niet goed vergelijken met die van 2021. Wij volgen nu zoveel mogelijk de methode die het RIVM gebruikt om de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten te berekenen. Dit is ook de methode waar de Nationale Eiwitstrategie vanuit gaat. Er is nog geen eenduidige rekenmethode voor supermarkten maar we zijn in gesprek met onze partners om bij te dragen aan de ontwikkeling hiervan.

In 2023 willen we groeien naar 47,6% (+ 5% punt t.o.v. 2022) plantaardige eiwitten. We hebben de ambitie dat in 2025 50% van ons totaal aantal kilogram verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%. Hiermee stelt Albert Heijn zich ambitieuzer op dan de doelstelling als onderdeel van het Klimaatakkoord van Parijs waarin 50% plantaardige eiwitten het doel voor 2030 is.

Eiwittransitie in 2023.

informeren, inspireren en activeren. Hierbij plaatsen we onder andere een plantaardige gids in Allerhande, lanceren campagnes en een bonusfolder zonder vlees in maart. Ook breiden we onze plantaardige en vegetarische Prijsfavorieten weer verder uit met ongeveer 20 producten. Tot slot werken we aan een uitbreiding van ons plantaardige en vegetarische aanbod met 100 nieuwe, innovatieve producten. Zo kijken we uit naar het krijgen van onze eigen plantaardige Lupine drink van Nederlandse oorsprong. En introduceren we nieuwe plantaardige kaasplakken zodat de klant de boterham nog rijker kan beleggen. Voor de avondmaaltijd komen we met nieuwe smaakvariaties van onze hardlopers in vleesvervangers, namelijk gekruide vegetarische kipstukjes zoals kipstukjes tandoori, kerrie en Mexicaans rulgehakt. Ook breiden we jaarrond ons aanbod aan vegetarische verspakketten uit.

Eiwitverhouding in onze verkoop.

Wij zijn de eerste supermarkt in Nederland die rapporteert over de eiwitverhouding van onze verkoop. Bij Albert Heijn bestond de eiwitverhouding van onze verkoop in 2022 uit 57,4% dierlijke eiwitten en 42,6% plantaardige eiwitten. Doordat bij de berekening een andere methode is toegepast, kunnen we de eiwitverhouding in onze verkoop in 2022 niet goed vergelijken met die van 2021. Wij volgen nu zoveel mogelijk de methode die het RIVM gebruikt om de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten te berekenen. Dit is ook de methode waar de Nationale Eiwitstrategie vanuit gaat. Er is nog geen eenduidige rekenmethode voor supermarkten maar we zijn in gesprek met onze partners om bij te dragen aan de ontwikkeling hiervan.

In 2023 willen we groeien naar 47,6% (+ 5% punt t.o.v. 2022) plantaardige eiwitten. We hebben de ambitie dat in 2025 50% van ons totaal aantal kilogram verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%. Hiermee stelt Albert Heijn zich ambitieuzer op dan de doelstelling als onderdeel van het Klimaatakkoord van Parijs waarin 50% plantaardige eiwitten het doel voor 2030 is.

Inspiratie en motivatie voor een vegetarisch of plantaardig dieet.

Bij Albert Heijn willen we iedereen motiveren en inspireren om meer plantaardig te eten. Zo vinden onze klanten in Allerhande en op ah.nl steeds meer plantaardige recepten en hebben wij filters geïntroduceerd om online gemakkelijk te navigeren op vega, vegan en plantaardig. Bovendien hebben wij een speciale vega(n) plantaardige online shop gelanceerd. Elke week bieden we aantrekkelijke aanbiedingen aan onder de naam “Vegatoppers van de week” en vega/vegan/plantaardige Prijsfavorieten. In 2022 voegden we 15 Prijsfavorieten toe aan ons eigen vega(n) en plantaardig assortiment. In totaal hadden we aan het eind van 2022 64 vega(n) en plantaardige Prijsfavorieten. Om het extra makkelijk te maken voor onze klanten staat er op ieder verspakket een tip om het recept vegetarisch te maken. Daarnaast is bij de soep verspakketten het runderbouillonblokje vervangen door een plantaardig alternatief.

Met onze Mijn Leefstijlcoach app bieden we ook diverse challenges aan, zoals gezond vegetarisch of vegan avondeten. Bovendien nemen we deel aan de Nationale week zonder vlees en zuivel en hebben we de campagne “Vega krijg de smaak te pakken” geïntroduceerd. In deze campagnes geven we extra aandacht aan een plantaardiger eetpatroon en bieden we veel plantaardige inspiratie in de Allerhande. En we geven extra aandacht aan vega(n) eten tijdens seizoenscampagnes.

Het grootste vega(n) en plantaardig assortiment.

Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Eiwittransitie in 2023.

informeren, inspireren en activeren. Hierbij plaatsen we onder andere een plantaardige gids in Allerhande, lanceren campagnes en een bonusfolder zonder vlees in maart. Ook breiden we onze plantaardige en vegetarische Prijsfavorieten weer verder uit met ongeveer 20 producten. Tot slot werken we aan een uitbreiding van ons plantaardige en vegetarische aanbod met 100 nieuwe, innovatieve producten. Zo kijken we uit naar het krijgen van onze eigen plantaardige Lupine drink van Nederlandse oorsprong. En introduceren we nieuwe plantaardige kaasplakken zodat de klant de boterham nog rijker kan beleggen. Voor de avondmaaltijd komen we met nieuwe smaakvariaties van onze hardlopers in vleesvervangers, namelijk gekruide vegetarische kipstukjes zoals kipstukjes tandoori, kerrie en Mexicaans rulgehakt. Ook breiden we jaarrond ons aanbod aan vegetarische verspakketten uit.

Plantaardig eten, goed op smaak.

We willen producten blijven aanbieden die aansluiten bij de vraag van onze klanten en die de klant verrassen. We kiezen er daarom voor niet alleen te focussen op groei van het plantaardige assortiment maar ook op smaak. Het moet écht lekker zijn en klanten inspireren om vaker plantaardig te eten. Om vleesvervangers zo lekker mogelijk te maken, onderzoeken we de smaak en textuur van verschillende ingrediënten. Zo hebben we in 2022 een aantal mooie introducties gebracht met peulvruchten. Enerzijds vanuit vleesvervangers waar we onze eigen veldbonenproducten hebben geïntroduceerd, waaronder de veldbonenburger en veldbonengehakt, gemaakt van veldbonen van Nederlandse bodem. Anderzijds hebben we de nieuwe concepten Groente & Peulvruchten en Groente & Granen met peulvruchten geïntroduceerd; potten met de ideale basis voor een snelle, betaalbare plantaardige maaltijd zoals de AH Groente & Peulvruchten Indiase linzencurry.

In 2022 breidden we ons vega(n) en plantaardige assortiment uit met 153 nieuwe producten. Denk hierbij aan extra vlees- en visvervangers, zoals de AH Vegan gehaktbal, AH Vegan visfilet en vegan varianten op zuivel zoals AH Plantaardig dessert tiramisu en AH Plantaardig dessert chocolademousse. Ook voegden we vegan bakkerijproducten toe zoals het AH frikandelbroodje vegan (uitgeroepen tot product van het jaar) en hebben we onze reguliere AH appeltaartpunten aangepast met een vernieuwde vegan receptuur.