Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Meer en beter recyclebare verpakkingen.

In 2022 hebben we naast reductie ook stappen gezet richting meer en beter recyclebare verpakkingen en het gebruik van gerecyclede materialen. Ook hier zijn beslissingen niet altijd simpel. De belangrijkste uitdaging op dit moment voor het recyclebaar maken van plastic verpakkingen is de juiste lijm op de etiketten en het materiaal van het etiket. Eerder hebben we de verpakkingen al transparant gemaakt (dus zonder kleur) en van mono-materiaal. De lijm goed afwasbaar maken vraagt innovatie van de lijm en etiketleveranciers en uitgebreid testen op de verpakkingslijnen. Daar hebben we veel vooruitgang geboekt en we hebben er vertrouwen in dat we onze doelen gaan halen: in 2023 50% en in 2025 100% recyclebare verpakkingen.

Op weg naar 100% recyclebare verpakkingen.

In 2022 zetten we een goede stap door nog meer polystyreen uit onze verpakkingen te halen en te vervangen door een recyclebare kunststof. Dit doen we omdat polystyreen in Nederland niet wordt gesorteerd en daarom niet wordt gerecycled. Daarnaast maken we verpakkingen beter recyclebaar door technische innovaties, zoals aanpassingen in lijm en het kleiner maken van etiketten. Hiermee zijn 83% van onze plastic drankverpakkingen nu goed recyclebaar. Ons totale percentage goed recyclebare plastic verpakkingen is in 2022 19,1%.

Steeds meer gerecyclede grondstoffen.

Albert Heijn gebruikt al jarenlang gerecycled PET in verpakkingen. Dit is belangrijk omdat plastic wordt gemaakt van aardolie, een niet-hernieuwbare grondstof. Door gerecycled plastic te gebruiken, verminderen we de uitstoot van broeikasgassen en creëren we meer vraag naar hoogwaardige recycling in Nederland. Als meer bedrijven dit doen, zullen recyclingbedrijven sneller kunnen groeien en ontwikkelen.

In 2022 bevatte 66% (60% in 2021) van al onze frisdranken en sappen verpakt in PET-flessen minstens 50% gerecycled PET (rPET). Vanaf begin 2022 zijn alle verse sappen verpakt in flessen van 100% rPET, die door innovatieve afwasbare etiketten, 100% recyclebaar zijn. Binnen PET-trays gebruiken we veel recyclaat. Zo bevatten de maaltijdsalades 80% rPET en de trays voor vlees, vis en vlees­vervangers zelfs 100% rPET. Vanwege strenge voedselveiligheidseisen is het gebruik van recyclaat bij andere type plastics, zoals polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP), lastiger. Gerecycled PE en PP zie je vaker in non-food verpakkingen terug, zoals AH-toilet­papier en AH Care producten. Tenslotte voegen we gerecycled materiaal niet alleen toe in verpakkingen; zo zijn boodschappentassen gemaakt van 80% gerecycled plastic en is de opvouwbare tas zelfs van 100% rPET.

Innovatieve stap richting circulair verpakken met hergebruik PET-bakjes.

Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland die oude PET-bakjes hergebruikt voor nieuwe voedselverpakkingen. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden zijn die van de verse fruitsalades. Dit gaat in eerste instantie om meer dan 500.000 bakjes per jaar. Dit initiatief won in 2022 de jury-award tijdens de Afvalfonds Verpakkingen Awards in de categorie 'verpakkend bedrijfsleven met de meest innovatieve toepassing van recyclaat in een verpakking'. Door deze innovatie krijgt meer plastic uit huishoudelijk afval een tweede leven. Een grote stap richting circulair verpakken.

Afscheid van plastic handvaten.

De meeste klanten zullen de handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water weleens vastgehouden hebben. Ze zijn bedoeld als hulp bij het optillen van 4 of 6 grote flessen frisdrank of water. Echter, door deze handvaten is de verpakking minder goed recyclebaar. Het handvat bestaat namelijk uit verstevigd plastic en is van een ander materiaal dan de rest van de verpakking. Samen met Jumbo, Coca-Cola en Vrumona hebben we in 2022 besloten om te stoppen met de plastic handgrepen. Hiermee is de rest van de verpakking goed recyclebaar. Gelukkig niet ten nadele van de consument. Klanten blijken de multiverpakkingen aan de zijkant van de verpakking nog steeds gemakkelijk vast te kunnen pakken.

Plastic tasjes bij thuisbezorging weer mee terug.

We zijn ook bezig met het inzamelen van plastic tasjes die gebruikt worden bij thuisbezorging. Klanten kunnen de tasjes nu teruggeven aan de bezorger, waardoor we jaarlijks 645.000 kilogram plastic (dat zijn 31 miljoen tasjes) kunnen recyclen. Klanten betalen 35 cent extra bij hun thuisbezorging wanneer er plastic tassen bij zitten maar krijgen dit geld terug als ze de tasjes teruggeven aan de bezorger.

“Bij Albert Heijn zijn we constant opzoek naar de beste balans tussen voedselverspilling voorkomen en zo min mogelijk en duurzaam mogelijk verpakken. We zijn op weg naar een circulaire economie, waarin afval niet bestaat maar grondstof is voor nieuwe producten. Daarom zetten we bij Albert Heijn in op hergebruik en recycling. Zo is ons doel dat in 2025 alle eigenmerk-verpakkingen uit 100 procent recyclebaar materiaal bestaan.” 

Anita Scholte op Reimer,
Verantwoordelijke voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn.

Slimmer afval scheiden met de Weggooiwijzer.

In 2022 wilden we op 100% van onze eigenmerkverpakkingen een weggooiwijzer toevoegen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk verpakkingen hergebruikt kunnen worden. De weggooiwijzer maakt het consumenten makkelijker om verpakkingsafval op de juiste manier weg te gooien. We hebben ons ingezet om ons doel van 100% te behalen. Helaas komen hier verschillende uitdagingen bij kijken. Verpakkingen lenen zich bijvoorbeeld niet altijd voor het plaatsen van een weggooiwijzer doordat etiketten te klein zijn. We willen natuurlijk geen verpakkingsmateriaal toevoegen door deze te vergroten. Daarnaast zouden extra productieprocessen moeten worden ingericht voor onbedrukte verpakkingen. Daarom is de 100% niet gehaald en staat de weggooiwijzer nu op 88% van onze eigenmerkproducten. We zijn er trots op dat we de weggooiwijzer op elk mogelijk product hebben geplaatst en elke nieuwe verpakking krijgt vanaf nu ook een weggooiwijzer.

Meer en beter recyclebare verpakkingen.

Beter eten is de wereld beter achterlaten.

Op weg naar 100% recyclebare verpakkingen.

In 2022 zetten we een goede stap door nog meer polystyreen uit onze verpakkingen te halen en te vervangen door een recyclebare kunststof. Dit doen we omdat polystyreen in Nederland niet wordt gesorteerd en daarom niet wordt gerecycled. Daarnaast maken we verpakkingen beter recyclebaar door technische innovaties, zoals aanpassingen in lijm en het kleiner maken van etiketten. Hiermee zijn 83% van onze plastic drankverpakkingen nu goed recyclebaar. Ons totale percentage goed recyclebare plastic verpakkingen is in 2022 19,1%.

Innovatieve stap richting circulair verpakken met hergebruik PET-bakjes.

Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland die oude PET-bakjes hergebruikt voor nieuwe voedselverpakkingen. De eerste verpakkingen die op deze manier hergebruikt worden zijn die van de verse fruitsalades. Dit gaat in eerste instantie om meer dan 500.000 bakjes per jaar. Dit initiatief won in 2022 de jury-award tijdens de Afvalfonds Verpakkingen Awards in de categorie 'verpakkend bedrijfsleven met de meest innovatieve toepassing van recyclaat in een verpakking'. Door deze innovatie krijgt meer plastic uit huishoudelijk afval een tweede leven. Een grote stap richting circulair verpakken.

Steeds meer gerecyclede grondstoffen.

Albert Heijn gebruikt al jarenlang gerecycled PET in verpakkingen. Dit is belangrijk omdat plastic wordt gemaakt van aardolie, een niet-hernieuwbare grondstof. Door gerecycled plastic te gebruiken, verminderen we de uitstoot van broeikasgassen en creëren we meer vraag naar hoogwaardige recycling in Nederland. Als meer bedrijven dit doen, zullen recyclingbedrijven sneller kunnen groeien en ontwikkelen.

In 2022 bevatte 66% (60% in 2021) van al onze frisdranken en sappen verpakt in PET-flessen minstens 50% gerecycled PET (rPET). Vanaf begin 2022 zijn alle verse sappen verpakt in flessen van 100% rPET, die door innovatieve afwasbare etiketten, 100% recyclebaar zijn. Binnen PET-trays gebruiken we veel recyclaat. Zo bevatten de maaltijdsalades 80% rPET en de trays voor vlees, vis en vlees­vervangers zelfs 100% rPET. Vanwege strenge voedselveiligheidseisen is het gebruik van recyclaat bij andere type plastics, zoals polyethyleen (PE) en polypropyleen (PP), lastiger. Gerecycled PE en PP zie je vaker in non-food verpakkingen terug, zoals AH-toilet­papier en AH Care producten. Tenslotte voegen we gerecycled materiaal niet alleen toe in verpakkingen; zo zijn boodschappentassen gemaakt van 80% gerecycled plastic en is de opvouwbare tas zelfs van 100% rPET.

Slimmer afval scheiden met de Weggooiwijzer.

In 2022 wilden we op 100% van onze eigenmerkverpakkingen een weggooiwijzer toevoegen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk verpakkingen hergebruikt kunnen worden. De weggooiwijzer maakt het consumenten makkelijker om verpakkingsafval op de juiste manier weg te gooien. We hebben ons ingezet om ons doel van 100% te behalen. Helaas komen hier verschillende uitdagingen bij kijken. Verpakkingen lenen zich bijvoorbeeld niet altijd voor het plaatsen van een weggooiwijzer doordat etiketten te klein zijn. We willen natuurlijk geen verpakkingsmateriaal toevoegen door deze te vergroten. Daarnaast zouden extra productieprocessen moeten worden ingericht voor onbedrukte verpakkingen. Daarom is de 100% niet gehaald en staat de weggooiwijzer nu op 88% van onze eigenmerkproducten. We zijn er trots op dat we de weggooiwijzer op elk mogelijk product hebben geplaatst en elke nieuwe verpakking krijgt vanaf nu ook een weggooiwijzer.

Plastic tasjes bij thuisbezorging weer mee terug.

We zijn ook bezig met het inzamelen van plastic tasjes die gebruikt worden bij thuisbezorging. Klanten kunnen de tasjes nu teruggeven aan de bezorger, waardoor we jaarlijks 645.000 kilogram plastic (dat zijn 31 miljoen tasjes) kunnen recyclen. Klanten betalen 35 cent extra bij hun thuisbezorging wanneer er plastic tassen bij zitten maar krijgen dit geld terug als ze de tasjes teruggeven aan de bezorger.

Afscheid van plastic handvaten.

De meeste klanten zullen de handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water weleens vastgehouden hebben. Ze zijn bedoeld als hulp bij het optillen van 4 of 6 grote flessen frisdrank of water. Echter, door deze handvaten is de verpakking minder goed recyclebaar. Het handvat bestaat namelijk uit verstevigd plastic en is van een ander materiaal dan de rest van de verpakking. Samen met Jumbo, Coca-Cola en Vrumona hebben we in 2022 besloten om te stoppen met de plastic handgrepen. Hiermee is de rest van de verpakking goed recyclebaar. Gelukkig niet ten nadele van de consument. Klanten blijken de multiverpakkingen aan de zijkant van de verpakking nog steeds gemakkelijk vast te kunnen pakken.

“Bij Albert Heijn zijn we constant opzoek naar de beste balans tussen voedselverspilling voorkomen en zo min mogelijk en duurzaam mogelijk verpakken. We zijn op weg naar een circulaire economie, waarin afval niet bestaat maar grondstof is voor nieuwe producten. Daarom zetten we bij Albert Heijn in op hergebruik en recycling. Zo is ons doel dat in 2025 alle eigenmerk-verpakkingen uit 100 procent recyclebaar materiaal bestaan.” 

Anita Scholte op Reimer,
Verantwoordelijke voor Kwaliteit en Duurzaamheid bij Albert Heijn.

In 2022 hebben we naast reductie ook stappen gezet richting meer en beter recyclebare verpakkingen en het gebruik van gerecyclede materialen. Ook hier zijn beslissingen niet altijd simpel. De belangrijkste uitdaging op dit moment voor het recyclebaar maken van plastic verpakkingen is de juiste lijm op de etiketten en het materiaal van het etiket. Eerder hebben we de verpakkingen al transparant gemaakt (dus zonder kleur) en van mono-materiaal. De lijm goed afwasbaar maken vraagt innovatie van de lijm en etiketleveranciers en uitgebreid testen op de verpakkingslijnen. Daar hebben we veel vooruitgang geboekt en we hebben er vertrouwen in dat we onze doelen gaan halen: in 2023 50% en in 2025 100% recyclebare verpakkingen.