Beter eten verbindt.

Samenwerken aan kennisontwikkeling.

Ecologische voetafdruk van voedselsysteem halveren met WWF-NL.

Om duurzame impact te maken, is verandering nodig in de hele voedselketen. We zijn dan ook trots op de samenwerking die we in 2022 startten met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).

De komende jaren werken we samen om vóór 2030 de ecologische voetafdruk van producten in vers- en houdbare ketens te halveren. Onze samenwerking focust zich op 7 thema’s: klimaat, ontbossing en landconversie, vis, landbouw, duurzamer dieet en eiwittransitie, voedselverspilling en verpakkingen.

In 2023 ontwikkelen we samen een aanpak voor supermarkten op basis van wetenschappelijke inzichten met bijbehorende doelstellingen voor Albert Heijn. Denk bijvoorbeeld aan een ambitieuze aanpak op vis, waarin we als een van de doelen stellen om de ecologische voetafdruk van vis binnen de grenzen van de planeet te houden door bijvoorbeeld plantaardiger voer voor kweekvis. We kijken ernaar uit om in 2023 met WWF-NL deze samenwerking vorm te geven.

"De consument moet erop kunnen rekenen dat de productie van de boodschappen in het winkelmandje niet ten koste is gegaan van de natuur. Daarom ben ik zo blij dat Albert Heijn zijn nek uitsteekt om de ecologische impact van producten te halveren. Want zonder natuur is er geen voedsel. We hopen dat meer partijen in Nederland zich aansluiten, want alleen door samen te werken kunnen we de omslag maken naar een duurzaam voedselsysteem, in balans met natuur.”

Kirsten Schuijt,
directeur van WWF-NL

Inzet op biodiversiteit met Naturalis.

Naturalis Biodiversity Center is het kennisinstituut op het gebied van biodiversiteit. Samen met Naturalis werkt Albert Heijn aan een onderzoek naar biodiversiteit in Nederland. Zo sponsoren we het PhD-traject rondom biodiversiteit van bioloog Auke-Florian Hiemstra. Hij doet bijvoorbeeld onderzoek naar verschillen in bodembiodiversiteit tussen Beter voor Natuur & Boer-melkveebedrijven en andere melkveebedrijven. Zo komen we erachter of de maatregelen een positieve impact hebben op biodiversiteit.

In 2022 werd hard gewerkt aan het inventariseren van alle soorten bodemorganismen op de weilanden van de verschillende melkveehouders. Naturalis vond veel verschillende bodemdieren, zoals springstaarten en mijten. In 2023 verwachten we de eindresultaten van dit onderzoek te kunnen delen. Ook hebben we een start gemaakt met het voorbereidende werk voor nieuw onderzoek naar waterkwaliteit in sloten in relatie tot de bouwsels van schietmotten. Dit onderzoek zal in de loop van 2023 uitgevoerd worden op de bedrijven van een aantal Beter voor-fruittelers.

Oceaan in de hoofdrol met Expeditie Oceaan.

In september 2022 dook Albert Heijn samen met Freek Vonk en Naturalis Biodiversity Center in de wondere wereld van de oceaan. Kinderen konden sparen voor meer dan 100 leerzame Oceaanplaatjes en -tattoos. Deze konden ze vervolgens plakken in een educatief bewaaralbum boordevol informatie over de oceaan en de planten en dieren die erin leven, hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en wat je zelf kunt doen om een steentje bij te dragen aan een schonere wereld.

Daarnaast nam Albert Heijn als onderdeel van de campagne deel aan verschillende initiatieven die bijdragen aan bewustwording over duurzaamheid. Op World Cleanup Day organiseerden we samen met Nederland Schoon bijvoorbeeld een grote schoonmaakactie vanuit de winkels. Ook namen we deel aan De Bewuste Visweek. Een initiatief van de keurmerken Aquaculture Stewardship Council (ASC) en het Marine Stewardship Council (MSC). Tijdens deze week werden consumenten bewust gemaakt van de positieve impact van hun keuze voor MSC- en ASC-gecertificeerde vis.

Opleiding ‘waardecreatie in de voedselketen’.

Om uitdagingen als voedselveiligheid, klimaatverandering en dierenwelzijn aan te pakken, moet de hele voedselketen zich ontwikkelen. Alleen door samen te werken kunnen we verder professionaliseren, strategische keuzes maken en meer inzicht geven in processen en samenwerkingen in de voedselketen. Daarom ontwikkelden we in 2022 de opleiding ‘Waardecreatie in voedselketens’, met onze partners Royal Agrifirm Group, Royal A-ware, Plukon Food Group, Vion Food Group en agrarische organisaties LTO en NAJK.

Deelnemers aan de opleiding komen van verschillende organisaties uit de voedselketen. Bijvoorbeeld vanuit retail, verwerkers, producenten, overheden, belangenorganisaties en ook boeren en telers zelf. Tijdens de opleiding krijgen zij theoretische en praktische kennis op het gebied van waardecreatie in de voedselketen. Thema’s die centraal staan, zijn bijvoorbeeld ‘samenwerken op een duurzame manier en aan een duurzaam product’, ‘kostenbesparing in de keten’, ‘een gezond verdienvermogen voor alle betrokkenen’ en ‘betaalbaarheid voor alle consumenten’.

De lessen worden gegeven door toonaangevende wetenschappers, marktdeskundigen en topmanagers uit de praktijk. In januari 2023 startte de eerste groep aan de opleiding van een aantal blokken van een aantal dagen over de periode van een half jaar.

Beter voor Natuur & Boer-paviljoen.

Eens in de tien jaar komen groene grootheden bijeen voor de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. Bezoekers ontdekken de impact van ‘groen’ die bijdraagt aan een gezonder, gelukkiger en duurzamer leven van mensen thuis, buiten en op kantoor. In 2022 was Albert Heijn de officiële partner van de Floriade. Meer dan 400 (inter)nationale deelnemers presenteerden van april tot oktober hun nieuwste groene innovaties, oplossingen en toepassingen; van hypermoderne zonnedakpannen en verticale geveltuinen tot circulaire en duurzame teelt met gebruik van drones en robots. Albert Heijn opende op het Floriade Park een Beter voor Natuur & Boer-paviljoen waar bezoekers kennis konden maken met Beter voor Natuur & Boer van Albert Heijn. 

Leren over voeding tijdens Dutch Food Week.

In 2022 was Albert Heijn opnieuw partner van de Dutch Food Week (DFW). Hierbij delen partijen uit de foodsector hun kennis en enthousiasme over voeding met consumenten. We organiseerden verschillende activiteiten om het gedachtegoed van de Dutch Food Week te delen. Denk bijvoorbeeld aan een plukdag bij appeltelers en de ‘Beter voor Natuur & Boer on tour caravan’. Klanten konden bij enkele winkels en op de plukdag meer informatie krijgen over Beter voor Natuur & Boer van Albert Heijn, kennismaken met boeren en telers en proeven van wat zij te bieden hebben.

Beter voor Natuur & Boer-paviljoen.

Eens in de tien jaar komen groene grootheden bijeen voor de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade. Bezoekers ontdekken de impact van ‘groen’ die bijdraagt aan een gezonder, gelukkiger en duurzamer leven van mensen thuis, buiten en op kantoor. In 2022 was Albert Heijn de officiële partner van de Floriade. Meer dan 400 (inter)nationale deelnemers presenteerden van april tot oktober hun nieuwste groene innovaties, oplossingen en toepassingen; van hypermoderne zonnedakpannen en verticale geveltuinen tot circulaire en duurzame teelt met gebruik van drones en robots. Albert Heijn opende op het Floriade Park een Beter voor Natuur & Boer-paviljoen waar bezoekers kennis konden maken met Beter voor Natuur & Boer van Albert Heijn. 

Opleiding ‘waardecreatie in de voedselketen’.

Om uitdagingen als voedselveiligheid, klimaatverandering en dierenwelzijn aan te pakken, moet de hele voedselketen zich ontwikkelen. Alleen door samen te werken kunnen we verder professionaliseren, strategische keuzes maken en meer inzicht geven in processen en samenwerkingen in de voedselketen. Daarom ontwikkelden we in 2022 de opleiding ‘Waardecreatie in voedselketens’, met onze partners Royal Agrifirm Group, Royal A-ware, Plukon Food Group, Vion Food Group en agrarische organisaties LTO en NAJK.

Deelnemers aan de opleiding komen van verschillende organisaties uit de voedselketen. Bijvoorbeeld vanuit retail, verwerkers, producenten, overheden, belangenorganisaties en ook boeren en telers zelf. Tijdens de opleiding krijgen zij theoretische en praktische kennis op het gebied van waardecreatie in de voedselketen. Thema’s die centraal staan, zijn bijvoorbeeld ‘samenwerken op een duurzame manier en aan een duurzaam product’, ‘kostenbesparing in de keten’, ‘een gezond verdienvermogen voor alle betrokkenen’ en ‘betaalbaarheid voor alle consumenten’.

De lessen worden gegeven door toonaangevende wetenschappers, marktdeskundigen en topmanagers uit de praktijk. In januari 2023 startte de eerste groep aan de opleiding van een aantal blokken van een aantal dagen over de periode van een half jaar.

Oceaan in de hoofdrol met Expeditie Oceaan.

In september 2022 dook Albert Heijn samen met Freek Vonk en Naturalis Biodiversity Center in de wondere wereld van de oceaan. Kinderen konden sparen voor meer dan 100 leerzame Oceaanplaatjes en -tattoos. Deze konden ze vervolgens plakken in een educatief bewaaralbum boordevol informatie over de oceaan en de planten en dieren die erin leven, hun kenmerken, natuurlijke leefomgeving en wat je zelf kunt doen om een steentje bij te dragen aan een schonere wereld.

Daarnaast nam Albert Heijn als onderdeel van de campagne deel aan verschillende initiatieven die bijdragen aan bewustwording over duurzaamheid. Op World Cleanup Day organiseerden we samen met Nederland Schoon bijvoorbeeld een grote schoonmaakactie vanuit de winkels. Ook namen we deel aan De Bewuste Visweek. Een initiatief van de keurmerken Aquaculture Stewardship Council (ASC) en het Marine Stewardship Council (MSC). Tijdens deze week werden consumenten bewust gemaakt van de positieve impact van hun keuze voor MSC- en ASC-gecertificeerde vis.

Inzet op biodiversiteit met Naturalis.

Naturalis Biodiversity Center is het kennisinstituut op het gebied van biodiversiteit. Samen met Naturalis werkt Albert Heijn aan een onderzoek naar biodiversiteit in Nederland. Zo sponsoren we het PhD-traject rondom biodiversiteit van bioloog Auke-Florian Hiemstra. Hij doet bijvoorbeeld onderzoek naar verschillen in bodembiodiversiteit tussen Beter voor Natuur & Boer-melkveebedrijven en andere melkveebedrijven. Zo komen we erachter of de maatregelen een positieve impact hebben op biodiversiteit.

In 2022 werd hard gewerkt aan het inventariseren van alle soorten bodemorganismen op de weilanden van de verschillende melkveehouders. Naturalis vond veel verschillende bodemdieren, zoals springstaarten en mijten. In 2023 verwachten we de eindresultaten van dit onderzoek te kunnen delen. Ook hebben we een start gemaakt met het voorbereidende werk voor nieuw onderzoek naar waterkwaliteit in sloten in relatie tot de bouwsels van schietmotten. Dit onderzoek zal in de loop van 2023 uitgevoerd worden op de bedrijven van een aantal Beter voor-fruittelers.

"De consument moet erop kunnen rekenen dat de productie van de boodschappen in het winkelmandje niet ten koste is gegaan van de natuur. Daarom ben ik zo blij dat Albert Heijn zijn nek uitsteekt om de ecologische impact van producten te halveren. Want zonder natuur is er geen voedsel. We hopen dat meer partijen in Nederland zich aansluiten, want alleen door samen te werken kunnen we de omslag maken naar een duurzaam voedselsysteem, in balans met natuur.”

Kirsten Schuijt,
directeur van WWF-NL

De komende jaren werken we samen om vóór 2030 de ecologische voetafdruk van producten in vers- en houdbare ketens te halveren. Onze samenwerking focust zich op 7 thema’s: klimaat, ontbossing en landconversie, vis, landbouw, duurzamer dieet en eiwittransitie, voedselverspilling en verpakkingen.

In 2023 ontwikkelen we samen een aanpak voor supermarkten op basis van wetenschappelijke inzichten met bijbehorende doelstellingen voor Albert Heijn. Denk bijvoorbeeld aan een ambitieuze aanpak op vis, waarin we als een van de doelen stellen om de ecologische voetafdruk van vis binnen de grenzen van de planeet te houden door bijvoorbeeld plantaardiger voer voor kweekvis. We kijken ernaar uit om in 2023 met WWF-NL deze samenwerking vorm te geven.

Ecologische voetafdruk van voedselsysteem halveren met WWF-NL.

Om duurzame impact te maken, is verandering nodig in de hele voedselketen. We zijn dan ook trots op de samenwerking die we in 2022 startten met het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).

Samenwerken aan kennis-ontwikkeling.

Beter eten verbindt.

Leren over voeding tijdens Dutch Food Week.

In 2022 was Albert Heijn opnieuw partner van de Dutch Food Week (DFW). Hierbij delen partijen uit de foodsector hun kennis en enthousiasme over voeding met consumenten. We organiseerden verschillende activiteiten om het gedachtegoed van de Dutch Food Week te delen. Denk bijvoorbeeld aan een plukdag bij appeltelers en de ‘Beter voor Natuur & Boer on tour caravan’. Klanten konden bij enkele winkels en op de plukdag meer informatie krijgen over Beter voor Natuur & Boer van Albert Heijn, kennismaken met boeren en telers en proeven van wat zij te bieden hebben.